Friday, 29 May 2015

FELIS CATUS, NENEK DAN ANAK DARA



Kisah lalat 1. Kenapa anak dara dilarang duduk ditangga?
Dulu semasa penulis berwisata di Pontianak, Kalimantan Barat, pernah terdengar ada nenek ini berseloroh agaknya, katanya, 'anak dara dilarang duduk ditangga kerana zaman dulu anak dara tidak memakai seluar dalam.' Berkemungkinan kalau anak dara duduk ditangga dan ada orang lalu lalang, kalau terselak kainnya akan ternampak anunya juga. Dan orang yang melihat anunya mungkin beranggapan buruk terhadap anak dara itu, mungkin akan menghebah-hebahkan dan memburukkannya kepada orang lain. Dan mungkin sebab itu ditakuti tiada pemuda yang mahu melamarnya. Wallahualam.

Kisah lalat 2. Kenapa boyfriend atau suami lari?
Dulu semasa rakan penulis berwisata di Aceh pula, semasa beliau dan rakan2 rombongan cikKiah mamam tengahari di warung, tiba-tiba ada nenek datang yang pandai berurut termasuk datin2 dari Malaysia tiba-tiba berkata kepada rakan beliau seorang gadis yang masih dara, 'kamu memang KUAT cemburu kan? sebab itu boyfriend kamu lari?' Penulis pun ketawa mendengar ceritanya. Wallahualam.

Kisah lalat 3. Kucing (Felis Silvestris Catus) diatas berada diluar rumah merpati penulis ditepi tangga (ya, diulangi ditepi tangga), entah siapa yang punya. Yang pasti, kucing itu bukanlah anak dara atau mak dara atau nenek dara (yang kuat cemburu).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

24 comments:

  1. sebab anak dara tak leh duduk kat tangga tu betul kot. sekarang pakai seluar dalam pun kalau gaya duduknya tak betul nampak tak sopan jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. zaman skrg ni pakai sopan bertudung pon tp depan laptop ade camera selfie tayang payudara sendiri pon org dh tak kisah mak., huhuhu2

      Delete
  2. 1. Kalau berseluar dlm pun tak manis dok tayang muka depan pintu
    2. Cemburu tanda sayang - tapi jgn sampai kena tinggal hihi..
    3. Kucing nak mengendeng tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo dok tayang bersuar dalam je pon tak manis gak mak kanns ;p

      Delete
  3. rumah skrg x ada tangga..tangga dalam rumah sbb rumah double storey (ddk kt taman) hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. untunglar anak dara skrg blom kawen dh ade umah (ddk kt taman) dh ade kete, nnti kalo kawen laki cuma cuci kaki jeeew., hihi2 sy gurau2 ye

      Delete
  4. jadi mak nenek bukan lesen untuk duk melepak kat tangga.
    jadi mak nenek jangan nak mengata anak dara.
    hee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak nenek tu cuba menjadi insan yg baik yg memberi nasihat supaya anak dara bersopan sikit bila duduk ditangga, dan cuba memberi pengajaran dr pengalaman beliau bhw pompuan yg cemburu akan menyebabkan boifren/suami melarikan diri., Jadi, pengajarannya, jadilah anak dara yg baik sebelom jd mak nenek yg penah ditinggalkan suami atau boifrennya., kihkih2

      Delete
  5. Masa mak masih bekerja dulu.. ada officemate (lelaki) pesan..
    sayangkan suami.. bagi dia 'lepas' sesekali..
    - blh pakai ke tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama tak mak mcm 'sayangkan bini tinggal tinggalkan' ., hehe2

      Delete
  6. Untungnya ada bulus comel cenggitu jadi tetamu tak diundang

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuceng betina ni garang mak tauu., harhar2

      Delete
  7. setahu JM kalau anak dara suka duduk di tangga..nanti lambat kahwin

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyela lambat kawen kenapa? apa kena dgn dok kat tangga tuu? mesti ada sebab munasabah bahh ? hrmmm

      Delete
    2. anak dara femalas..kalau duduk di dapur lain lah

      Delete
    3. memanjang selfie dok dpn laptop takper kan cik JM ., kuikui2

      Delete
    4. dok saja didapur apa pun tak buat tak guna jugak JM kan.. hahaha

      Delete
  8. Replies
    1. sayangla sangat., rimass tauu ., harhar2 matikla wakk

      Delete
    2. cemburu tanda sayang, kuat cemburu mintak pelempang.. larriiiiiiiiiii
      hahaha

      Delete
  9. Replies
    1. renungan ade makne ye cik JM yg jelita tuuu ;D

      Delete
  10. hahaha.. kucing mungkin infin mencari pasangannya

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat