Wednesday, 1 July 2015

2 MUZIUM LOMBONG BESI



KELMARIN dalam perjalanan pulang, penulis sempat lagi singgah di dua muzium lama. Yang kesatu (pertama), penulis telah keluar dari Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) dan mencari dan berjumpa dengan tapak peninggalan lombong besi di Bukit Besi. Penulis hanya melawat mini muzium yang terletak di bangunan Ketengah (Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah).

Yang kedua, penulis juga singgah di Muzium Lombong Besi di Sungai Lembing. Ini adalah juga pengalaman pertama penulis ke muzium ini yang terletak jauh nun di hulu sungai. Ditengahari yang terik juga amat melesukan. Asyik mengeluh saja tak baik kan. Astaghfirullahal’adzim, alladzi la ilaha illa huwal hayyul qoyyumu wa atubu ilaih, maksudnya aku meminta ampun pada Allah yang Maha Agung, tiada tuhan selain Dia yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri Sendiri, dan aku bertaubat pada-Mu. Amin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



















Di Muzium Sungai Lembing,





















10 comments:

  1. menarik foto2nya.
    kak ni org phg...ramai kawan2 di sg.lembing tapi xpernah ke sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo pahang., sy pon pestaim gi sg lembing mak., ingt tuari nk singah panjat gua charas tp letihla pulakk ;p

      Delete
  2. xpernah taw tentang ni..good info for me ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, sama2 tenkiu singgah2 jenguk2 komen2 blog sy yg ini ;p

      Delete
  3. permukaan granit tu trs mengingatkan sy buah naga bila dibelah ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe2, sy pon dh lama x mamam buah naga jugakk ;p

      Delete
  4. selalu berulang alik kl - kerteh tak penah lak singgah muzium nih... hehhehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha2 tak mengapa mak, org yg minat dan menghayati erti sejarah geografi je yg nak singgah., kann

      Delete
  5. Assalamualaikum,
    Untung nyer kawan-kawan di sana.
    Nak menembak.. banyak subjek boleh buat bahan.
    Kat sini.. pokok kurma jer la.
    Terus padam semangat.

    Itu belum lagi larangan nak menembak bangunan, kaum Hawa etc.
    Sensitif Wak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye cik kak sham, tuari baru saja wak baca ade mat salleh yg suka tembak2 foto kat Abu Dhabi, tetibe kena tangkap penjara 5 tahun tuuu sbb tembak bangunan terlarang la sangatt., huhu2

      http://www.dailymail.co.uk/news/article-2820753/American-grandfather-70-faces-five-years-jail-Arab-Emirates-taking-picture-no-photography-sign-held-secret-week-police-jail-diabetic-s-health-risk.html

      Delete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat