Tuesday, 13 October 2015

UBAT NYAMUK & PREDNISOLONE



DEMAM selesema penulis belum kebah lagi. Tapi ada kulit penulis yang tiba-tiba melecet tanpa sebab yang penulis sendiri tidak tahu. Mula-mula kulit mengelembung, kemudian bila sudah masak dia pecah jadi melecet dan tidak boleh terkena air. Ini bukanlah kali pertama penulis terkena penyakit ini.

Malam kelmarin penulis sudah berjumpa doktor Bukit Belacan. Doktor kata mungkin alahan pada ubat antibiotik, sebab dia pun pernah terkena lecetan yang sama. Doktor beri penulis ubat demam dan ubat batuk, manakala ubat prednisolone 5mg (sekali makan 3 biji ya) untuk ditelan pagi dan petang.

Ubat nyamuk (baca: racun nyamuk, mosquito repellant) berwarna ungu diatas penulis baru beli untuk mengganti ubat nyamuk lingkaran berwarna hijau yang sudah kehabisan. Banyak betul nyamuk-nyamuk berkeliaran yang jahat diwaktu malam dirumah merpati penulis itu. Aduhai.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

49 comments:

  1. Salam wak... 1st time tgk ubat nyamuk warna ungu.. hahaha...
    moga cepat sembuh..kena makan ubat ikut time...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mak., ungu chantek kan., tenkiu ., huhu2

      Delete
  2. bagi teka teki boleh wak?
    teka teki teka tekuk
    ular pepel mati atas pokok....:)

    Chantik pulak warnanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. ammvoiii mak, pagi2 dh teka teki ular dalam mangkuk dgn wak yee., hehe2

      Delete
  3. Eh... kakak kok orak pernah weroh seng warno purple (jawa cakap purple apa wak?) hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mbohla mbakyu, 'wungu' agak-e., hehe2

      Delete
  4. ada yg alah dgn ubat nyamuk ni..berkipas jer lah halau nyamuk2 jahat tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada gak yg tak tahan bau asap mencucuk cucuk lobang hidung kann mak ., huhu2

      Delete
  5. cantik pula colour purple tu.....eh tak suka asap ubat nyamuk.
    tido dalam kelambu lah Wak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada lagi ke kelambu zaman internet nih mak., hehe2

      Delete
  6. moga sepat sihat wak..hati hati gunakan racun nyamuk lingkaran..jauhkan dari bahan yang mudah terbakar..

    ReplyDelete
  7. Cantik pulak tengok ubat nyamuk warna purple tu wak..
    Selalu tengok warna hijau jer..
    Bau ubat nyamuk tu wangi macam lavender ke wak..
    Sebab warna purple tu..

    Semoga cepat sembuh ye wak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. baunye taklah sebusuk ubat nyamuk lingkar kaler hijau ye makk., timekaseh ;p

      Delete
  8. Rarelah ubat nyamuk lingkaran color purple tu.
    Anyway semoga dikurniakan kesembuhan dengan kadar segera ya Wak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. org sekrg ramai dh tak pakai ubat nyamuk jenis lingkaran nih kan mak ., hehe2

      Delete
  9. Replies
    1. untunglar kat permas takde nyamuk., kihkih2

      Delete
    2. SS tak boleh ngan ubat nyamuk...nanti dia semput.

      Delete
  10. Moga cepat sembuh Wak.. Mummy taklehh pakai ubat nyamuk asap2 ni..habis bilik mummy jerubu kang..keh keh keh :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks mummy J tuu.,
      bahaya jerebu luar dan dalam rumah kan mummy ., hehe2

      Delete
  11. semuga di sembuhkan segera. asap ubat nyamuk merbahaya untuk kesihatan..samalah dgn asap rokok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. timekaseh kakyon.,
      hehe2 btolla tu mak, leh kene barah jantung jugakk kalo isap asap ubat nyamuk nihh.,

      Delete
  12. gws ye wak...
    lah naper tak tukar ubat nyamuk letrik je wak.... takde asap dh

    ReplyDelete
    Replies
    1. letrik punye tak brape bkesan la makk dana ., huhu2

      Delete
  13. Asalamualaikum wak..moga cepat sembuh ye wak..cian wak..ada pening lalat tak wak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam kak yan tuu, ciann kann., kalo pening lalat wak tak updet blog arini., hihi2

      Delete
  14. Cantik pulak kaler ubat nyamuk tu..biasa kaler hijau ..maroon...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tukar kaler ungu je lain jenama., hehe2

      Delete
  15. ada la tu kot ter alergic dengan apap2. haaaa ntah2 alergic dengan ubat nyamuk ni ntahhhhhh????

    *spekulasi suka2 :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa terkena penyakit tu wak blom beli ubat nyamuk purple nih ye makk., huhu2 suka erk speku semata2

      Delete
  16. Semoga cepat sembuh ye 3 lalat. Jaga kesihatan, jaga diri baik-baik.Musim jerebu ni mmg byk le musibahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. timekaseh cik kak dari bintang tuu.,

      Delete
  17. dh lama x tk ubat nyamuk dh lama x pasang ubat nysmuk di rumah mgkin rumah tggi tgkat 10 jadi nysmuk x mampu terbang dan tak pandai nk tekan lift

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyamuk kat putrajaya nyamuk in training agaknya. Dulu saya tinggal tingkat 12,..ada jugak nyamuk gagah yang sampai ke atas :)

      Delete
    2. Fuyooo... timggi nye tower SJM

      Delete
  18. uba nysmuk ungu? Biasa warna hijau nape x warna pink mesti lagi cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pink dan jm tak dapat dipisahkan..huhu

      Delete
    2. Sib baik purple... kalo pink... nk panggil wak jambu pun macam serba salah tau....

      No pink plisss...

      Pink utk JM je ok

      Delete
  19. ishh nyamuk byk d umah wak? Hati2 wak! Jgn biar air bertakung tp air bertakung dlm mangkuk tandas x pe nyamuk x suka bersiram dlm tu busyuk!

    ReplyDelete
  20. Cantik pula saya tengok warna ungu lingakaran ubat nyamuk tu. Semoga wak cepat sembuh ye...jangan lupa makan obat!

    ReplyDelete
  21. Wak !! take care..
    ubat nyamuk cenggini yang tip top..
    yang letrik tu laaahai ehehe..

    ReplyDelete
  22. Moga wak cepat sembuh hendakNYA..
    psstt: kali pertama tengok lingkaran ubat nyamuk bukan berwarna hijau.

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  24. ubat nyamuk akler ungu wangi tau.. lavander klu x silap.. pernah pakai.. klu dah wangi nyamuk pon tak lari dah.. ahhaha
    prednesolone 5mg selalu cik en beri kepada kucen2 yg bengkak dan selsema.. hiihhi..

    ReplyDelete
  25. Semuga lekas sembuh ....

    Tidur dalam kelambu lagi best ... romantik gitu ... tapi bila fikir fikir yang Malaya terlalu panas ... hilang rasa romnatik hahahaha

    ReplyDelete
  26. Wak hati2... ubat Wak tu berdaftar ke tak tu... hati hati di jalan raya Wak...

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat