Monday, 30 October 2017

BERENANG-RENANG KE TEPIAN



Pagi Ahad yang biasa-biasa. Penulis telah berenang-renang ke tepian tambak untuk kali kedua pada bulan ini. Untuk membeli suratkhabar dan sebongkah berlian.

Untuk baca entri pada awal bulan: Today I Took A Wrong Turn.

Nota kemaskini lalat. Kelmarin, penulis telah membuat pemeriksaan dara setelah 3 bulan makan ubat kolesterol setiap hari. Keputusan kadar kolesterol kembali normal.  Entri yg dulu: Blood and Urine Screening Test.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 29 October 2017

BUAI LAJU-LAJU SAMPAI TANJUNG BUAI



Kelmarin penulis telah berlarian ke Tanjung Buai. Kali terakhir penulis sampai disini pada tahun 2011: Tanjung Buai, Buai Laju Laju.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

THEN & NOW: NO 66 JALAN SEREMBAN TAMPIN NEGERI SEMBILAN

Sila goyangkan inul untuk lihat dulu (2012) dan sekarang (2017). Lokasi: No. 66 Jalan Seremban Tampin Negeri Sembilan.

Hari ini Ahad, 29 Oktober 2017. Harijadi anak lanang remaja itu.

Semalam, penulis telah berlarian ke asrama anak lanang itu untuk bawa keluar makan di pekan Tampin. Makan piza di pekan Tampin sudah.

Untuk entri sebelum ini: 2009 | 2012 | 2014.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Chicken Wing, Pizza Hut at Tampin Negeri Sembilan @2017.

The birthday boy.

Saturday, 28 October 2017

JANGAN MENZALIMI DIRI SENDIRI

Sila goyangkan inul untuk lihat sebelum dan selepas tingkap di'tinted'. Cikputih.

Kelmarin penulis sempat lagi menghantar cikputih intan payung itu ke pusat accessories kereta untuk dicuci kedua-dua lampu besar hadapan. Seterusnya, penulis menukar radio, pasang tinted tingkap baru dan perbaiki getah pintu yang sudah rosak. Terasa rabak poket sepender suar penulis. Aduhai.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





WHAT'S THE DIFFERENCE BETWEEN ABC POWDER & CARBON DIOXIDE FIRE EXTINGUISHERS



Kelmarin ada rakan sepadang sebendang tempat penulis memotong rumput ini telah menawarkan untuk membeli alat pemadam api rumah pula. Selepas kejadian tahfiz di Kampung Keramat KL yang terbakar bulan lepas. Link.

Tetapi semalam rakan penulis, matcha yg duduk disebelah penulis ini pula tidak berapa setuju dengan alat pemadam api jenis tepung ABC yg penulis telah beli. Katanya, tidak sesuai untuk digunakan dirumah kerana akan merosakkan peralatan elektrik, ie televisyen, laptop, komputer dll. Sepatutnya jenis yang lebih baik dan selamat ialah Karbon Dioksida.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 27 October 2017

CUTI HARI HOL ALMARHUM SULTAN ISKANDAR

Bandar Seri Alam railway sunrise this morning.

26 Oktober 2017, hari Khamis malam Jumaat. Hari cuti sempena hol almarhum Sultan Iskandar.

Hari ini agak sibuk. Tapi sempat juga menemani isteri penulis (yang itu) membeli kain untuk dibuat jubah. Mula-mula hendak ke Jakel sebelah Plaza Angsana. "Tapi Jakel mahal lah kanda," katanya tengahari tadi. Jadi, penulis pun berlarian ke Giant Hypermarket Plentong saja yang ada kedai kain Nagoya. Weh, saperlar tak sayang bini, tapi ada kan? Makcik kannns. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Nagoya Textile, Giant Hypermarket Plentong.

Thistle JB, while driving Uber.

Wednesday, 25 October 2017

THE DANGER IN TAKING YOUR SPOUSE FOR GRANTED



Petang tadi penulis telah berlarian ke UTC di Galleria Kotaraya JB untuk menemani dan memperbaharui pasport isteri penulis yang itu.

7.14pm, tiba di pintu Pejabat Imigresen. Dan mula beratur kerana kaunter masih berehat dan ditutup sehingga jam 8 malam.
7.55pm, mengambil nombor giliran.
8.01pm, nombor dipanggil, ke kaunter, mengambil gambar.
8.37pm, nombor dipanggil, ke kaunter bayaran. Keliru atau sikap tak acuh, penulis ingatkan bayaran paspot rm200 untuk setahun, tetapi sebenarnya untuk 5 tahun! Dikertas notis tepi dinding pun tidak dinyatakan tempoh untuk rm200 itu.
8.47pm, urusan pembaharuan pasport baharu selesai.

Sebenarnya sebelum berlarian ke JB petang tadi, penulis ada pesan piza, penghantaran kerumah. Itu yang lambat bertolak. Isteri penulis (yang itu) ada pesan nak piza jenis baharu Chicken Cheesy Bites. Tapi penulis tidak endahkan kerana penulis sudah pesan 2 piza besar dan sederhana. Tapi bila piza sudah tiba dihantar oleh budak penghantar kerumah yang lambat sejam, isteri penulis (yang itu) sudah tarik muka, berguling-gulingan dan merajuk kerana tiada piza idamannya itu. Aiyah, weh, siapalah tak sayang bini, tapi ada kan, makcik kannnns. Jadi, tadi sementara menunggu urusan pasportnya di UTC Kotaraya, penulis pun terus memesan piza Chicken Cheesy Bites itu. Barulah nampak sedikit ceria diwajah isteri penulis (yang itu) dan situasi kembali tenang seperti biasa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 24 October 2017

BERKUNYIT DI CAR WASH SEPOH HINGGIT

Perjiranan 9, Pasir Gudang this afternoon.

Sila abaikan dua orang Bangla yang sedang kepenatan itu.

Sejak balik dari Pengerang kelmarin dengan tubuh badan cikPutih yang masih penuh dengan tanah kemerahan, penulis masih tidak berkesempatan untuk mencuci cikPutih itu. Tengahari tadi baru tergerak menghantar ke tempat cuci kereta walaupun langit sudah mendung dan hujan gerimis sudah mula turun. Biarkan biarkan. Bagusnya di sini, harga mencuci kereta masih belum naik harga. Tempat cucian lain sudah menjangkau rm14.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 23 October 2017

WEEKEND CITY BREAKS

KLCC View from Bukit Belacan this morning.

Hari hujung minggu penulis telah berlarian ke bandaraya. Tujuan hanya untuk menjenguk rumah merpati penulis yang itu dan membeli sebongkah berlian.

Nota sangsi lalat. Penulis perasan ada satu bangunan menara lebih tinggi dari KLCC di sebelah kiri itu yang sedang dibina dengan gigihnya. Ada kawan beritahu, itu menara Najib utk kekasih hati seperti Taj Mahal di Indon. Mungkin nanti namanya "Ros Mahal" agaknya. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

This is Bukit Belacan greens.

Thursday, 19 October 2017

TELUR BAWAH AYAM KAMPUNG



Hari ini hari cuti umum sempena perayaan hari Deepavali.

Projek ke pulau Batam juga tergendala kerana ketidak-tenteraman jiwa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 16 October 2017

CARA RENEW LESEN MEMANDU ONLINE MYEG ATAU POS MALAYSIA



Kelmarin kan sudah harijadi anak wedok. Jadi lesen memandunya pun sudah mampus. Link: So I ate my favorite salmon steak.

Petang tadi, penulis sudah berlarian ke Tesco. Mula-mula penulis bertanya di kaunter Myeg. Awek muda jelita beritahu, "kami amek masa 3 hari wak, kami pakai runner, pastu anak wak kene bagi gambar dgn background hitam atau putih." Pening kepala penulis sebentar. "Tapi wak boleh tanya di pejabat pos sebelah tu kalo nk cepat," beritahu awek muda jelita itu lagi.

Di kaunter pejabat pos, ahkak beritahu, "cuma perlu lesen lama." Bila ditanya tentang gambar, "tak perlu wak, kami tak sama dgn myeg, sistem kami berbeza," kata ahkak pos lagi.

Olehkerana tidak ramai orangramai, urusan pembaharuan lesen memandu anak wedok tidak sampai 5 minit sudah siap. Negara sudah maju kan.

Nota lalat. Kalau anak sudah dewasa, sudah bekerja sendiri, lebih eloklah bayar pembaharuan lesen guna duit gaji sendiri ya. Tidak perlu lagi mengharap bantuan ayah dan bonda.

Nota lalat 2. Sekarang lesen mati pada tarikh lahir. Jadi kalau tak mahu datang renew setiap tahun pada harijadi di kaunter pejabat pos, sila renew 5 tahun sekali ya. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

STULANG LAUT SUNRISE THIS MORNING



Pagi-pagi subuh sepi-e penulis sudah berlarian di tepian tambak Stulang Laut. Penulis tak ke seberang tambak tapi. Tengahari pula berlarian semula ke Melaka menghantar anak lanang pulang ke hostelnya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 14 October 2017

A PROBLEM HAS BEEN DETECTED TO YOUR COMPUTER

On Jalan Wong Ah Fook this morning.

Hari Sabtu yang biasa-biasa. Tengahari sempat lagi ke pasaraya Todays membeli baju untuk anak lanang yg tinggal di asrama itu.

Nota error lalat. Penulis ternampak sistem pada beberapa papan tayang iklan di Jalan Wong Ah Fook yang rusak pagi tadi. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 13 October 2017

SO I ATE MY FAVORITE SALMON STEAK



Sebenarnya harijadi anak wedok jatuh pada hari Ahad, 15 Oktober. Hari ini hari jumaat 13hb (baca, Friday the 13th). Tapi hari hujung minggu ada kaum kerabat yang ada urusan lain. Jadi penulis pun berlarianlah meraikan harijadi anak wedok malam tadi. "Nak makan sushi lah bah," katanya seperti biasa. Makan di Sushi King Aeon Tebrau City sudah. Tiada kek harijadi tapi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

MEE KOLOK MACHAP



Semalam petang penulis telah berlarian ke Simpang Ampat untuk mengambil pulang anak lanang dari hostelnya. Esok Jumaat kan cuti cuti sempena harijadi Sultan Melaka Yang Dipertua Negeri Melaka. Eh, Melaka mana ada raja kan?

Dalam perjalanan pergi, singgah di RnR Machap arah utara. Penulis pesan mee kolok padahal baru semalam penulis menjamah mee maggie di rumah. Kesian kan, hari-hari makan mee maggie. Usai makan, baru perasan ada seekor lalat tergolek dalam mangkuk hayun itu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 12 October 2017

SEPETANG DI PENGERANG



Petang tadi penulis telah berlarian ke Pengerang untuk berjumpa dengan kawan kenalan. Bukan urusan kerja. Hajat hati hendak menangkap gambiran jeti lama di sini ketika matahari terbenam pun tidak kesampaian. Kalau ada jodoh dan rezeki, insyaAllah nanti kita berjumpa lagi. Amin ya robbal alamin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Tuesday, 10 October 2017

HOW TO TRAP A RAT IN YOUR HOUSE



Kelmarin isteri penulis yang itu sudah guling-guling kegelian dan membebel pot pet pot pet kerana ada tikus didalam rumah. Penulis sudah gunakan perangkap yang lama yang sudah rosak tapi tidak berkesan. Umpan dimakan tapi pintu sangkar tidak tertutup. Olehkerana tiada kesabaran yang tinggi, isteri penulis yang itu juga telah membeli perangkap jenis gam guna duit dia sendiri tapi masih tidak berhasil.

Jadi, semalam penulis telah berlarian ke kedai hardware milik budak Bangla itu membeli perangkap sangkar yang baharu (RM13).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 7 October 2017

15 MUHARRAM



Selamat malam minggu kawan-kawan.
Malam ini sudah 15hb Muharram 1439 tahun Hijrah.
Malam yang terang bulan, langit di Masai pun cerah tanpa awan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 6 October 2017

WANITA INI DAPAT RM14 RIBU ‘WANG TAK DITUNTUT’, INI CARA DAPATKAN DUIT KORANG! RAMAI TAK TAHU



Pagi Khamis tadi penulis telah berlarian ke Jabatan Akauntan Negara di Bangunan Tabung Haji JB. Gara-gara viral cerita WANITA INI DAPAT RM14 RIBU ‘WANG TAK DITUNTUT’, INI CARA DAPATKAN DUIT KORANG! RAMAI TAK TAHU.

8.30am, penulis tiba di lobi bangunan, bertanya abam polis yang jaga di kaunter. Abam polis kata panjat tingkat 8. Bila penulis masuk lif, ada nota di dinding lif kata untuk tuntutan Wang Tak Dituntut sila ambil nombor giliran di meja di aras tanah. Jadi penulis turun balik bertanya semula kepada abam polis tadi yang mengarahkan penulis bertanya kepada staf jabatan akauntan dipintu luar. Ahkak staf kata kena ambil nombor giliran dimeja yang sudah dikemas di sudut bawah itu. "Org yg jaga takde, dh tutup, wak kene dtg esok, tp esok jumaat cuti," kata ahkak staf. Tertera diatas meja, "hanya 150 penuntut sehari sahaja." Penulis sudah kuchiva. Ingatkan nak terus pulang, tapi alang-alang

Thursday, 5 October 2017

CONTOH SURAT WASIAT LENGKAP 2017



Malam tadi, penulis telah berlarian ke Pengerang untuk menghantar anak lanang bertemuduga. Perjalanan di lebuhraya Senai Desaru Expressway (baca, SDE) dan Desaru Sungai Rengit yang sedang dibina yang masih berlubang dan gelap gulita. Sementara menunggu anak lanang, sempat lagi penulis membaca serba sedikit buku Harta Pusaka dan Wasiat tulisan Ustaz Ghazali Ibrahim. Buku yang penulis pesan atas talian dan baru tiba petang tadi juga.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Monday, 2 October 2017

TODAY I TOOK A WRONG TURN

Before entering Woodlands checkpoint leaving the island this morning.

Pagi-pagi subuh sepi-e (Ahad) tadi semalam, penulis telah berenang-renang di tepian tambak. Untuk membeli suratkhabar dan sebongkah berlian. Alone matcham biasa.

Nota lalat. Keluar dari CIQ JB tadi termasuk jalan yang salah. Dan untuk kembali ke pangkal jalan, terpaksa mengisi borang putih di pejabat imigresen pula. Aduhai.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Current exchange rate: SGD1 = RM3.12

Sunday, 1 October 2017

RUMAH TERBALIK UPSIDE DOWN KULAI



Semalam penulis telah berlarian ke Kulai melawat rumah terbalik Upside Down.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

House Fly