Tuesday 23 June 2015

SCHOOL REPORT CARD COLLECTION DAY

Please move your mouse on top of the picture to see  last year (2014) against yesterday picture of the boy.

SEMALAM penulis telah mengunjungi sekolah anak-anak kandung penulis untuk mengambil kad repot sekolah mereka seperti tahun-tahun lepas. Di sekolah cina anak lanang bocah cilik penulis itu, peraturannya seperti biasa juga, ibu bapa penjaga mengambil nombor giliran untuk berjumpa dengan guru kelas. Di sekolah menengah anak lanang penulis yang bakal mengambil peperiksaan SPM tahun ini pula keadaannya berbeza. Tidak seperti selalunya, kali ini sekolah telah memberi peluang kepada murid-murid untuk membuat persembahan tentang tahap pencapaian masing-masing dihadapan kelas. Ibu bapa penjaga tidak perlu berbincang lagi dengan guru kelas. Cuma ibu bapa penjaga diberi peluang untuk menulis sebarang komen didalam borang yang disediakan.

Manakala anak wedok penulis pula masih menggunakan cara giliran siapa datang dulu, tanpa ada nombor giliran.

Cuma satu situasi biasa dimana-mana sekolah ketika ini apabila ada ramai ibu bapa penjaga membawa kereta masing-masing dan memarkir sesuka hati saja di hadapan sekolah sehingga mengganggu lalu lintas dan juga menghalang kereta yang hendak keluar dari parkir sebelumnya. Disekolah cina, mereka menggunakan sistem PA yang boleh didengar disemua kelas-kelas. Manakala di sekolah kebangsaan yang dibiaya penuh oleh kerajaan, guru bertugas terpaksa mencatit dalam buku nota dan terpaksa pergi dari satu kelas ke kelas yang lain bertanya (dengan sopan santun) tuan punya kenderaan. Sian kann. Kanns?

Blog bukanlah hakmilik kekal.









3 comments:

  1. Adil dan sama rata kan 3L, satu gambar anak keluar dalam blog yang lain pun kana letak jugak

    ReplyDelete
  2. semoga mereka menjadi insan berguna.amin :-))

    ReplyDelete

Salam. Segala komen2 yang telah disiarkan adalah tanggungjawab penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yg disiarkan. Mana2 komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata2 maki hamun, soalan yg jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Komen yg berbentuk "speku" akan dipantau dan disantau. Begitu juga dengan unknown profile dan profile tanpa blog. Harak Maklong.

Majulah Sukan Untuk Negara

Waktu Solat (Jakarta)

Lalat Knows Who You Are

Lalat Around The World (Reboot 1.5.21)

Flag Counter

Random Old Lalat