Pages

Tuesday, 30 June 2015

DE MARCHERER TIL DANMARK



'Mereka berkawad dalam perbarisan ke Denmark,' itulah tajuk entri penulis pada hari ini.

KELMARIN kan penulis sudah dijemput untuk merakamkan sesi latihan perbarisan marching band dari sekolah Victoria Institution itu. Tadi malam, rakan penulis juga telah memanggil penulis untuk merakamkan momen sebelum mereka berangkat ke Denmark.

Entri terdahulu ada di sini. Link.

Semoga mereka berjaya mengharumkan nama negara di sana dan selamat menjalani ibadah puasa selama 21 jam bagi yang beragama Islam. Amin.

English translation:
"They are marching in the parade to Denmark , ' That is the title of today's writer post.

The author was invited last week to record training sessions marching band parade from Victoria Institution 's school . Last night , the friend had also called for the writer to record the moments before they left for Denmark.

Previous posts here. Link.

We wish them well in the name of the country there and underwent 21 hours of fasting for Muslims. Amin .

Monday, 29 June 2015

MBAK JAMBU LAWA

Jambu Lawar, Jalan Kuala Krai, jajahan Machang.

HARI INI baru hari kedua belas kita berpuasa.

KELMARIN penulis sudah menghantar anak wedok penulis pulang ke kolejnya di Red Sands itu, tetapi beliau akan sewa bilik dirumah sewa baharu bersama-sama dengan rakan-rakannya yang lain. Perjalanan sejauh hampir 9 jam yang memey meletihkan di bulan puasa ini. Penulis ada teringat ceramah dari ustaz di radio berkata diharuskan berbuka puasa untuk musafir yang jauh perjalanannya melebihi dua marhalah (91? kilometer). Tetapi bagi penulis, menggantikan puasa yang kita tinggalkan nanti adalah lebih mencabar.

Sunday, 28 June 2015

TAKUT BERCINTA DENGAN SUAMI ORANG



PENULIS sebenarnya bukanlah mengikuti berita berita sensasi artis tanahair, tapi bila ada ahkak hotel itu bilang muka penulis seperti wajah suami artis membuatkan penulis teruja hendak melihatnya sendiri. Haaa, jauh udang dari panggang dari api, kata rakan penulis yang itu.

Kisah-kisah berkenaan Hanez Suraya:

1. Suami cemburu Hanez Suraya bataskan lakonan [+ 17/3/15]
2. Foto Hanez Suraya Semakin Jelita Umpama Patung [+ 6/15 ]
3. Takut bercinta dengan suami orang - Marsha [+ 4/14 ]
4. Gelaran Perampas Suami Orang, Hanez Suraya Ratu Kontroversi 2014 [+ 19/12/14 ]
5. Hanez Suraya Desak Nurliyana Mohon Maaf Kerana Fitnah Dirinya [+ 5/3/14]

Lagipun, tak elok cerita keaiban orang dan masalah rumahtangga orang lain di bulan yang mulia ini kan. Rumahtangga kita sendiri pun ada masa-elahnya juga.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 27 June 2015

HARI KE 8 RAMADHAN

Half moon image I captured just now at 9.43pm | Bukit Belacan.
Nikon D7000, f/5.6, 1/800s, iso 250, focal length 116mm, no flash, no tripod


Doa hari ke 8 Ramadhan:

"Ya Allah, berilah aku rezeki berupa kasih sayang kepada anak-anak yatim, pemberi makanan, penyebar salam dan bergaul dengan mulia; dengan kemuliaan-Mu. Amin ya robbal alamin."

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 26 June 2015

U FOR LIFE

U For Life, Tokio Marine. [+ Link ]

TIADA yang menarik untuk penulis ceritakan didalam blog penulis yang biasa biasa saja ini. Cuma kelmarin penulis telah membeli topi helmet yang baharu. Sedar tidak sedar, penulis telah merempit lebih lapan bulan untuk ke tempat mencari rezeki. Baju hujan pun sudah lusuh dan berlobang sana sini dan diminta untuk diganti baharu juga. Tenokla nanti kalau ada rezeki, kalau penulis disambung kontrak memotong rumput dipadang yang ini, insyaAllah adalah baju hujan yang baharu. Kalau tidak, terpaksalah penulis mengharungi hujan dan membasah tembakau sahaja atas dan bawah. Sedih kann, kanns.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Thursday, 25 June 2015

VICTORIA INSTITUTION



MALAM kelmarin penulis telah berbuka puasa di kelab budak-budak tua sekolah (baca: Victoria Institution Old Boys Association, VIOBA) untuk pertama kalinya. Ini adalah undangan dari rakan penulis yang teruja untuk memperkenalkan pasukan pancaragam (baca: march band) sekolah anak beliau disitu. Mereka seramai 93 pelajar sekolah VI pada hujung minggu ini akan berangkat ke negara Denmark, dimana waktu berpuasa adalah 21 jam ya. Berikut adalah gambiran yang sempat penulis rakam semasa latihan pada malam tersebut.

Nota lalat 1. Penulis bukanlah bekas pelajar sekolah ini. [+ blog bekas pelajar ]

Wednesday, 24 June 2015

KAU KUNCI CINTAKU DALAM HATIMU



MALAM kelmarin untuk pertama kalinya penulis sempat lagi mengganti kunci pintu bilik belakang rumah merpati yang telah rosak. Sebelum ini kalau ada kerosakan dalam rumah, orang lain yang membuatnya. Tidaklah sepayah mana walaupun penulis seorang kaki bangku. Kelentang kelentung kelentang, 13 minit siap.

Tuesday, 23 June 2015

SCHOOL REPORT CARD COLLECTION DAY

Please move your mouse on top of the picture to see  last year (2014) against yesterday picture of the boy.

SEMALAM penulis telah mengunjungi sekolah anak-anak kandung penulis untuk mengambil kad repot sekolah mereka seperti tahun-tahun lepas. Di sekolah cina anak lanang bocah cilik penulis itu, peraturannya seperti biasa juga, ibu bapa penjaga mengambil nombor giliran untuk berjumpa dengan guru kelas. Di sekolah menengah anak lanang penulis yang bakal mengambil peperiksaan SPM tahun ini pula keadaannya berbeza. Tidak seperti selalunya, kali ini sekolah telah memberi peluang kepada murid-murid untuk membuat persembahan tentang tahap pencapaian masing-masing dihadapan kelas. Ibu bapa penjaga tidak perlu berbincang lagi dengan guru kelas. Cuma ibu bapa penjaga diberi peluang untuk menulis sebarang komen didalam borang yang disediakan.

Manakala anak wedok penulis pula masih menggunakan cara giliran siapa datang dulu, tanpa ada nombor giliran.

Cuma satu situasi biasa dimana-mana sekolah ketika ini apabila ada ramai ibu bapa penjaga membawa kereta masing-masing dan memarkir sesuka hati saja di hadapan sekolah sehingga mengganggu lalu lintas dan juga menghalang kereta yang hendak keluar dari parkir sebelumnya. Disekolah cina, mereka menggunakan sistem PA yang boleh didengar disemua kelas-kelas. Manakala di sekolah kebangsaan yang dibiaya penuh oleh kerajaan, guru bertugas terpaksa mencatit dalam buku nota dan terpaksa pergi dari satu kelas ke kelas yang lain bertanya (dengan sopan santun) tuan punya kenderaan. Sian kann. Kanns?

Blog bukanlah hakmilik kekal.









Monday, 22 June 2015

JUNE SOLSTICE 2015



ALHAMDULILLAH, hari ini 21 Jun 2015 pada pukul 7.26 petang sebelum waktu berbuka puasa di Kuala Lumpur dan kawasan yang sewaktu dengannya, penulis sempat lagi merakamkan gambiran fenomena matahari tenggelam paling utara pada tahun 2015 ini. Selepas ini, matahari akan mula bergerak keselatan dan dari beranda rumah merpati penulis yang ini, matahari akan kelihatan bergerak dan tenggelam ke sebelah kiri KLCC pula.

Umat Islam yang sedang menjalani ibadah puasa di England pada musim panas tahun ini akan lebih mencabar, terutama kerana waktu siangnya lebih lama (sekitar 18 jam) berbanding di Masai (kurang lebih 13 jam) setiap hari. Bagaimana pula umat Islam di Kutub Utara? Adakah mereka akan terus berpuasa selama sebulan penuh tanpa makan dan minum kerana matahari tidak akan tenggelam? Wallahualam.

