Tuesday 11 August 2015

IPHONE 6 VS IPHONE 5C



SELEPAS menzalimi diri sendiri bekerja pagi petang memotong rumput, haruslah penulis menghadiahkan diri sendiri iphone cap aiYam yang terbaru kan. Selepas ini bolehlah penulis menyendiri (baca: selfie) tiap tiap hari selama 365 hari kan.

Rupa-rupanya hendak menyalin semula data dan maklumat dari iphone cap aiYam yang lama amatlah mencabar juga. Mula-mula pastikan itunes mempunyai versi yang terbaru. Begitu juga sistem operasi ios dalam iphone yang baharu juga mestilah versi yang baru juga. Saiz ios 8.4 melebihi 1.8 gigabyte tidak berbaloi dimuatturun dari restoran makanan segera McDonalds Ampang Jaya disebabkan penyelia akan meng'reset' wifi kedai burger itu setiap 1 jam.


Pada hari kedua, penulis mencuba lagi menggunakan wifi di kedai mamak shamaju depan masjid itu. Walaupun sambungan wifi berjaya didapati, tapi hendak memulakan muatturun data pun masih terkial-kial. Selepas itu, penulis terus ke restoran makanan ringan Burger King di Tesco Ampang pula. Penulis berasalah kuchiva juga kerana iphone 6 yang baharu ini tidak boleh pula memasuki wifi setelah mencuba lebih sejam duduk disitu.

Bila pulang dirumah, penulis mencuba sekali lagi menggunakan itunes di laptop untuk mengemaskini ios 8.4 itu dan mengambil masa yang lama sehinggalah keesokkan paginya. Akhirnya iphone 6 penulis yang baharu itu berjaya juga dikemaskini dan dapat semula maklumat dari iphone cap aiYam yang lama. Hati penulis kembali gembira seperti biasa.

iPhone 5c vs iPhone 6: Display
Sebagai perbandingan, satu-satunya kelebihan iPHone 6 berbanding iPHone 5c (4 inci) ialah saiz skrinnya yang lebih besar (4.7 inci). Walaupun saiz skrin yang besar, maka agak payah juga jari jemari penulis untuk menekan skrin dengan hanya sebelah tangan. Lain-lain kelebihan ialah processor performance, storage, battery life, camera, dan software lebih baik seperti touch id fingerprint sensor, tapi penulis sudah mencuba dengan kepayahan dan masih tidak berjaya menggunakan fingerprint itu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





Gambar dibawah ini ialah perbandingan yang diambil oleh iphone 5c (kiri) dan iphone 6 (kanan) yang tidaklah nampak ketara sangat perbezaannya.



8 comments:

  1. bestnya ade iphone.. ayem jeles

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa nak jeles2 cik kak , orglen dh ramai adoo., hehe2

      Delete
  2. Uiyioooo iphone6s....

    Cenggini lh wak.
    Kipidap

    ReplyDelete
    Replies
    1. wak baru nak menerai nihh, orglen dah lama dh ade iphone6 ye ., huhu2

      Delete
  3. pergghhhh....iphone suda bertukar tgn laaa...hehehe

    ReplyDelete
  4. Balas ziarah wak...canggih wak...canggih.

    ReplyDelete
  5. JM hanya mampu dapat gambar je

    ReplyDelete
  6. Untunglah... dah ada iphone 6 ;-)

    ReplyDelete

Salam. Segala komen2 yang telah disiarkan adalah tanggungjawab penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yg disiarkan. Mana2 komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata2 maki hamun, soalan yg jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Komen yg berbentuk "speku" akan dipantau dan disantau. Begitu juga dengan unknown profile dan profile tanpa blog. Harak Maklong.

Majulah Sukan Untuk Negara

Waktu Solat (Jakarta)

Lalat Knows Who You Are

Lalat Around The World (Reboot 1.5.21)

Flag Counter

Random Old Lalat