Thursday, 10 December 2015

HOW TO TURN LIMAU PURUT INTO LIMAU NIPIS



PERBEZAAN limau purut (kaffir lime) dengan limau nipis (key lime) adalah dari segi luaran kulitnya yang menggerutu. Manakala limau kasturi (calamondin) lebih kecil dari limau nipis dan popular untuk dibuat air minuman sejuk.

Sudah lama penulis tidak berpantun;
Limau purut di tepi rawa,
buah dilanting belum masak
sakit perut sebab tertawa,
melihat kucing duduk berbedak
Nota amaran lalat. Ini entri merapu. Kebosanan mencipta kelainan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Thor: "Guys, follow the flow to the right! Don't play play!"

84 comments:

  1. daun limau purut yg best..buat tomyam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nyum nyum ., mesti mak bukit terror masak tomyam campur yg sedapp., ;p

      Delete
  2. Replies
    1. kihkih2, suker suki sketsa jeeer., ;D

      Delete
  3. Hahaha saya pun boleh tergelak tengok kucing duduk berbedak Wak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, pantun poyo je mak yati yee., ;p

      Delete
  4. Hehe.. comei gambar last. :)

    ReplyDelete
  5. Wak,
    Kut nak sedekah daun limau purut.. bak meh sini.
    Berguna besar tu.. tiap ari buat rendang nak guna daun limau purut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo iyeke., x dpt wak nk tolong cik k sham yee., wak beli buah limau tu pon kat kedai cina jeeer., kihkih2

      Delete
  6. Lah mati2 ingatkan nk convert limau purut jadi limau nipis! :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. wak gurau2 je., zyra dh hidup semula blom., kehkeh2

      Delete
  7. Replies
    1. keje org poyo xde keje ye mak ujie tuuh., huhu2

      Delete
  8. hehehehe tp khasiatnya lain2.... biarlah purut menjadi purut nipis ttp ngn nipisnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyela mak dana, khasiat masing2 kann ;p

      Delete
  9. rietta suka fotografi ni...cute....rietta blom lulus lagi utk macro...hehehe...

    PS : klu xsilap rietta hingga hujung bulan ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nih bukan macro photography ye mak rietta tuu., nih close up jeer., hehe2

      tu ps: tu amende? hrmmm

      Delete
  10. Next avengers Thor dilakonkan oleh adik pelakon sekarang. Abangnya gagal dalam interview.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kihkih2., biar betik mak anis tuu., ;D

      Delete
  11. pandai wak berpantun...
    Limau purut lebat dipangkal
    batang selasih condong uratnya...sambung wak, sampiran dh makpah beri tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa pantun kasih bertaut ni kacang je makPah., hehe wak try erk..

      Limau purut lebat di pangkal,
      Batang selasih condong uratnya;
      Hujan ribut dapat ditangkal,
      Terpaut kasih apa ubatnya? ammvoiii makPah tuuuh ;p

      Delete
  12. ini memberi masud, limau2 tak boleh bertukar dgn limau2 yang lain. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena kawen cantum baru leh bertukar2 jantina gituu., kann ;p

      Delete
  13. dulu2 tak boleh beza limau nipis & limau purut Wak.. hahaha..skrg dah cam..
    larii sy klu tgk kucing duduk berbedak.. kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak atie leh cam tak beza limau bali & limau kasturi pulak., harhar2

      Delete
  14. ooo ade ek mesin tukar kaffir tu key lime ek ..... hahahaha
    bomoh suka guna limau purut buat jampi2

    ReplyDelete
    Replies
    1. memanglah ade mesin tuh., silalah mak percaya ye., kehkeh2

      ingatkan bomoh negara guna buah kelapa jeeer., sbb tu tak jumpa kapalterbang ;D

      Delete
  15. sampai hati wak dera robot2 tu semua..
    persatuan robot akan mengambil tindakan...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. robot xde perasaan xper kene dera., xleh manjakan sgt yee

      Delete
  16. Wak...limau bali kategori mana pulak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh mak fidah nih nak ngetest wak erk?

      limau bali nih kategori limau kepulauan indon yee., harhar2

      Delete
  17. Bc tajuk ingtkn nk kikis kulit yg mggerutu tu jd licin.. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tajuk propa je mak, wak gurau2 je, jgn amek ati naa., ;p

      Delete
  18. Sape master ketiga2 limau ni.. insyallah masakan dia sedap tanpa cacat rasa hahahah.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. harhar2 ko penah try keeew., mukin kat obersi kot., ;p

      Delete
  19. Sape master ketiga2 limau ni.. insyallah masakan dia sedap tanpa cacat rasa hahahah.. :D

    ReplyDelete
  20. hahaha.. rajinnya buat kartun dgn limau tu.
    limau banyak jenis tp ada keistimewaan sendiri :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. props kartun dh ade, buat ajerlar layann ., hehe2

      Delete
  21. ingatkan boleh buat majik tukar limau purut jadi limau manis hihi :)

    ReplyDelete
  22. Limau nipis biasanya yan buat mandi kalau demam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti byk limau nipis nak kene beli nak letak dlm besen mandi kan k yan? huhu2

      Delete
  23. ingatkan ada menu limau nipis yang boleh diganti dengan limau purut :) ...

    lego tu ada dimana-mana, pengganti kereta mini :)

    ReplyDelete
  24. lima purut tu kulit dia sedap letak kat baulu lapis nenas.. pergghhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan kulit limau purut camgitu je ke mak yan? huhu2

      Delete
  25. Replies
    1. hehe2, suke suki tembak2 je mak mawar yee., tq

      Delete
  26. Ok wak. Dah "buka".
    Tadi tutup sebab belum habis tulis ter "buka".

    Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. oke wak dh letak komen.,

      ps, jgn lupa ole2 wak dua yee ., ;)

      Delete
  27. Wak... tu toys tengah buat construction apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan construction ye cikhuda., tu kunun2 tgh buat process buah limau purut nk jadikan limau nipis jeer., ade faham keew ;) poyo je kann

      Delete
  28. Seriously nama limau tu kaffir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep, tryla gugel., wak pon baru je tahuu smlm ., ;p kaffir sungguh

      Delete
    2. Yesss, and the nama of the daun is kaffir leaf/leaves ;)

      Delete
  29. limau nipis letak dalam teh panas sedappp ooo

    ReplyDelete
    Replies
    1. teh panass? huhu2 wak sukak ice lemon teh lagii nyaman gituuu., ;)

      Delete
  30. Kat rmh 2 2 jnis limau tu Ade, limau nipis utk tomyam limau purut utk kpla...

    ReplyDelete
    Replies
    1. limau purut utk kepala? mesti ramai yg migrain dlm umah mak cikna tuu., huhu2

      Delete
  31. wow! terornye hulk bg arahan hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. jap, cik ana ni silap baca skrip kot., bukan hulk ye tapi thor ., kahh ;p

      Delete
  32. Salam Wak..
    gegeh cma singgah, rindew punye psl. hahaha.
    cantik betul hasil tembakan wak skrg ye.. i is 'THORpegun' giteww..

    meh sebijik limau purut, CMa campur teh o ais kita share 2 org :)

    Limau Purut, Limau Nipis,
    Limau Kasturi Kecik je buahnye,
    sedap betul kalo campur teh o ais,
    Nanti kita share berdua ye.

    hehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyela tuu ., nak share kunun katernyerr., huhu2

      Delete
  33. Soalan pertama saya,..makhluk putih tu tak ada kerja dah je nak tukar limau purut jadi limau nipis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. harhar2 ., ke orang yg baca blog wak ni yg xde keje ., ;D

      Delete
    2. Hahahah jap nak kena kaji balik,..ada keje ke tak de keje :)

      Delete
  34. Soalan kedua, kenapalah buah dilanting sebelum masak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. buah dilanting samalah mcm buah keranji dalam perahu., purak2 x tahu pulakk ., ;)

      Delete
  35. dulu pernah tanam pokok limau kasturi...dapat jugak merasa hasil dari tanaman tu...tapi sayang, tak tahan lama dengan kami...setahun je...huwaaaaaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kene tanam lagi tu makk., at least dpt merasa gak kann., ;)

      Delete
  36. Replies
    1. wahh power sunguh bau limau tu kanns ., ;)

      Delete
  37. Baru ku tahu kucing boleh berbedak yo hahaha

    ReplyDelete
  38. ok dah tau dah camne nak buat limau purut jadik limau nipis...

    ReplyDelete
  39. Ahahaha hilang sakit kepala jap.
    Thank you :)

    ReplyDelete
  40. Berbedak tu apa wak? Dilanting tu apa? Buah jentik yeh?kehkeh

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat

House Fly