Friday, 19 June 2015

SARANG



ALHAMDULILLAH, hari puasa yang pertama telah dilalui oleh penulis dengan selamatnya. Penulis berharap kawan-kawan juga selamat menjalani ibadah puasa ini. Amin.

Dari kamus dewan edisi keempat mukasurat 1400 maksud sayang 1. mengasihi, mencintai: ~ benar Zalina kpd suaminya; ibu mana yg tidak ~ kpd anaknya; 2. kasihan, berasa belas (akan): orang-orang India itu berasa ~ melihat kami, dan sebab itulah mereka membawa makanan utk kami; 3. kasih, cinta: dr mana datangnya ~, dr mata turun ke hati; kasih ~ a) kasih, cinta; b) belas kasihan; 4. bp kekasih, jantung hati: kenapa ~ bercakap begitu? 5. terasa kesal (rugi dll): ~nya Si Tuah tiada; ~, dia tidak datang; ~ akan = sayangkan suka akan, gemar akan; sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan bini tinggal-tinggalkan prb anak yg dimanjakan dan isteri yg diuliti selalu itu akhirnya menjadi sombong; sayangkan kain, buang baju, sayangkan lain buangkan aku prb dikatakan kpd suami yg mencari kekasih lain; ~ di anak dilecuti, ~ di negeri ditinggalkan prb sayangkan anak dimarahi, sayangkan negeri pergi merantau ke negeri lain;bersayangan, bersayang–sayangan berkasih-kasihan, saling mencurahkan kasih sayang: benci-membenci antara satu dgn lain itu akhirnya akan ~ juga; menyayangi

Nota korea lalat. “Saranghae” ialah cara sebutan biasa untuk menyatakan “Aku cinta kau” atau contoh ayat "Wak sayang kamu", “saranghaeyo” pula sebutan rasmi untuk menyatakan hasrat yang sama, "saranghamnida" ialah sebutan surat rasmi urusan pejabat. Kalau penulis tersilap tafsir sila perbetulkan ya. Yang sebetulnya, penulis pun belum lagi menjejaki kaki ke bumi Korea juga.

Link lalat. [+ link ]

Blog bukanlah hakmilik kekal.

15 comments:

  1. Replies
    1. apa beza 'sarang' dengan 'saranghaeyo' tu cik kak JM yg jeliterr tuu erk?

      psst. kan sy dh ckp misti cik Jm rajin mengkromen hari2 jumat sajeew., kanns ;p

      Delete
    2. ahakss....ha'alah baru JM perasan...maybe turn blog Wak hari jumaat..ke kebetulan je

      Delete
    3. oo iyeke kene ikut giliran lar yeeeww., xper, asalkan cik JM ingtkn wak selalu walopon hari jumaat jeeew ;p

      Delete
  2. asalamualaikum...wak pagi2 dah ber SARANG...huhu...

    morning wak n jm..selamat berpuasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam mak yanty tuu, timekasehla selalu singgah gak ke sarang blog wak yg biasa2 aje nih ;p

      Delete
  3. Salam Jumaat pertama di bulan Ramadhan Al-Mubarak...

    suka baca, mengasah minda..prb=peribahasa, bp=bagi pihak?...saranghae..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm kamus dewan, kata bajet bahasa percakapan, 'bp' itu tidak boleh digunakan dlm urusan rasmi. 'p

      salam jumaat juga mak alpakri orang bukit tuu ;)

      Delete
  4. tq utk info yg menarik nih...

    baru tau sarang tu maksud nya syg ohooo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kihkih2, budak2 skrg taksub dgn citer korea je makk , sy pon baru tau jugakk ;D

      Delete
  5. wak oh wak.. chamsarang maksud apa wak.. ada tajuk drama.. haha..
    selamat berpuasa wakk

    ReplyDelete
    Replies
    1. 참사랑 chamsarang tu mcm cinta sejati., ammvoiii

      Delete
  6. Ingat sarang apa tadk...hihi...diana pun sama x pernah jejakkan kaki lg di sana. Kalo JM barangkali dah banyak Kali wak. Tak gitu JM?

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat