Sunday 25 June 2017

BERAPA PENDAPATAN BULANAN SEORANG PEMANDU UBER DI JB

Due to the current inflation rate, suddenly the cost of carwash now is RM14 instead of RM10 last month.

Untuk baca artikel astrowani tentang Berapa Pendapatan Bulanan Seorang Pemandu Uber di Malaysia, sila pandu di SINI.

Pengalaman harian seorang pemandu uber di Jay Bee.
Sabtu, hari tidak bekerja. Kebosanan mencipta kelainan, tiba2 ingin memandu Uber.

8.50am - Cuci kereta luaran dan vakum dalaman.
9.15am - Isi minyak penuh ron95 di Petron.
9.41am - Download Uber apps terbaru di McD.

10.00am - dapat ping pertama. 13min untuk mengambil tapi dikensel oleh rider.
10.03am - ping pertama Uber dari TUAN di Stadium Perbandaran Pasir Gudang. 11 minit jarak masa pengambilan. Lelaki muda Vietnam boleh tunggu tapi disuruhnya cepat. Beliau pulang ke M-Condo, Larkin Perdana.
10.43am - ping kedua, JUWITA di Sri Impian hantar ke JB CIQ, tak nak ke JB Sentral. Jauh, kata cik adik berdahi licin. Tapi sungguh tak sangka, buah cempedak nak jadi nangka, peliknya JUWITA mahu berhenti dan keluar di bawah Jambatan Stulang Laut. Aiyah. Surge 1.4x.



11.08am - KEV di Erica Hotel ke JB City Square. "Selamat hariraya," sebelum keluar kereta. Surge 1.6x.
11.15am - WEN di Double Tree Hilton. Pasangan muda cina Singapura bertanya, "what is the best thing about Danga Bay?" Pemandu kata tiada apa2 yang menarik di situ sebab banyak pembangunan perumahan sedang rancak dibina. "What is the best food in JB?" tanyanya lagi. Pemandu kata bukan peminat chinese food. Tapi penulis sarankan mereka menggugel saja dan pemandu teringat ada blogger Singapura yang suka cerita pasal "Johor kaki makan JB". Surge 1.2x.

11.38am - XIN, di Giant Bukit Indah hantar ke Aeon Bukit Indah. Pemandu hampir melanggar motor disebelah kiri yang laju kerana ketidakbijaksanaan alat gps navigator Uber. Surge 1.8x.
11.51am - AVI adalah penumpang yang ke 6 di Jalan Hijauan 3, Horizon Hills. Lelaki expatriate India mahu ke kondo selepas Petronas. Bila pemandu mohon untuk turunkan beliau di Petronas itu saja, AVI berdegil hantar dia dahulu dihadapan pintu masuk kondonya. Jadi, pemandu Uber terpaksa pusing satu bulatan untuk kembali ke stesen minyak Petronas. Surge 1.8x.

Pemandu berhenti di Petronas untuk toilet break.
Nota bintang. Pemandu Uber ini terima ucapan tahniah dari Uber kerana mencapai 5 stars yang ke sehatus dari penumpang. Bercukur saja kan.

Ngoc the latest pant style from Vietnam | Jalan Rawa 5 | Bukit Indah | Johor 2017

12.25pm - NGOC bukan BO-NGOC (gambar atas), lelaki muda Vietnam menunggu di Tesco Bukit Indah dengan barang-barang pasarnya. Beliau tak guna plastik Tesco kerana hari ini Sabtu. Jadi, dihumbannya kesemua barang-barang basah di boot belakang kereta. Pemandu pun terlupa meletakkan bekas plastik dibelakang kereta yang menyebabkan air barang2 basah itu meresap ke alas dalam boot (trunk) dan berbau busuk. Sempat lagi pemandu Uber mengambil gambar Ngoc semasa pemunggahan barang2 basahnya tadi. Surge 2.1x.

12.39pm - XIN lagi, lelaki cina muda yang sama pagi tadi di rumahnya di Jalan Bistari 8/1 dan menghantar ke Jalan Sungai Danga iaitu sebuah kilang pembinaan. Bila masuk kedalam kereta, pemandu tidak tahan bau badannya yang masam. Jadi, pemandu turunkan tingkap hadapan dikedua2 belah. Surge 1.4x.

Nota set destinasi ke Masai.

12.56pm - VAS, di Kipmart Tampoi yang jauhnya 11 minit. Lokasi pin terletak di bus stop tepi jalan Skudai, tapi mereka tunggu di pintu utama yang pemandu tidak jumpa. Aiyah, kerana ini pertama kali pemandu tiba disini. Olehkerana kesesakan untuk ke pintu utama, pemandu tunggu di kedai mamak, Hamid Corner, berdekatan. Pemandu hantar 3 aci-aci dan minachi ke flat Taman Tampoi Utama. Tapi sebelum itu, aci singgah di kedai bunga.

1.50pm - beristirehat di surau Taman Tampoi Utama. Noon nap.

2.40pm - KHAI, tunggu di Perling Mall hendak pulang ke Jalan Serindit. Stop di kedai hardware berdekatan. "Kampung mak saya kat Singapore, tapi saya dah duduk sini. Saya kerja NUS, kerja kontrak dapat SGD18k selamat 5 tahun," katanya bangga. "Barang2 kat sini memang gile murah wak," gelak KHAI, "tapi belanja sekejap je habes!" KHAI beri tip rm6 kepada pemandu. Surge 1.1x.

2.56pm - GAN, di Jalan Undan Perling hendak pulang ke Taman Impian Emas. Budak lelaki cina sekolah menengah mengambil kelas tuisyen yang agak jauh. "Saya sekolah singapore lah wak, tuisyen situ lebih baik," katanya. "Uber okay ke Wak?" tanya Gan. Boleh lah cari makan, jawab pemandu Uber itu. Surge 1.3x.

3.25pm - NBEEL, berdekatan rumah GAN tapi kawasan sekuriti yang berbeza company. Aiyah. Penulis kena patah balik keluar lagi dan masuk ikut pintu depan. NBEEL dgn isteri dan anak perempuan nak ke Senai Airport. 2 orang anak lelakinya sudah terbang pagi tadi dan mereka naik Uber ke airport juga. "Dah seriklah wak naik kereta balik KL, tahun lepas sangkut jem giler kat Senawang sampai Nilai tuh," katanya, "kami turun Subang lagi dekat kalo nak balik Keramat." NBEEL tunjuk pemandu jalan pintas melalui lebuhraya baru Senai Airport City yang pemandu selalu gunakan juga. "Biasa 12 minit je dah sampai airport," katanya. NBEEL adalah satu-satunya penumpang yang membayar tambang menggunakan credit card.

3.49pm - THINH, pasangan Vietnam tunggu di Econsave Senai. Bawa beg troli dan barang-barang dapur yang ada plastik luaran, tidak seperti mamat NGOC pagi tadi. Hantar mereka ke flat Jalan Idaman. Bila dah sampai, mereka kena bayar ciput 81sen saja kerana ada promosi RM6. Pemandu Uber minta sehinggit.

4.07pm - selepas menurunkan THINH dan awek dia, dapat ping dari Susie. Balak Indon telefon pemandu untuk memberitahu lokasi sebenar kerana kotai tempat awek tu tinggal belum ada jalan sempurna. Tapi selepas tersesat dikawasan perkilangan dan bertukaran menelefon, menengking, menghanjing, menyalak, pemandu Uber akhirnya mengalah dan membatalkan job ini.

4.33pm - isteri pemandu (yang itu) tiba2 telefon, "bila kanda nak beli sarung ketupat plastik nih? Esok dah raya!" Aiyah!

Ringkasan pemanduan hari ini.
Jangkamasa online Uber: 5 jam 38 min
Jumlah trip: 13 trips (only dua trip dapat 5 star)
Rating jatuh: 4.50 dari 4.52 aduhai... ;(

Blog bukanlah hakmilik kekal.

5 comments:

  1. Berapa total pendapatan tu Wak?

    Selamat hari raya Wak, maafkan segala salah dan silap jari menaip. Semoga amalan-amalan kita diterima Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kay, total pendapatan harini selama 5jam 30min adalah rm105 slps tolak uber fee 25% .. blom tolak minyak rm35 ., subtotal rm70 bole? tu blom tolak "wear and tear" ., huhu2

      Delete
  2. Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Maaf Zahir & Batin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hariraya jugak cikKak mala tuuuh., maaf zahir batin jika ada kesilapan tuturkata dlm penulisan blog ini.,

      Delete

Salam. Segala komen2 yang telah disiarkan adalah tanggungjawab penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yg disiarkan. Mana2 komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata2 maki hamun, soalan yg jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Komen yg berbentuk "speku" akan dipantau dan disantau. Begitu juga dengan unknown profile dan profile tanpa blog. Harak Maklong.

Majulah Sukan Untuk Negara

Waktu Solat (Jakarta)

Lalat Knows Who You Are

Lalat Around The World (Reboot 1.5.21)

Flag Counter

Random Old Lalat