Wednesday, 8 July 2015

POLITIK SEGENGGAM TAMAR



PETANG kelmarin anak lanang bocah cilik penulis itu telah memberitahu untuk membeli pensil khatnya yang baharu. Mula-mula penulis ingatkan batang berus untuk tulisan cina atau kelas lukisan. Tetapi pensil istimewa untuk menulis tulisan khat jawi.

Cerita lain lalat 1. Masa di param (pasar ramadhan), penulis menerima sekotak plastik buah tamar untuk berbuka puasa yang diagih agihkan dari parti politik. Sebenarnya banyak kotak tamar keluarga penulis terima pada petang itu.

Cerita lain lalat 2. Minggu lepas semasa penulis membeli juadah di param di Picturesque Hill (baca: Bukit Indah), tiba disatu warung brader jual nasi ayam bermadu, terpekik-pekik dia, 'takleh sebut madu depan pompuan nnti kene marah! ayam manis! ayam manis! tp dengan lelaki bole je cakap, ayam madu bang! ayam madu!' Gelak saja penulis melihat telatahnya.


Blog bukanlah hakmilik kekal.



37 comments:

  1. wah ada pen khusus utk tulisan khat ya baru tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak pah, sy pon baru jugakk ;p

      Delete
  2. Wah makin mudah menulis khat mngunakan kan pensil khas...cantik anak wak menulis huruf jawi :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. pensil khas untuk menulis khat jawi dh siap asah tajam gituu., huhu2

      Delete
  3. SS suka guna pencil khat ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe2, mistila cik tengku SS terrerist cara memegang batang pensil gituuu., ;D

      Delete
    2. harhar2., terrer jadik terrerist kannns

      Delete
  4. ayam manis ye.. hehehehehhe

    ReplyDelete
  5. lama xmenulis khat.. dulu mula2 belajar, ambik pensel abah yg dia guna kerja kayu dia tu.. haha.. pensel tu kan mata dia lebar.. Abah pun belikan baru yg cantik sikit.. tapi kalau salah susah nak padam.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. pensel tukang besar tu misti kotor comot je kan kalo tulis kat kertas., ;p

      Delete
  6. Pasar Ramadan jadi Param ye Wakk.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, mula2 wak dgr pon gelak jugakk., ;D

      Delete
  7. ooo.. dulu pakai pensil bertukang umah buat khat.. ehhhe.. politik politik politik

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo ade bakat seni misti tulisan cik eintan chantek n kemass je kann ., ;p

      Delete
  8. Ooo baru tahu. Nanti gi Popular nak carilah.
    Thank you kongsi-kongsi ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi2, mak A pon baru tau jugak keeew ;p
      pasni leh beli banyak2 yee

      Delete
  9. Assalamualaikum Wak,
    Kalau sejak dari dulu dah ada pensil ni.. tak la jari dulu suma jadi itam lebam sebab nak mengasah mata pensil khat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam cik kak sham yg jauh dimata tuuu,
      masa dh berubah kannn, mcm2 dh ada kemudahan skrg kat kedai alatulis, sediakan duit jeeeer ;p

      Delete
  10. oooo mmg ada ek pencil utk khat, zmn kite mude2 dulu tak penah tau pun...
    mmg cantik tulisan jawi ngn pencil khat uth

    musim2 pose nih ahli politik bg kurma sat2 lg bg sekut raya lak ngn duit raya

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, psl 'ayam bermadu' tu mak taknak komen ke makk., larikkks takut kene marahhh ;D

      Delete
  11. alahai..teringat zaman tulis khat masa sekolah dulu...
    anak i ada pensil ni...tapi pada i, asah pensil sendiri lagi cantik hasilnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betulla cik kak wahida, kalo dh memey ade bakat memeyla chantek tulisan khatnya kanns., hee2

      Delete
  12. lps ni x yah cari pokok resam ;-)

    ReplyDelete
  13. p/s org2 yg kt dlm rumah tu laa yg baham lontong smpi habis ;-)

    ReplyDelete
  14. anak saya ada jugak pensil khat nie...3 bulan je pakai pastu rosak..suruh la ayahnya belikan balik...
    follow blog sy jugak ye...tq..http://diarihatiwanieyahaya.blogspot.com/

    ReplyDelete
  15. Dah ada pensel tekan khat, dulu pakai kayu je dan matanya ustaz ajar cara nak buat. Bertambah maju dengan peredaran zaman.

    ReplyDelete
  16. Baru tau ada pensel macam ni..
    Kot2 anak saya pulak mintak belikan...tak de la mak dia jakun sangat...

    ReplyDelete
  17. eh memang ada ye pensil gitu
    kalau zaman saya dulu, sikit punya beria asah pensil untuk tulisan khat
    nice sharing =)

    ada seorang yang saya kenal, dia cukup tak suka dengan parti politik di atas
    so bila dia dapat kurma dari orang tu, dia buang terus dalam tong sampah
    tak sempat saya nak kata, bagi kurma tu kat saya sebelum buang =)

    hehe...kelakar peniaga tu
    pandai dia tarik pelanggan. bagus strategi marketing dia

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  19. rasa dulu macam pernah guna jugak pensel khat ni masa kecik.

    [...]

    ReplyDelete
  20. pandai je penjual tu nak tarik pelanggan ... harap prti politik tu beri krn nak sedekah ... cantik tulisan anak lanang tu ...

    ReplyDelete
  21. Saya cuma tahu pen khas untuk lukis pelan jer...tapi itu dulu, agaknya sekarang orang dah tak guna.

    ReplyDelete
  22. xpandai guna pensil lukis khat.. guna utk lukis design lain pandai

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat