Saturday, 26 September 2015

AKU BUKAN WAK KENTUT

Jalan Susur Kulai 2.

Tajuk entri penulis kali ini seperti lagu Wali Band yang berjudul "Aku Bukan Bang Toyib":

Sayang aku…
Bukanlah bang toyib
Yang tak pulang-pulang
Yang tak pasti kapan dia datang…

Tetapi penulis bukanlah ingin bercerita tentang Bang Toyib, yang meninggalkan bini yang sedang dahaga kehausan dan kegersangan itu ya. Sebenarnya, KELMARIN penulis sudah merempit ke warung Nasi Lemak Wak Kentut yang berada di bandar Kulai itu. Tetapi tiadalah rejeki penulis hendak bersantapan disitu kerana warung Wak Kentut ditutup pula. Mungkin Wak Kentut tutup warung pada hari JUmaat atau cuti raya haji? Jadi, penulis telah cuba mencari warong nasi lemak alternatif yang popular di Kulai. Bila penulis menggoogle pula tidaklah banyak membantu, tetapi penulis terjumpa beberapa warung nasi lemak. Antaranya nasi lemak Tapau, tetapi bila penulis singgah di stesen minyak Petronas Bandar Putra, salah seorang aweks penjaga yang jelita di kaunter disitu memberitahu,

"kalau Wak Kentut memang kenal, tapi nasi lemak Tapau? Tak pernah dengar lah wak!" macam tersipu-sipu bilang si aweks itu.

"wahh, Wak Kentut juga yang popular ya," kata penulis purak-purak terperanjat, tapi dalam hati siapa yang tahu. Dan penulis senyum-senyum saja kepada aweks sambil membayar harga minyak di pam nombor 7. Dan aweks itu pun membalas senyuman wak. (ehem, ehem)

Dipendekkan cerita, penulis telah merempit dan melencong ke medan selera yang baharu yang terletak berhampiran surau dibelakang flat rumah murah sewaan penulis juga.

FENOMENA "WAK KENTUT"

Siapa kah Wak Kentut? Ada apa dengan Wak Kentut? Kenapa Wak Kentut begitu terkenal?? Dimanakah kekuatan Wak Kentut? Adakah kekuatan Wak Kentut terletak pada kerisnya kah, atau pada tenaganya kah, atau pada baunya kah? Kah? Beberapa tahun terakhir ini Wak Kentut begitu terkenal, bahkan mungkin seluruh masyarakat Johor akan menjawab hal yang sama ketika kedua pertanyaan tersebut di ajukan kepada mereka.

MAKSUD KENTUT

Maksud kentut menurut kamus Dewan edisi keempat terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka:
1. Angin yg keluar menerusi pelepasan (jubur); 2. = berkentut mengeluarkan angin menerusi pelepasan; mengentutkan mengeluarkan kentut (dengan sengaja); terkentut berkentut dengan tidak sengaja (kerana tidak dapat ditahan lagi) atau dengan tiba-tiba.

Walaupun nama "kentut" didalam bahasa Inggeris disebut "fart" dan dalam bahasa Cina disebut "放屁", tetapi bau aroma ayam goreng, sambal cili dan nasi lemaknya di warong nasi lemak yang popular di Kulai ini yang membuat ramai orang datang menghidu dan menjamahnya.

Ustaz Azhar Idrus pernah menjawab soalan, "kenapa kalau terkentut kita diwajibkan mengambil wudhuk? Kenapa tidak dicuci saja tempat yang terkentut itu?". Wallahualam, Tuhan itu lebih Bijaksana.

NAMA LAIN TIDAK POPULAR

"Sebenarnya nama ini gelaran daripada orang Kulai sendiri yang diberikan kepada orang tua-tua dekat sini. Kami orang keturunan Jawa banyak bernama Wak. Jadi mereka gelar bapa saya Wak Kentut, sampai sekarang melekat, kami pernah tukar nama itu tetapi mereka (pelanggan) tidak hendak. Hendak pakai nama ini juga," kata Hairolnizam, anak Wak Kentut yang juga pewaris dan pengusaha warung Nasi Lemak Wak Kentut yang sekarang.

LOKASI

Nama restoran: Nasi Lemak Wak Kentut
Alamat: Jalan Susur Kulai 2, Taman Kulai Besar, Kulai, Johor
(ikut susur depan Public Bank, terus sebelum simpang lampu isyarat)
Google map: http://g.co/maps/6ycjs
GPS: 1.652333,103.609871
Waktu: 5:00pm to 9:00pm 12:00 midnight (tutup Ahad dan hariraya haji dan ikut suka hati taukeh lah)
Ditanggung Halal

KEISTIMEWAAN

Bila penulis bertanya kepada penyewa flat rumah murah penulis itu, beliau yang selalu juga ke warung nasi lemak Wak Kentut ada memberitahu,

"nasi lemak dia biasa je wak, sambal dia biasa biasa jugak wak,"

"abes ape yg sedap istimewa sangat tu?" tanya penulis.

"ayam goreng dia wak, memey keless, rempah dia terbaik, kalah ayam KFC wak!" katanya lagi.

WAK YANG JUJUR
Sebenarnya dan sejujurnya penulis bukanlah penggemar tegar nasi lemak. Biasanya penulis hanya akan makan nasi lemak bersarapan diwaktu pagi saja. Itupun ka-dang-ka-dang. Tidak pernahlah penulis makan nasi lemak di waktu tengahari atau di waktu malam. Tetapi sekarang makin ramai orang kita makan nasi lemak tidak kira waktu 24/7 kann? Mak kanns.

Jadi, apabila penulis tidak dapat menjamah nasi lemak Wak Kentut yang popular itu tidaklah mengkuchivakan penulis pun. Tidaklah air liur penulis meleleh-leleh merembes-rembes sampai keluar kelantai seperti hendak dimopkan pula. Tidaklah sampai penulis kempunan sebab tidak dapat makan nasi lemak dan berlari-larian mencari batu belah batu bertangkup pula kan. *Ketawa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

aDm and aQi at Southern Tiger Hub, Jalan Cengal, Kulai.

22 comments:

  1. Replies
    1. salam aidiladha gak cik suida tuuu ;p

      Delete
  2. Wak..pegi petronas isi minyak ke jual minyak...haha :D
    #peace

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak jual taik minyak pon tak laku la makk., harhar2

      Delete
  3. nasib la wak kentut janji nasi sedap.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayam je yg sedap., hehe2 maila turun jb

      Delete
  4. Sian Wakkk... Tak yah gi jauh kulai sana wak... Kat Taman Sentosa dekat ni pon ada Francais Nasi Lemak Wak Kentut ni... Kih Kih Kih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. xperla, lgpon wak gi kulai tu ade appointment dgn penyewa umah wak je., wak mamam nasi goreng kampung je sudahh., harhar2

      ps. yg penting, wak bukan 'abang toyib' yee., ;p

      Delete
  5. akhirnya terjawaplah cerita siapa wak lalat dan siapa wak kentut...
    tapi wak lalat tak lari dari kenyataan bahawa wak lalat juga turut kentut, terkentut dan berkentut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. untunglar saper x kentut kann., harhar2 mak ni jijik lar ;p

      Delete
  6. Wak pernah dengar nama warung Wak Radol tak?
    Dulu femes kat kempas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wak radol tu jual sate je, kat masai pon dh ade cawangannyer., satenye biasa2 aje ;p

      Delete
  7. hahaha..ayat last tu win wak! tak semena-mena alunan melodi menerpa ke fikiran "batu belah batu bertangkup telanlah aku, makanlah aku...aku kempunan telur tembakul"...hahahhaa...

    warung wak radol pun best nasi lemaknye..kat kulai tu ade lagi 1 nasi lemak best..aramak saya lupa pulak! tapi takpelah, air liur wak tak menjejes hingga ke lantai buat masa sekarang kan? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. xtaula wak radol ade jual nasi lemak., xper, wak bukan peminat nasi lemak, wak sarapan pancakes dgn keju je biasa., hehe2

      Delete
  8. ingatkan wak nak membalas entry ss pasal wak kentut tu ... heheheee ... belum ada jodoh la wak nak mkn ayam goreng wak kentut ... saya kerap gak lalu kulai ni bila nak ke kota tinggi tapi tak tahu lak kewujudan wak kentut ni ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memeyla wak dgn SS xde jodoh., saperlar wak blogger picisan ni kan kalo nak banding dgn blogger hebattz spt SS ., huhu2

      Delete
  9. ingat wak belanja SS pergi makan kat restoran wak kentut macam dalam entry dia tu. Kat ampang ni pun banyak nasi lemak sedap-sedap wak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ampang belah bukit belacan ke ? hehe2

      Delete
  10. Hiks! kelakar nama kedai dia.
    Selamat hari raya aidil adha wak, tapi macam dah terlambat sikit.

    ReplyDelete
  11. Apa ada pada nama (boleh pakai ke statement ni??) Hehe... yang penting menu mabeles.. sbb org akan ingat sampai bila2 kalau dah merasa sekali....

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat