Friday 15 September 2017

KAMI BUTUHKAN WAK KERJAAN DI BURITAN

Sila goyangkan inul untuk lihat depan dan belakang buritan kapal.

Untuk baca entri lama KENAPA DISEBUT PORT & STARBOARD SIDE BUKAN LEFT & RIGHT SIDE, sila naiktanggamonyet di SINI.

Kelmarin, penyelia penulis itu sudah mengarahkan untuk penulis tinggalkan dahulu kerja memotong rumput yang penulis pakarlah sangat ini. "Wak kena start amek gambar layout atas kapal, kendian wak comparekan dengan dalam komputer model," kata penyelia itu. Eh, sejak bila penulis jadi jurugambar atas kapal pula? Layan sahajalah penulis, yang penting ada kerja yang halal untuk membeli beras dan sebongkah berlian walaupun hari-hari kena naik kapal. Alhamdulillah, bercukur saja kan.

Cerita keselamatan lalat. Semalam pagi-pagi lagi, jurutera matcha yang duduk disebelah meja penulis ini sudah merungut pasal penjaga keselamatan masuk ke limbungan kapal ini semakin ketat kawalannya. Katanya, "bengang btolla aku kalo sorg abam sekuriti tu mesti tanya aku macam2 kalo nak masuk, gate pass lah, vehicle pass lah." Penulis tanya pegawai security yang mana satu? "Yg tinggi yg besar besar tu," kata matcha lagi. Penulis dapat agak dan tanya lagi, "abam India tu ke?" Tapi matcha jawab balik, "dia tu bukan India lah Wak, tapi mamak lah." Eh, penulis kata dalam hati sahaja, bukankah sama sahaja?

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Yours truly working alone on the shipdeck.

2 comments:

  1. lain la sbb kalau mamak selalu nya dia islam, india tak semestinya islam gitu kot maksudnya heheheh...

    ReplyDelete
  2. hanya org kapal y faham bahasa kapal.. hehe

    ReplyDelete

Salam. Segala komen2 yang telah disiarkan adalah tanggungjawab penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yg disiarkan. Mana2 komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata2 maki hamun, soalan yg jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Komen yg berbentuk "speku" akan dipantau dan disantau. Begitu juga dengan unknown profile dan profile tanpa blog. Harak Maklong.

Majulah Sukan Untuk Negara

Waktu Solat (Jakarta)

Lalat Knows Who You Are

Lalat Around The World (Reboot 1.5.21)

Flag Counter

Random Old Lalat