Tuesday, 17 January 2017

NO MERCY

Nasi goreng kampung, Warung Kampungku, Tesco Seri Alam.

Tadi malam, anak wedok penulis tiba-tiba datang kepada penulis dan menunjukkan dua borang dari sekolah.

1. Borang memohon derma untuk hari maulud rasul. "Sekurang2nya lima hinggit ye bah," kata anak wedok.
2. Borang kebenaran melibatkan diri aktiviti kokurikolum. Bila ditanya, anak wedok menjawab, "boleh je, tapi tuari balik dari merentas desa masih sakit2 belakang."

Kedua-dua borang haruslah ditandatangani oleh ibu/bapa/penjaga.

Nota lalat. Anak wedok itu bukan anak bongsu ya. Kalau hendak mengetahui maksud anak wedok sila baca komen dibawah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

25 comments:

  1. Haha. Apa kaitan ngan no mercy.

    Adeiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang, tajuk 'no mercy' xde kaitan dgn citer entry, tp ade kaitan sikit dgn gambar ye mcm biasa..

      Delete
  2. Awal tahun musim sukan sekolah ya wak..

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. hahar, mukin mkcik Bukit x phm agaknye smpi tak faham perkataan 'anak wedok' diatas smpi angkat kening ok.cukup-cukup tak yah sampai berkerut dahi tu mkcik tahu la tak faham kalau betul-betul nak faham baca sampai habis eh.tiada paksaan dalam Islam. ;p

      Wedok: adalah golongan-golangan orang yang suka makan cekodok ye.mkcik lah orang tu.suka sangat makan cekodok kan.
      Lanang: adalah golongan-golongan orang yang suka masuk meminang pantang jumpa anak dara orang dia nak pinang dah gatal sangat nak kahwin la tu

      Terdapat banyak perbezaan antara dua golongan ni.Antaranya:

      Mandi: Kalau orang wedok selalunya diorang mandi 2 kali sehari je sebab diorang rasa bersih je.paling banyak pon 3 kali sehari. dan diorang mandi adalah sangat lama.Bagi orang lanang pulak diorang mandi 3 ke 5 kali sehari. dan diorang mandi adalah sangat kejap. kurang dari 5 minit.

      Baju: Orang wedok tak pakai baju banyak sangat dalam sehari kalau nak solat ke, duk rumah ke pakai baju sama. Tapi bagi orang lanang diorang pakai baju banyak sangat.Solat lain, keluar rumah lain, kerja lain, nak tido lain

      Kekuatan: Orang wedok biasanya dikenali sebagai golongan yang lemah tapi tak adalah lemah sangat.kuat jugak apa Orang lanang pulak adalah golongan yang kuat. Tapi zaman sekarang ni banyak yang dah patah.

      Kalau orang wedok dan orang lanang bergabung.mereka boleh menghasilkan zuriat yang comel masa kecik. kalau dah besar tak tahulah jadi ape kan.

      merepek je lah wak nih, sori erk mkcik Bukit.wedok tu perempuan dalam bahasa jawa. lanang pulak lelaki. Kesian,ehh sekiyan.

      Delete
    2. kemain panjang explanation.. berkerut dahi membaca

      Delete
    3. cik siti jgnla kerut dahi licin tuuh., hehe2

      Frasa "pantang nampak dahi licin" pula sering digunakan terhadap lelaki yang miang atau mata keranjang. Apakah sebenarnya yang dimaksudkan berdahi licin? Dahi yang macam cermin? Dahi tanpa jerawat? Istilah ‘anak dara berdahi licin’ memang digunakan oleh orang Melayu untuk menggambarkan keseluruhan kecantikan seseorang wanita Melayu. Namun dalam setiap masyarakat, pasti ada ciri-ciri kecantikan menurut pandangan mereka sendiri. Umpamanya, suku kaum asli di Afrika mentakrifkan wanita bertelinga labuh itu cantik. Di dalam sastera Melayu pula, Tun Teja, Tun Kudu, Tun Fatimah dan Puteri Gunung Ledang adalah antara wanita yang menjadi ikon wanita Melayu yang cantik. Bagi masyarakat Melayu lama, mereka memandang kecantikan wanita Melayu bukan dari atas. Maksudnya, bukan bermula dari wajah tetapi dari kaki, kemudian barulah naik ke atas. Ehh? ;P

      Delete
    4. Opocot.... pjg nye wak.
      Ni fakta ke auta ni.

      Hahaha

      Delete
  4. activity co curriculum dah bermula ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye mkcik Azian, co-curriculum mcm biasala., hehe2

      Delete
  5. Ank buah sy panggil atuk neneknya mbah lanang n mbah wedok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh., kalo gitu, kita sedulur., kannn

      Delete
  6. RM5 paling sikit ? aduiii.. tak sangka derma pun kne set target

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni bukan derma, nih sumbangan kann., huhu2

      Delete
  7. anak wedok tu anak perempuan....

    kite paham la wak, hehehehe almaklum kite wong jowo njohor heheheh

    itulah, mcm2 aktiviti kt sekolah yg anak2 nk sertai tp kene kita sebagai mak pak pantau jgk, jgn pakai sign je wak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh mbakyu .., kito sedulur yo., hahar2

      Delete
  8. Wak jawab komen panjang explanation dari entry😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. harusss., takut ade yg maseh x paham., hehe2 bole mkcik anis kann., ;p

      Delete
  9. Sekolah anak Mrs. A pun sedang buat aktiviti sukan.
    Menurut cikgunya kalau buat awal nanti senang nak buat lain-lain aktiviti.

    Rajin Wak jadi pakcik google hari ini explanation panjang lebar gitew...

    ReplyDelete
    Replies
    1. untunglar mkcik mrsA ade anak., hehe2

      Delete
  10. minta derma siap letak syarat bagai

    ReplyDelete
    Replies
    1. bersangkerable yg baik2 je ye cik kak anies., mukin sekolah tu maksudkan "sumbangan", bukan "derma"., huhu2

      Delete
  11. Derma sepatutnya seikhlas yang ada.. yang mampu..
    - Wak nye kes.. mungkin lebih dari RM5.00

    ReplyDelete
    Replies
    1. ammvoii., wak sorang je ke yg kene lebih rm5., knape x mintak rm2.6juta je., hahar2

      Delete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat