Tuesday, 31 January 2017

CROCODYLIPHOBIA

Ayuni Hotel on top of PappaRich, Bandar Baru Bangi.

Dari Alor Setar, tiba di Bandar Baru Bangi pukul 1.33pagi. Tidur di hotel Ayuni yang bajet sudah.

Usai bersarapan di Old Town White Coffee, penulis terus berlarian ke Taman Buaya Ayer Keroh. Pengunjung tidaklah ramai seperti di Zoo Melaka.

Oops hampir terlupa. Penulis sempat lagi keluar dari lebuhraya PLUS di Labu untuk mengisi petrol yang agak jauh ke pendalaman. Tidak mengapa, asalkan tidak terkandas dilebuhraya. Kemudian masuk semula ke lebuhraya dan keluar menjenguk kedai cenderamata di Muzium Negeri Seremban. Tetapi seperti yang penulis jangka, buah cempedak memang dah jadi nangka, kedai belum dibuka walaupun jam sudah menunjukkan pukul 10.33 pagi. Untunglah.

Nota lalat. Crocodyliphobia adalah takut pada buaya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Breakfast at Old Town White Coffee, Bandar Baru Bangi.

Monday, 30 January 2017

DIMANA ANDA MENCARI POSKAD DI ALOR SETAR

CikMaiBee and Gunung Keriang (Mount Keriang) is a 250 million year old lump of mainly limestone rock which is said to be in the shape of an elephant and reaches a height of 218 meters. It is located about 8 km north-west of Alor Setar close to the Kedah Paddy Museum. It is geologically unique and ten different rocks are found here including attractive calcite crystals which are much sought after by collectors and fung-shui believers. 3lalatphotography.

Jam 7.33am, pagi Ahad penulis sudah berlarian ke Jalan Gunung Keriang yang agak jauh dari kota mencari sarapan. Gara-gara mengikut entri blogger pernah mencuba sarapan sedap disini. Penulis tiba di restoran Roti Doll Mee Shiam yang popular itu walaupun indah khabar dari rupa. Rupa-rupanya hanyalah kedai mamak yang biasa-biasa. Layan sahajalah, yang penting isteri penulis tidak meroyan.

Jam 9.30am, sudah mengambil anak lanang di Kolej Mara Kuala Nerang.

Jam 10.40am, tiba dan melawat Muzium Padi. Kedai cenderamata yang baru ditukar pengurusan tidak menjual poskad. "Kami jual kraftangan je wak," kata abam tuan punya kedai itu.

Jam 12.51pm, tiba dan melawat Muzium Negeri. Tiada kedai cenderamata, dan poskad tidak dijual disini.

Jam 1.21pm, tiba di pusat beli belah Aman Central. Makan di restoran Sushi King sudah.

Jam 3.33pm, balik ke hotel bajet (Hijrah), lepak dan istirehat.

Jam 4.14pm, periksa keluar (check out) walaupun penulis bayar sehingga esoknya. Penulis terus ke pekan Kuala Nerang untuk menghantar anak lanang bergunting di belakang restoran KFC.

Jam 6.06pm, dari asrama kolej Kuala Nerang, penulis terus berlarian ke Lapangan Terbang Kepala Batas. Nasib baiklah juga ada kedi cenderahati disitu dan ada menjual poskad. Tapi bukanlah poskad negeri Kedah seperti yang penulis cari. "Lima keping empat hinggit wak," kata ahkak kaunter. Penulis beli 25 keping sudah.

Kemudian penulis terus pulang ke Bangi dimalam hari yang sibuk di lebuhraya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

The Kedah Paddy Museum is is dedicated to the rice plant, paddy, the world's most important crop. The word "paddy" is derived from the Malay word padi meaning rice plant. The Paddy Museum is big, with an area of 12,000 square meters spread over three floors.The architecture of the building is designed to symbolize bushels of harvested rice stalks. Rice motifs decorate the external facade and are used on railings in the interior.

Sunday, 29 January 2017

6 TEMPAT MAKAN POPULAR DAN SEDAP DI ALOR SETAR KEDAH




Pagi Sabtu semalam penulis telah berlarian sebelum subuh jam 5 pagi terus ke Alor Setar, Kedah. Tujuan utama hanyalah untuk menziarah anak lanang yang sedang belajar di Kuala Nerang.

Tiba di Alor Setar dan periksa masuk hotel bajet murahan (Hijrah Hotel) pun sudah jam 4.30 petang. Dua belas jam perjalanan, dengan setiap RnR dipenuhi ramai orangramai seperti ulat taik, tapi tidak mengapa, janji selamat tiba. Alhamdulillah.

Petang pula, bila penulis keluar dan hendak mencari tempat makan, penulis google juga dan dapati ada beberapa tempat makan yang sedap dan popular. Tapi bila penulis cadangkan, isteri penulis (yang itu) bilang anak lanang bocah cilik hendak makan piza. Aiyah. Penulis pada mulanya tidak setuju sebab hendak juga merasa makanan tempatan sedap di sini. Penulis beritahu, anak makan mengikut apa yang emak bapanya makan. Tapi isteri penulis tetap juga hendak makan piza, sambil sebelah kaki menguis-nguis tanah. Gitu. Weh, siapalah tidak sayang bini, tapi ada makcik kan.

Usai makan di restoran piza itu, penulis pun bercadang hendak memanjat Menara Alor Setar, mercu ibu negeri jelapang padi itu. Tapi isteri penulis pula lebih rela duduk didalam kereta Myvi baharu. "Penatlah kanda, malaslah," katanya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Saturday, 28 January 2017

PENGALAMAN MEMBELI KERETA PERODUA MYVI ADVANCE 1.5 BAHARU PART AKHIR

On Jalan Masai Lama. The Perodua Myvi is a B-segment car produced by Malaysian manufacturer Perodua since 2005. Based on the Daihatsu Boon (also branded as the Daihatsu Sirion, Toyota Passo and Subaru Justy), the Myvi is the result of Perodua's collaboration with both Toyota and Daihatsu. The Perodua Myvi has been the best-selling car in Malaysia for 8 consecutive years, between 2006 and 2013 respectively.

Tengahari tadi penulis sudah berlarian ke kedai Perodua Plentong itu. Urusan pengambilan kereta Perodua Myvi Advance 1.5 baharu kepunyaan isteri berjalan lancar.

Dipendekkan cerita, isteri penulis sudah memandu pulang kereta baharunya cikMaiBee dengan selamat dan gembira dengan hutang penuh didada. OTL.

Dan bila penulis pulang dari solat jumaat, penulis dapati pembalut plastik dalam kereta pun sudah dibuang oleh anak lanang bocah cilik itu.

Untuk baca entri sebelum ini tentang pengalaman membeli kereta Perodua Myvi Advance 1.5 Baharu, sila ketik di SINI. Dan cerita nak beli kereta pun perlukan surat masuk Islam, sila terajang di SANA.

Nota lalat. Selepas ini, penulis gelarkan kereta Perodua Myvi Advance 1.5 baharu ini sebagai cikMaiBee Blue. Boleh kan?

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Leo the cat trying to make friend to the new gal in the house. The Perodua Myvi is a B-segment car produced by Malaysian manufacturer Perodua since 2005. Based on the Daihatsu Boon (also branded as the Daihatsu Sirion, Toyota Passo and Subaru Justy), the Myvi is the result of Perodua's collaboration with both Toyota and Daihatsu. The Perodua Myvi has been the best-selling car in Malaysia for 8 consecutive years, between 2006 and 2013 respectively.

Friday, 27 January 2017

NASI AYAM HIJAU PASIR GUDANG

My lunch with Green Chicken Rice, next to Petronas ILP Pasir Gudang, yesterday.

Salam pagi Jumaat kengkawan penulis semua-semua lah.

Semalam pagi penulis sudah memanggil (menelefon) jurujual kereta Perodua bertanya tentang bila kereta Myvi Advance 1.5 baharu yang isteri penulis (yang itu) tempah boleh diambil. Abam A (bukan nama sebenar) memberitahu, "kete isteri wak tinggal tunggu register JPJ je lagi, mungkin petang ni leh siap." Penulis memohon kalau boleh beliau tunggu sehingga jam 7 petang. Abam A kata tiada masalah.

Penulis tunggu lah juga kalau-kalau Abam A menelefon penulis sehingga jam 6 petang. Tetapi tiadalah panggilan juga. Dan isteri penulis (yang itu) pun sibuk dengan kerja dipejabatnya. Jadi bila Abam A panggil pada jam 6.33 petang semasa penulis dalam berlarian pulang ke gagang, penulis memberitahunya supaya penyerahan kereta dibuat esok pagi sahaja. Lagipun penulis tidak mahulah urusan dibuat terburu-buru. Beliau pun tidak kisah.

Cerita lalat lain. Hari ini (Jumaat 27 Jan 2017), penulis dan rakan-rakan sekerja bekerja memotong rumput seperti biasa ya. Walaupun syarikat padang (yard) tempat isteri penulis (yang itu) bercuti kerana esok raya cina, namun beliau masih juga gigih datang ke pejabat. "Harini dinda memey cuti ya, nak siapkan evaluasi KPI pekerja2 dinda kat pejabat nih," katanya yang menumpang cikputih penulis, "noon nantilah saja kita amek kete myvi dinda tu ya."

Nota lain lalat. Penulis sedang memikirkan nama poyo comel untuk kereta Myvi Advance 1.5 yang baharu itu. "CikMaiBee" macam cantik je macam comel je kan cik Shasha awek Legoland. ;p

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 26 January 2017

KEMBANG TELO ADA AWEK MUDA JELITA DAN BAIK HATI CAKAP WAK AWET MUDA 37 TAHUN



Untuk membaca entri terdahulu, sila terajang di Melayan Kerenah Birokrasi Kerajaan Negeri Part I dan Part II.

Selesai urusan SUK (Setiausaha Kerajaan Negeri) bahagian perumahan Nusajaya, maka penulis kena berlarian ke pejabat Tanah dan Galian (PTG) Bangunan Dato' Mohamad Saleh Perang, Kota Iskandar pula. Walaupun jabatan kerajaan, namun bangunan bersebelahan dan urusan masing-masing. Maka berurusan selama sebulan lagi, bukankah tidak boleh dilakukan serentak? OTL.

Kelmarin, bila penulis serahkan dokumen di kaunter 14 untuk urusan pindah milik, masih ada saja dokumen yang tidak lengkap. "Kenapa borang ni pembeli tak sain lagi wak? SPA harta lain yakni rumah wak yg sekunk kena bagi sekali," kata ahkak K (bukan nama sebenar) di kaunter itu. "Kemudian, kami nak wak bawak 3 benda ni," sambil ahkak K berikan salinan dokumen lain yang diperlukan.

1. Surat dari perumahan rumah flat yang hendak dijual.
2. Resit cukai tanah terkini 2017 bagi rumah flat yang hendak dijual.
3. Resit cukai tanah 2016 untuk keseluruhan blok rumah flat yang hendak dijual.

Tengahari tadi, penulis berlarian lagi ke pejabat Tanah dan Galian Nusajaya itu bersama-sama pembeli dan dokumen-dokumen yang dikehendaki.

Dipendekkan cerita, kesemua dokumen yang diperlukan sudah penulis serahkan di kaunter 14 yang sama. "Wak kol nombor ni cakap dengan puan Suzi yang LAWA ni selepas sebulan untuk ambil surat kelulusan ya," kata ahkak K yang sama, sambil beliau melayan telefon bimbit Samsung yang dikepitkan dibahu. Kadang-kadang ahkak K juga menggunakan siku beliau untuk membelek dokumen-dokumen penulis diatas meja sambil sebelah tangan menaip seketul-seketul papan kekunci itu. "Wak bayar lima poh hinggit sudah," kata ahkak K dengan selambanya.

Sebelum meninggal dunia kaunter pejabat Tanah & Galian itu, sempatlah juga penulis mengambil dua biji telo limau mandarin yang sedap, LAWA dan manis itu (gambar diatas).

Nota lalat tajuk pula, penulis teringat lirik lagu Wali Band... Ada Gajah Di Balik Batu.

Tiap hari nanyain aku;
Sudah makan?
Sudah mandi?
Sudah tidur?
Sudah, sudah sudah sudah nanya melulu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 25 January 2017

NAK BELI KERETA PUN PERLUKAN SURAT MASUK ISLAM



Pagi semalam penulis telah menghantar anak wedok tingkatan empat itu untuk membuat rayuan ke SM Teknik Johor Bahru. Bila penulis tiba diperkarangan sekolah, hujan renyai-renyai sahaja. Bila tiba dikaunter pejabat dan bertanya borang rayuan masuk sekolah, ahkak J kerani terkial-kial juga mencarinya. "Wak kena dapatkan pengesahan semua sijil dan dokumen ya, nanti dah siap leh datang sini lagi," kata ahkak J (bukan nama sebenar) yang tergesa-gesa hendak keluar dari pejabat. Tapi penulis masih samar dan bertanya ahkak J yang sudah membuka pintu pejabat untuk keluar. Mujurlah ahkak J kembali dan cuba terangkan pada penulis akan segala salinan dokumen termasuk salinan sijil haruslah mendapatkan pengesahan dari pihak sekolah anak wedok yang sekarang. Tiba-tiba abam kerani yang agak kanan (baca, senior) dalam kaunter itu menyampuk, "tak perlu pengesahan ni Wak, rayuan je kan?" Aiyah! Terperanjatlah juga penulis, tapi berasa lega sebab tidak perlu berlarian ke sekolah anak wedok dan kembali lagi semata-mata hendak memohon rayuan. "Tapi," kata abam kerani itu lagi, "asrama kami dah penoh. Kami boleh terima anak wedok wak ni, tapi kena berulanglah dari rumah." Itu masalah lain. Bayangkan kalau penulis mengikut kata ahkak J itu yang perlukan pengesahan dari pihak sekolah yang sangatlah jauh disana disana kemudian bila sudah dapat pengesahan dan kembali ke kaunter SM Teknik itu mendapat jawapan yang sama. Bengang kan?

Semalam tengahari pula penulis sudah menghantar isteri penulis (yang itu) ke Maybank Taman Suria untuk menandatangai surat perjanjian pinjaman kereta Myvi Advance yang baru ditempah kelmarin. Maybank Taman Suria ini hanya menguruskan aktiviti pinjaman kereta sahaja. Bila sudah dipanggil, isteri penulis kena tunggu lah pula lebih 40 minit untuk mereka mencari dokumen tersebut. Aiyah. Ingatkan bila mereka telefon dan suruh datang, kita cuma turunkan tandatangan sahaja. "Isteri wak ni kena bawak surat masuk Islam ya," kata mamat kaunter bank itu pula.

Nota lalat. Untuk baca entri Pengalaman Membeli Kereta Perodua Myvi Advance Baharu, sila senggol di SINI.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 24 January 2017

ABAH MINTA MAAF NAK TERLUPA BELIKAN BUKU WORD SEARCH

The new word search book as requested.

Kelmarin semasa penulis ke Key Ell, anak lanang bocah cilik penulis itu sudah memesan hendak beli buku mencari perkataan (baca, Word Search). Bila penulis tiba dirumah, ditanya lah lagi akan buku tersebut. Penulis telah terlupa kerana sibuk menguruskan perpindahan rumah di Key Ell dan rasa bersalah pula. "Tular, saper soh banyak2 dirikan umah ditepi pantai," getus hati penulis. Eyh?

Petang tadi selepas turun dari kapal, dan bila pulang ke gagang, penulis berjanji akan membelikan buku Word Search itu di Kompleks Pasir Gudang. Nasib baiklah anak lanang bocah cilik itu tidak meroyan dan meragam dengan kelemahan memori ayahanda mithalinya. OTL.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Title of the word search book: Fantastics Exhilarating Jumbo Word Search (Cari Kata). Jangan cakap wak tak payong. ;p

Dr Martini's safety shoes. The claim buying the shoes has not been reimbursed yet. Updated. The claim is cleared ;p

A view of the Johor Straits from the ship. Next time, I promise myself,  I shall come back to this spot for beautiful sunset.

Masai town view from on top of the helideck.

Monday, 23 January 2017

THE CHEAPEST WAY TO MOVE OUT OF STATE

The purple mattress full of DNA.

Minggu lepas, penulis telah berjaya memindahkan barang-barang perabot, elektrik, periuk belanga dan tilam yang penuh dengan DNA dari rumah merpati penulis di Bukit Belacan itu. Sewa lori sebanyak rm900 dalam negeri sahaja memanglah agak mahal kalau tidak beserta pekerja.

Dalam perjalanan kesana, penulis dapatlah juga melihat kereta perodua Myvi warna biru hitam yang isteri penulis (yang itu) baru tempah. "Cantik molek juga kete Myvi biru nih," getus hati penulis. Tapi, kalau semua orang hendak yang cantik, yang molek, habis siapa pula yang hendakkan yang tak cantik tak molek tak lawa? OTL.

Pulang dari Kuala Selangor pula, penulis dihadiahkan setandan pisang kepindit atau pisang lemak manis. Teringat pantun hutang emas boleh dibayar lah sangat.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Near Sekinchan on Jalan Kuala Selangor.

Pisang kepindit @lemak manis.

Nota video lalat:

Saturday, 21 January 2017

HOUSING LOAN INTEREST SUBSIDY

On Jalan Taman Molek, off Jalan Masai Lama, this noon.

Pagi semalam, isteri penulis (yang itu) telah menghantar teks pesanan ringkas. Tentang arahan untuk permohonan mendapatkan subsidi atas bunga bagi pinjaman perumahan (baca, housing loan interest subsidy) dari pihak syarikatnya. Setiap awal tahun, selama lebih 10 tahun sebelum ini, penulis akan uruskan permohonan di ranting bank Jalan Sultan Ismail KL. Tetapi kali ini penulis terpaksa lakukan di ranting bank Taman Molek pula. Dokumen2 yang diperlukan oleh pihak syarikat ialah penyata akaun pinjaman dan pembayaran balik pinjaman secara terperinci.

"Kanda kena pohon secepat mungkin ya! Segera! Jgn terhegeh2," perintah permaisuri itu. Bila penulis teliti tarikh tutup adalah pada 28 Febuari, maksudnya ada sebulan lebih lagi. Aduhai, siapalah tidak sayang bini. Tapi ada makcik kan. Kannns?

Nota lalat. Mungkin ada yang keliru. "Housing Loan Intereset Subsidy" ialah skim subsidi BR1M yang diperuntukkan oleh syarikat tempat isteri bekerja untuk mengurangkan kadar bunga yang penulis bayar setiap bulan kepada pihak bank. Jadi, penulis kena pohon penyata akaun tahun lepas (2016) sebagai lampiran untuk permohonan kepada syarikat tersebut.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 20 January 2017

THEN & NOW: VIVA ELITE & MESJID RIMBUN

Mouse-off (today, 20 Jan 2017); Mouse-on (5 Jan 2017).

Salam pagi Sabtu kengkawan penulis semua-semua lah macam biasa.

Untuk baca entri kejadian kemalangan 2 pekan yang lepas, sila jentik di SINI.

Semalam, abang ahKuang bengkel tempat baiki kereta cikbiba pepel yang kemalangan tempohari telefon penulis memberitahu kereta boleh diambil. Penulis bertanya kalau ada bayaran dikenakan sebelum mengambil kereta. Abang ahKuang beritahu, "wak, lu datang sini kasik sign dokumen saja."

Tengahari, bila sampai di bengkel, abang ahKuang tiada pula. Salah penulis juga kerana tidak menelefon terlebih dahulu. Bila telefon beliau sudah pulang makan tengahari dirumah. Adik beliau, ahHwee juga tiada. Jadi, penulis sudah cakap baik-baik minta tolong nak ambil kereta sekarang juga. "Gua mau pegi semayang maa," rayu penulis.

15 minit penulis tunggu dan bila abang ahKuang sampai, masuk ke pejabat dan tandatangan tiga helai surat pengambilan kereta dan juga surat penilai kerosakan (baca, adjuster). Itu sahaja, dan penulis pun boleh membawa pulang cikbibah pepel dengan selamat. "Lain-lain barang nanti gua uruskan," kata abang ahKuang.

Walaubagaimanapun, kalau ada pembaca ingin membuat rujukan proses claim insurans kereta boleh melawat di blog Ana-mizu yang manis jelita dan kreatip itu.

Cerita lalat lain. Petang tadi sempat lagi penulis berlarian ke perkarangan masjid yang baharu siap dibina ditaman itu. (Gambar bawah).

Cerita lain lalat. Jurujual Perodua Plentong sudah memberitahu isteri penulis bahawa kereta Myvi pesanannya telah tiba. Pinjaman bank juga sudah dapat kelulusan. Tetapi masalahnya - problem. Sebab kelmarin, penulis sudah memberitahu jurujual untuk menempah nombor 3 digit, tetapi kena tunggu lepas raya cina. Kalau hendak pakai kereta cepat, kenalah daftar nombor 4 digit. Aiyah. Untuk baca entri terdahulu pengalaman membeli kereta perodua myvi advance baharu, sila selak di SINI.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mouse-off (today, 20 Jan 2017); Mouse-on (8 March 2016).

GOOD MORNING MASAI



Selamat pagi Jumaat kawan-kawan penulis semua-semua lah.

Sekarang ini kalau petang saja turun hujan. Kalau hujan saja mesti diwaktu petang. Yang tidak seronoknya bila pejabat dalam kotak sardin ini pun selalu banjir. Biarkan. Biarkan.

Cerita lalat lain. Setiap pagi pekerja-pekerja baju merah (gambar bawah) akan berebut-rebut menaiki bas no. 2 dan no. 3 disimpang itu. Bukan tiada bas lain yang datang, tapi sanggup berebut-rebut seperti sardin juga.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Thursday, 19 January 2017

THE STORM IS COMING

Mekar Bergading.

Hari ini penulis tiada cadangan untuk naik kapal. Tapi tiba-tiba ada pula kerja yang harus diperiksa diatas kapal. Cuaca pun mendung seperti hendak turun hujan nampaknya.

Ingatkan panas hingga kepetang, rupanya hujan pada jam 4 petang semasa penulis masih diatas kapal. Hujan pun turun dengan lebat anjing dan kucing. Guruh berdentum dengan halilintar sambar menyambar. Aduhai. Terpaksa penulis bertahan sejam lamanya sehingga hujan reda dan turun ke pejabat.

Nota pengajaran lalat. Lain kali bawalah payung sebelum hujan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Temporary bridge to the ship.

Tie the ship to the ground.

Inside the engine room.

A view from the ship.

Oh hi.

Blame it on the rain.

People says, keria melaka memey sedap dan nikmat. Tq.

Video pendek penulis sempat rakam dan persembahkan untuk rujukan masadepan sahaja:


Tuesday, 17 January 2017

NO MERCY

Nasi goreng kampung, Warung Kampungku, Tesco Seri Alam.

Tadi malam, anak wedok penulis tiba-tiba datang kepada penulis dan menunjukkan dua borang dari sekolah.

1. Borang memohon derma untuk hari maulud rasul. "Sekurang2nya lima hinggit ye bah," kata anak wedok.
2. Borang kebenaran melibatkan diri aktiviti kokurikolum. Bila ditanya, anak wedok menjawab, "boleh je, tapi tuari balik dari merentas desa masih sakit2 belakang."

Kedua-dua borang haruslah ditandatangani oleh ibu/bapa/penjaga.

Nota lalat. Anak wedok itu bukan anak bongsu ya. Kalau hendak mengetahui maksud anak wedok sila baca komen dibawah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 15 January 2017

PENGALAMAN MEMBELI KERETA PERODUA MYVI ADVANCE BAHARU

Johor Premium Outlets (JPO), Kulai

Semalam pagi, selepas menghantar pembantu rumah di Senai Airport untuk pulang terus ke kampungnya di Surabaya, penulis terus singgah di JPO. Tetapi kedai-kedai JPO belum dibuka lagi. Walaupun begitu, penulis dan isteri (yang itu) lepak-lepak sahaja di kafe Starbucks sambil berborak-borak kosong dan berbincang tentang hala tuju masa hadapan.

Dari JPO, penulis berlarian ke kedai pameran kereta Toyota di Saleng. Seperti yang dijangka, jurujual Toyota amatlah peramah. Isteri penulis pada mulanya berminat untuk membeli Toyota Vios. Barulah penulis ketahui beza antara model Vios J (RM76,500), G (RM89,800) dan TRD Sportivo (RM96,400).

Kemudian kami singgah di kedai pameran kereta Perodua bersebelahan Toyota juga. Tetapi jurujual di situ tidak bersemangat melayan kami. Mungkin melihat penulis berpakaian selekeh sahaja dia ingat penulis tidak mampu berhutang bank untuk membeli kereta Perodua agaknya.

Dalam perjalanan pulang, penulis singgah juga di Perodua Plentong yang terletak di hujung jalan yang sunyi. Penulis bernasib baik kerana jurujual disitu dapat melayan kami dengan baik. Kami pun mula bertanya beberapa model Myvi dari 1.3 Standard (RM40,862), 1.3 SE (RM52,968) ke 1.5 Advance (RM56,578). Akhirnya isteri penulis (yang itu) memilih kereta Myvi Advance. Jadi harapan penulis untuk menjadi pemandu Vios akhirnya ke laut.

Proses memesan Myvi amatlah mudah. Cuma perlukan salinan kad pengenalan, dan lesen memandu, serta wang deposit sebanyak rm500 sahaja. Salinan slip gaji boleh dihantar kemudian melalui emel sahaja. Jurujual menjanjikan penghantaran kereta akan tiba sebelum raya cina tahun ini. Jurujual juga berjanji boleh mendapatkan nombor pendaftaran plat JRY *** (3 digit, RM250) yang penulis idamkan.

Kenapa memilih Myvi, bukan Vios?
Itu kena tanya isteri penulis. Penulis kan cuma bekas pemandu Uber eh? Membandingkan Myvi dengan Vios bukanlah perbandingan epal dengan epal. Tetapi penulis telah memberitahu isteri penulis (yang itu) supaya janganlah pisang berbuah dua kali. Sebab dulu pernah isteri membeli CRV tetapi tidak sampai setahun sudah mahu tukar ke Viva pula. "Besar kete susah nak parking lah kanda," katanya.

Kenapa mahu membeli Myvi, walaupun Viva Elite masih ada?
Selama 4 tahun isteri (yang itu) memakai cikBibah pepel (Viva Elite) itu tiada masalah yang ketara. Cuma masa mula2 membelinya, lampu pandu isyarat tidak boleh mati secara otomatik walaupun sudah ditukar di bengkel servis Perodua Taman Cendana. Dan sekarang, isteri penulis bercadang mahu membeli Myvi kerana anak wedok penulis yang baru saja habis belajar dan sedang mencari kerja. Dengan cikbibah pepel diharapkan anak wedok penulis itu akan mudah mencari kerja nanti. Amin ya robbal alamin. Dan gara2 ingin membeli Myvi, makanya cikBibah pepel penulis itu pun merajuk sehingga sanggup melibatkan diri dalam kemalangan tempohari. Aduhai.

Warna Myvi yang dipilih?
Mulanya isteri (yang itu) amat berkenan dan termimpi2 akan warna kuning Bumblebee untuk Myvi baharunya. Tetapi jurujual memberitahu warna tersebut tidak lagi wujud di tahun 2017. Warna terdekat cuma warna oren madu yang tidak berkenan dihati isteri (yang itu) kerana sama dengan warna Myvi kawan satu opisnya. Jadi, setelah berfikir selama 13 minit, isteri (yang itu) telah memilih warna campuran biru (bodi) dan hitam (bumbung) seperti kereta mini cooper.

Akan bersambung...

Blog bukanlah hakmilik kekal.

JPO flower.

Starbucks at JPO.

Coffee time, Starbucks, JPO.

Toyota Vios.

Perodua Showroom, Plentong.

Myvi Advance gets a new look with two-tone colour, Electric Blue (body) and Ebony Black (Roof & Pillars).

MILLIONS

The currency of Indonesia, rupiah, has a long history that stretch back to colonial period.

Bibik penulis (yang ini) akan pulang ke kampungnya esok. Biarkan. Biarkan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 14 January 2017

START WITH SAFETY IN MIND

FSO Bergading

Tiada cerita yang menarik.

Semalam sore penulis telah memanjat dan memeriksa beberapa kerja didalam kapal. Itu saja.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Facing Singapore island.

Friday, 13 January 2017

GOOGLE TRANSLATOR: KENAPA SAYA MEMBERIKAN PEMANDU UBER HANYA DUA BINTANG



Ini adalah terjemahan langsung dari pakcik Google. Sila jangan kecam penulis.

Petang ini, selepas menghantar kereta saya ke bengkel di Permas Jaya untuk perkhidmatan tertunggak dan penggantian penyerap kejutan, saya membuat keputusan untuk memanggil Uber atau Grabcar untuk kembali ke pejabat. Pada mulanya saya memeriksa Uber aplikasi rider, dan ia menunjukkan pelbagai tambang antara RM12 hingga RM17. Kemudian saya memeriksa aplikasi pelumba Grabcar dan ia menunjukkan kepada saya tambang yang ditetapkan pada RM15. Jadi saya memutuskan untuk memilih pemandu Uber. Dia datang dalam 5 minit dengan penarafan 4.22 bintang! Aiyah! Saya tertanya-tanya apa yang berlaku kepada pemandu ini buruk yang pengadaran bintang adalah sangat sangat rendah. Beliau perlu diharamkan daripada memandu Uber! Kemudian saya akan mengetahui sebabnya. bapa saudara ini telah memandu sebuah myvi hitam lama. Saya membuka pintu penumpang hadapan dan duduk di sebelahnya. The plat pendaftaran adalah WBP **** dan dia memakai seluar pendek dan Chappal a. Saya tidak tahu tentang anda, diari sayang. Tetapi saya tidak berasa selesa untuk melihat pemandu yang memakai chinchai. Saya tidak bermaksud pemandu perlu memakai pakaian malam pria dan seri. Beliau berkata dia hanya 2 minggu memandu Uber di JB dan sebelum ini dia memandu di KL. Dia bukan seorang pemandu Grabcar, walaupun beliau menjangka Grabcar membayar lebih baik. Saya bertanya kepadanya mengapa dia dont memandu di KL dengan perahu tambang yang lebih baik. Katanya, beliau adalah seorang pegawai bank bersara selama 9 tahun sudah dan terpaksa mengikuti isterinya untuk menetap di sini di JB. lah yang baik. Ketika kami bercakap dan bercakap, saya perlu segera mengambil gambar dia memandu. Malangnya, saya terlupa untuk membisukan iphone saya. Aiyah! bapa saudara ini agak terkejut dan berasa tidak selesa. Dia memarahi saya, "mengapa anda mengambil foto saya?" Pundenale la bapa saudara. Saya berasa takut ayam, tapi tidak. Saya hanya diabaikan dia dan bercakap perkara-perkara lain. Lihat diari sayang, pemandu tidak perlu memarahi seorang penunggang atas apa jua sebab jika dont mahu untuk mendapatkan penarafan miskin. Well diari sayang saya, lawatan itu adalah 11.18 minit untuk 10.53km. Dia hanya menurunkan saya di luar pagar syarikat itu kerana saya memberitahunya. Apabila ditanya, dia memberitahu saya tambang adalah RM9.10. Yang jauh di bawah julat yang dianggarkan oleh Uber aplikasi tadi, yang saya menunjukkan kepadanya jalan pintas bukannya secara membuta tuli ikut bisu Waze. Saya memberinya RM10 dan meminta beliau untuk menyimpan perubahan. Dari reaksi mukanya saya menghitung beliau menghargai saya sangat banyak. Kemudian sementara menunggu isteri (yang itu) untuk menjemput saya dari dalam kawasan syarikat itu, tiba-tiba saya mendapat e-mel dari Uber untuk mengadar pemandu. Tanpa kemurahan oleh pengalaman yang tidak selesa dalam lawatan itu, saya telah memberikan kepadanya 2 bintang sahaja.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 12 January 2017

AWIE SENANG2 NIKAH SIAM SENANG2 DAPAT GELARAN DATUK

Inside the yard, this morning.

Tengahari tadi, penulis sudah meminta pertolongan pelari (baca runner) untuk mengirimkan uang bibik pembantu rumah ke Indon melalui Western Union. Dengan rela hati, pelari itu pun berlarian mula-mula ke pejabat pos Permas Jaya tetapi tiada perkhidmatan Western Union. Kemudian beliau ke BSN Bukit Dahlia, namun sistem atas talian tersangat siput sedut. Beliau dinasihatkan ke kantor Western Union di Today's Market pula, tetapi pengirim (penulis lettew) haruslah hadir beserta kad pengenalan untuk urusan disitu. Apa barang? Sungguh kasihan pelari penulis yang itu.

Malam pula, penulis sendiri ke Today's Market. Berbanding siang hari, ketika penulis tiba, cuma ada 2 kaunter sahaja dibuka. Tetapi orangramai pun agak ramai juga. Bila giliran penulis, ahkak kaunter bilang, "kalo wak hantar duit lebih RM3000, kadar tukaran akan berubah menjadi lebih murah." Terkezotlah juga penulis mendengarnya, tetapi urusan pengiriman harus juga dijalankan.

Nota lain lalat. Tahniah untuk Datuk Awie. Harap2 xdela org tuntut nafkah anak juta2 lemon lagi dan lagi pasni. Link: Awie nikah Sharifah Ladyana di Siam.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Western Union outlet, Today's Market.

Western Union outlet, Today's Market. At home, I calculated the loss is RM220 (for total RM6610) due to the regulation imposed on the Rupiah money exchange. I shall transfer it twice. Damn.

Add caption

Wednesday, 11 January 2017

JOM MENDAYUNG SAMPAN

Perspective view of a shiprepair engineer (he is not me).

Selasa, 10 Januari 2017.

Tiada yang menarik hari ini. Cuma penulis naik kapal yang sedang dibaikpulih dipagi hari. Ingatkan penulis hendak naik semula diwaktu petang, tapi hujan pula ditengahari.

Penulis hendak berpantun satu:

Penat berlari keliling kota,
Mendayung sampan dengan tenangnya,
Mengapa dicari jauh di mata,
Sedang di sini tak kurang hebatnya... Amvoiii

Nota lain lalat. Borang permohonan pindah milik untuk kali kedua telah penulis serahkan kepada kerajaan negeri di Kota Iskandar untuk diluluskan. Ahkak C telah menyuruh cik B dikaunter untuk kemaskini maklumat atas talian dan kemudian meminta lima poh hinggit dari penulis. Tanpa resit. Pelik kan?

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Comparisons between the actuals and the computer aided images.

Looking out to turret and Singapore island.
House Fly