Nota lalat. Oleh kerana fenomena pergerakan bumi diatas paksinya ini, maka ada satu lagi fenomena dimana matahari akan berada tepat diatas bangunan Kaabah, iaitu pada 28 Mei (5.16 pm) dan 16 Julai (5.28pm) setiap tahun. Pada kedua-dua tarikh ini, kita boleh memperbetulkan arah kiblat kita dengan bersolat menghadap kedudukan matahari.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

The sunsets composite photo of each month of several years from my balcony. Although the years are different, but the sun positions on the sky on the day of the year are the same.

Source: www.graduationsource.com/blog/

Sunday, 21 June 2015

KEBOSANAN MENCIPTA KELAINAN: GUNDAM DOCKS



SEMALAM sore penulis telah berlarian ke seberang tambak di bulan puasa yang panas terik untuk menyaksi dan merakam pameran patung-patung mainan Gundam dari Jepun. Bebienornya, penulis bukanlah peminat tegar patung-patung figura aksi Gundam, tetapi hanyalah melayan kebosanan saja. Alone matcham biasa.

Ini adalah kali pertama penulis ke Singapura dengan menaiki cikputih untuk tahun ini setelah sekian lama hanya menggunakan bas dan keretapi MRT. Sekadar rujukan untuk masa hadapan, tol CIQ JB guna Touchhgo (RM6x2), tol VEP Woodlands (SGD5x2), tol tidak berbayar VEP 2013 (SGD5), parkir Ngee Ann City Mall (SGD5), parkir Woodlands Town Center (SGD0.18). Nota lalat, abang imigresen CIQ JB itu tidak mesra alam rupanya OTL.

Saturday, 20 June 2015

GOOD MORNING KLCC



INI gambiran semalam pagi dengan penuh semangat penulis merempit dan berhenti didepan bangunan Felda yang baharu itu semata-mata hendak mengambil gambiran KLCC saja. Alone matcham biasa.

Sekarang ini dibulan puasa sejak penulis bertugas dipadang sekolah cina, maka waktu kerja memotong rumput awal sedikit. Kalau dulu di padang sekolah melayu, penulis boleh mula potong rumput jam 8.15 dan pulang jam 4.15 sebab tiada waktu berehat di tengahari. Sekarang pula, masuk bertugas jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang, dan waktu rehat ditengahari selama sejam yang penulis biasa akan gunakan untuk terlelap barang seketika dibawah pohon tauge walaupun ketika itu ada kuliah di surau sekolah berdekatan. Tetapi hari Jumaat haruslah bersolat Jemuah jugak ya.

Friday, 19 June 2015

SARANG



ALHAMDULILLAH, hari puasa yang pertama telah dilalui oleh penulis dengan selamatnya. Penulis berharap kawan-kawan juga selamat menjalani ibadah puasa ini. Amin.

Dari kamus dewan edisi keempat mukasurat 1400 maksud sayang 1. mengasihi, mencintai: ~ benar Zalina kpd suaminya; ibu mana yg tidak ~ kpd anaknya; 2. kasihan, berasa belas (akan): orang-orang India itu berasa ~ melihat kami, dan sebab itulah mereka membawa makanan utk kami; 3. kasih, cinta: dr mana datangnya ~, dr mata turun ke hati; kasih ~ a) kasih, cinta; b) belas kasihan; 4. bp kekasih, jantung hati: kenapa ~ bercakap begitu? 5. terasa kesal (rugi dll): ~nya Si Tuah tiada; ~, dia tidak datang; ~ akan = sayangkan suka akan, gemar akan; sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan bini tinggal-tinggalkan prb anak yg dimanjakan dan isteri yg diuliti selalu itu akhirnya menjadi sombong; sayangkan kain, buang baju, sayangkan lain buangkan aku prb dikatakan kpd suami yg mencari kekasih lain; ~ di anak dilecuti, ~ di negeri ditinggalkan prb sayangkan anak dimarahi, sayangkan negeri pergi merantau ke negeri lain;bersayangan, bersayang–sayangan berkasih-kasihan, saling mencurahkan kasih sayang: benci-membenci antara satu dgn lain itu akhirnya akan ~ juga; menyayangi

Nota korea lalat. “Saranghae” ialah cara sebutan biasa untuk menyatakan “Aku cinta kau” atau contoh ayat "Wak sayang kamu", “saranghaeyo” pula sebutan rasmi untuk menyatakan hasrat yang sama, "saranghamnida" ialah sebutan surat rasmi urusan pejabat. Kalau penulis tersilap tafsir sila perbetulkan ya. Yang sebetulnya, penulis pun belum lagi menjejaki kaki ke bumi Korea juga.

Link lalat. [+ link ]

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 18 June 2015

SALAM RAMADHAN



Bulan Ramadhan adalah bulan yang mulia, suci dan murni. Seperti embun pagi yang membasahi dedaunan di kala pagi. Embun sejuk yang akan membasuh dan membersihkan jiwa kita dari segala dosa. Jika hati sejernih air maka jangan biarkan ia keruh, jika hati seputih awan maka jangan biarkan ia mendung dan jika hati seindah bulan maka hiasi ia dengan iman.

Mungkin hari-hari yang berlalu telah memberikan sebutir kenangan yang tak terlupa. Ada bahagia dan ada derita, ada salah, ada khilaf, ada dosa yang mengikuti perjalanan hari-hari itu. Agar tak ada sesalan, tak ada dendam dan tak ada penyesalan, mari kita sama-sama sucikan hati, diri dan jiwa kita. Melihat segalanya dengan hati yang bersih, tanpa mengharap pujian dari sesiapa.

Tak terasa satu tahun telah dilalui. Kini ia mengunjungi kita lagi Ramadhan Ya Marhaban Bulan Penuh Barakah, Bulan Penuh Rahmat dan Bulan Penuh Keampunan. Penulis blog 'Tiga Lalat' yang biasa biasa ini ingin mengucapkan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa Ramadhan 1436 Hijrah (2015) bagi yang menjalankannya. Semoga Ramadhan yang barakah ini kita semua dapat mengalahkan hawa nafsu dan menuju kemerdekaan bila menjelang Aidilfitri nanti. Amin ya robbal alamin.

Blog bukanlah hakmilik kekal. ブログは永遠ではありません

Wednesday, 17 June 2015

MAIN KOTOR



Nota amaran lalat. Gambiran pokok kayu mati diatas tiada kena mengena dengan tajuk entri dan juga cerita dibawah. Harap maklum.

DULU-DULU penulis pernah menemani rakan penulis menghadiri sessi perbicaraan di mahkamah syariah. Penulis sekadar ingin menceritakan pengalaman mendengar beberapa kes cerai. Dan ini kes cerai yang ditangguhkan oleh hakim kerana beberapa sebab.

Kes cerai 1. Suami (plaintif) diwakili peguam ingin memohon cerai, tapi isteri (defendan) masih dalam perjalanan. Hakim bersetuju untuk tangguh sebab hakim kata hidup di key Ell ini memang begitu, terkena kesesakan jalanraya adalah normal. Tetapi penulis tidaklah setuju sebab kalau kita sudah tahu trafik jam silalah keluar awal dari rumah. Ada orang duduk tinggal dalam hutan rimba (Ampang) berjuta-juta lemon jarak jauhnya, lepas itu kena melalui Jalan Ampang dan Jalan Tun Razak, lepas itu Jalan Sungai Besi boleh tiba sebelum sessi mahkamah dijalankan. Janji perbicaraan bermula jam 9pagi, ini tunggu sampai pukul 9.33 pun batang hidung hakim tak nampak lagi.

Kes cerai 2. Isteri (defendan, Melayu) dan suami (plaintif, Turki) memohon pengesahan lafaz cerai luar mahkamah. Suami tak tahu berbahasa Melayu, cuma faham bahasa Turki dan Inggeris. Hakim beritahu bahawa mahkamah hanya dijalankan dalam bahasa kebangsaan termaktub dalam perlembagaan. Isteri diminta menterjemah. Tetapi hakim seperti tidak puas hati dengan cara isteri yang tidak sempurna bertudung. Isteri kata, 'rushing'. Hakim kata, 'bukankah awak dah tahu bicara pukul berapa, mahkamah dah beri banyak masa untuk awak memakai tudung'. Hakim menangguhkan kes sementara supaya isteri boleh bertudung menurut hukum syarak. Pendaftar disuruh membantu isteri cara betul pakai tudung.

Kes cerai 3. Suami (defendan) tidak diwakili peguam ingin memohon cerai, tapi isteri belum tiba. 'Dia kata tengah main kotor, merah, ' kata suami tadi. 'Main ape?', hakim seperti terkejut pula. Penulis pun kabur juga maksud dia. Rupa-rupanya, 'main kotor' tu maksudnya isteri cakap dia dalam haid. Penulis tidaklah pasti samada perempuan yang didatangi haid dilarang masuk mahkamah. Dan suami tadi memberitahu ini adalah kali kedua isteri tidak datang ke mahkamah dengan pelbagai alasan. Hakim pun tangguhkan kes sementara sehingga isteri dia tiba.

Nota lalat. Tiba-tiba penulis teringat juga slanga bahasa kiasan orang-orang di kedai mamak bila memesan minuman, contohnya, air teh tarik 'potong kaki' atau air teh 0 'pengantin malam pertama'. Ketawa saja penulis mendengarnya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 16 June 2015

DIMANAKAH TERLETAKNYA KEKUATAN DATUK LAKSAMANA HANG TUAH



SORE kelmarin penulis sudah berlarian menaiki LRT dari Ampang Park ke Masjid Jamek, menukar tren Star terus ke Stesen LRT Hang Tuah, menaiki tren monorel Hang Tuah dan turun di Imbi berjalan kaki ke Plaza Low Yat. Tujuan penulis untuk memperbaiki alat pandu arah (baca: GPS) penulis itu yang sudah lari kalibrasinya. Ini adalah kali kedua penulis memperbaiki alat pandu arah ini dikedai yang sama. 'Wak! ni kena setting sistemnya,' ahmoi kedai itu memberitahu. 'Setengah jam, lima poh hinggit sudah,' katanya lagi.

Gambiran semuanya penulis rakam ketika berada didalam stesen LRT Hang Tuah, kecuali gambiran paling bawah.

Monday, 15 June 2015

OLE OLE LANGKAWI



MINGGU lepas anak wedok penulis yang remaja itu telah mengikuti rombongan sekolahnya ke Pulau Langkawi. Kelmarin malam baru beliau sempat memberikan hadiah ole ole dari sana.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Sunday, 14 June 2015

ZERO KILOMETER: MASAI



Salam pagi Ahad penulis ucapkan kepada orang orang Masai, orang orang Kampung Perigi Aceh, orang orang Skudai, orang orang Putrajaya dan key Ell, orang orang Sheung Wan, orang orang Volgograd, orang orang al Kuwayt, Kuwait dan orang orang di tempat lain lain yang jauh dimata juga lah.

Bebienornya penulis sudah menulis maraton tiap tiap hari dengan gambiran yang banyak banyak pada setiap entri blog penulis yang merapu entah apa apa biasa biasa saja ini. Harini penulis cuma letak sekeping gambiran saja. Bolegh khann, kanns.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 13 June 2015

MTB XCO CHALLENGE 2015 SERIES 2



HARI AHAD kelmarin sebelum penulis pergi menemankan anak dara ke pameran Cosplay, penulis sempat lagi singgah ke Taman Bukit itu kerana ada pertandingan lumba basikal gunung (baca: mountain bikes). Pertandingan berlangsung dari pukul 9 pagi yang sepatutnya tamat pada 4 petang, tapi bila penulis kembali di sebelah petang, pertandingan masih belum berakhir sehingga hendak masuk maghrib pula.

Cuma penulis perhatikan (jelingan dari jarak jauh sambil pegang dslr) bahawa penganjur tidak mengutamakan keselamatan pelumba-pelumba basikal kerana jalan utama yang digunakan tidak ditutup dan menyebabkan ada pelumba-pelumba yang nyaris dilanggar kereta kereta yang lalu lalang. Abang-abang urusetia pun terpekik terlolong menjerit pada kereta-kereta saja. Polis trafik juga langsung tidak kelihatan. Penulis tidaklah tahu sekiranya ada berlaku kemalangan sepanjang pertandingan itu dijalankan.

Thursday, 11 June 2015

SUSHIL BIRTHDAY



Happy birthday to our friend, Mr Sushil.

All the photos below are resized but unedited.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

UNTUNGLAH ADA IPHONE 6

"Diambil dengan iPhone 6"

MALAM kelmarin penulis telah menemani anak dara penulis yang mahu menggunakan baucer bukunya di kedai buku KLCC itu. Namun buku seni dan lukisan yang beliau cari tidak dapat ditemui. Hujan renyai renyai pada malam tersebut juga membantut rancangan penulis untuk menangkap gambiran kandid para pengunjung kesitu.

Nota lalat 1. Gambiran papan iklan yang baharu saja didirikan diatas penulis rakam sebelum pulang kelmarin. Penulis ambil dengan iPhone cap aiYam sahaja. Boleh?

Wednesday, 10 June 2015

C2AGE VER 5.0



KELMARIN penulis sempat lagi berlarian ke Sungai Buloh melayan anak wedok penulis dengan pameran 'Cosplay'nya, C2AGE. Pameran berlangsung di HELP International School yang terletak jauh nun di Sungai Buloh.

Tuesday, 9 June 2015

PERTANDINGAN BURUNG CANDIK



KELMARIN semasa dalam perjalanan pergi mengambil anak dara penulis di kolejnya, mata penulis tiba-tiba tertancap ada sekumpulan orang orang kampung yang sedang berkerumun di satu padang pertandingan burung bersebelahan dengan Pusat Pemulihan Akhlak di Red Castle.

Ini adalah kali pertama penulis melihat pertandingan burung secara dekat. Walaupun matahari sudah hampir menegak di kepala, panasnya memey panas berdeting, pertandingan masih dijalankan dan semasa penulis tiba, pusingan akhir baru saja hendak bermula.

Monday, 8 June 2015

KINABALU TRAGEDY, RANDOM PHOTOS FROM LAST WEEK

This photo was taken on 25 Feb 2014 last year near the famous Donkey's Ear Peak. Just last week there was an earthquake and at least 13 hikers to the mountain were killed.

TIADA yang menarik minggu lepas yang biasa biasa saja selain penulis sibuk dengan tugas harian seperti biasa juga. Sibuklah sangat kan.

Penulis juga ingin mengucapkan salam takziah kepada keluarga mangsa tragedi Gunung Kinabalu yang berlaku kelmarin.

Sunday, 7 June 2015

OGA 2015



TENGAHARI kelmarin sempat lagi penulis berlarian juga ke Dewan Konvensyen di KLCC (KL Convention Center) untuk melawat pameran produk-produk terbaru industri Minyak dan Gas (baca: Oil & Gas). Dan bertembunglah juga penulis dengan rakan lama dari syarikat yang pernah penulis bertugas lebih 13 tahun yang lampau. Sebenarnya penulis sudah lebih 10 tahun tidak datang melawat pameran OGA seperti ini.

Saturday, 6 June 2015

AMAT BAJIK ANAK DARA NUAN



MALAM kelmarin penulis telah berlarian ke Putrajaya untuk mengambil gambiran bunga-bungaan di Pesta Floria 2015. Mula-mulanya penulis menyangka pesta berada di Presint 2, tetapi telah ditukar ke penempatan baru di Presint 4 berdekatan Jambatan Tak Siap. Tempat meletak kereta pula amatlah daif dengan kebecakan tanah merah selepas hujan.

Tapi penulis berasalah sedikit kekecewaan kerana tiada aktiviti bungapi dilakukan pada malam tersebut.

Friday, 5 June 2015

UDIN DAH KAHWIN



HARI Ahad kelmarin penulis sempat menghadiri jemputan abang kandung penulis di Felda itu untuk majlis perkahwinan anak keponakan penulis juga. Bagi abang penulis, ini adalah anak lanang ketiga yang sudah mendirikan rumahtangga. Tinggal anak dara beliau yang masih cilik lagi yang masih bujang.

Ayahnda mendoakan semoga jodoh Udin dan isteri berkekalan. Amin ya robbal alamin.


Thursday, 4 June 2015

WHEN MOM IS NOT HOME

Tesco Seri Alam.

CUTI sekolah selama 2 minggu pun sudah bermula. Kaum kerabat ada rancangan masing-masing. Anak wedok yang baru meningkat remaja yang bakal menyambut harijadinya pada bila bila masa ini hendak mengikuti rombongan ke Langkawi katanya. Anak lanang remaja juga ada kelas tambahan. Isteri penulis pula telah pulang beraya ke rumah panjang untuk meraikan hari gawai.

Nota lain lalat. Henfon cap aiYam penulis yang ini pun rasanya hendak ditukar sarung badannya. Tapi sarung baru Cube rasa lebih keras dan tiada ciri-ciri keselamatan jika terjatuh ke lantai.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

A beautiful Cube iphone casing, but no no thank you.

Wednesday, 3 June 2015

RAMPASAN PIALA



KELMARIN sekali lagi penulis bekejaran menaiki bas menyeberangi Tambak Johor itu. Kali ini penulis hanyalah melepak-lepakkan diri minum secawan air tin sambil membaca suratkhabar tempatan saja sebelum pulang semula ke tanahair tercinta.

Berita lalat 1. Jom bunuh Perdana Menteri Singapura, kata belia sekiranya tidak dibenarkan ke Syria. [+ link ]

Berita lalat 2. Piala FA milik Singapura. Fandi Ahmad menjadi hero kebangsaan.

Berita lalat 3. Kes buli pelancong Vietnam beli telefon bimbit seperti kejadian yang pernah berlaku di Medan Mara. Penjual disini telah ditangkap dan dibicara.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 2 June 2015

WEEKLY PHOTO CHALLENGE: ON THE WAY

A beautiful sunset above the clouds while I was On The Way home from Beijing, China. Taken on 11 April 2012.

SETIAP hari Selasa penulis akan meletakkan entri Weekly Photo Challenge. Dan minggu ini untuk Weekly Photo Challenge ialah bertajuk 'On The Way' atau Dalam Perjalanan. Contoh ayat seperti 'Dan dalam perjalanan ini saya dapat menemukan nur, cahaya tersembunyi dari Afganistan. And in this way I could find noor, the hidden light of Afghanistan.'.

Nota lalat. Gambiran matahari terbenam diatas penulis rakam ketika dalam penerbangan pulang dari berwisata ke Beijing beberapa tahun yang lepas.

Entri-entri Weekly Photo Challenge sebelum ini:
Weekly Photo Challenge 10: On The Way
Weekly Photo Challenge 9: Broken
Weekly Photo Challenge 8: Enveloped
Weekly Photo Challenge 7: Forces of Nature
Weekly Photo Challenge 6: Intricate
Weekly Photo Challenge 5: Motion
Weekly Photo Challenge 4: Early Bird
Weekly Photo Challenge 3: Afloat
Weekly Photo Challenge 2: Blur
Weekly Photo Challenge 1: Ephemeral

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Monday, 1 June 2015

DIA SUDAH KUCERAIKAN SEMALAM, TITIK

Wanita Tahanan Reman & KL Di mana Suamiku - Sri Diah

ALHAMDULILLAH baru siang tadi penulis menamatkan pembacaan buku cerpen-cerpen karya Sri Diah yang pernah diterbitkan dalam suratkhabar tempatan. Buku Wanita Tahanan Reman yang penulis beli bulan September tahun lepas langsung dari penulisnya sendiri, Sri Diah, adalah gabungan 28 cerpen yang kebanyakannya mengisahkan kehidupan suami isteri. Kebanyakkannya juga dari perspektif seorang perempuan.

Penulis suka membaca cerpen berbanding novel kerana tidak perlu menunggu lama pengakhiran ceritanya.

Nota lewat lalat. Cik puan Sri Diah pun ada kemaskini blog dia pasal penulis di SINI.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

"Tuan, menjadi lelaki itu mudah, namun payah dengan tanggungjawab.
Simpanlah rasa curiga. Sukar, namun mujarab. - Sri Diah


"Dia sudah kuceraikan semalam. Titik!"