Tuesday, 28 February 2017

WHAT IS A DATUKSHIP AND HOW TO BECOME ONE



Malam kelmarin, bila penulis tanya anak lanang yang baharu mendirikan rumahtangga itu berkenaan gambar2 perkahwinan, beliau kata belum siap lagi. Dan pagi tadi, anak lanang menghantar khidmat pesanan ringkas (baca, sms). "Ayahnda dan bonda dah jadi grandparents dah," ringkas tulisannya. Alhamdulillah, balas penulis. Tapi janganlah nanti penulis sudah bergelar datuk pun, gambar fotografi majlis perkahwinan masih belum siap-siap lagi. OTL

Cerita gambar diatas. Bungkusan roti krim perisa jagung Gardenia pun sudah ditukar yang baharu. Tetapi rasanya tetap sama. Harganya? Ooops, penulis terlupa pula hendak periksa harganya. Dan diharapkan juga, esok tiada kenaikan harga minyak.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 27 February 2017

PENGALAMAN BERWISATA DI TANJUNG BALAI KARIMUN: MEMBUTUH, BUTUH, DIBUTUH

Breakfast of fried rice at Hotel Paragon, Tanjung Balai, Karimun Kepri.

Ahad, 26 Februari 2017, hari kedua dan terakhir di Tanjung Balai Pulau Karimun, Indon.
Untuk baca entri hari pertama (semalam), sila terajang di SINI. Jangan cakap penulis tidak payUng.

Itinerari pagi ini, waktu tempatan:
6.14 - sarapan nasi goreng, kueteaw goreng (gratis, atas biaya hotel ;p)
8.28 - periksa keluar dari Paragon Hotel.
8.56 - jalan-jalan ke tebing Tanjung Balai.
9.51 - periksa masuk ke pelabuhan Tanjung Balai.
10.51 - atas feri ke Kukup, Pontian, Johor.
1.50 - tiba di Kukup. Cari restoran seafood.

Harga kerosakan hari ini:
Cukai pelabuhan Tanjung Balai (Pelindo) = Rp60k (RM20.40)
Boarding pass = Rp35k (RM11.90)
Coca cola = Rp10k (RM3.40)
Makanan seafood Kukup, udang & sotong goreng tepung = RM54
Total kerusakan = RM89.70

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Advertisements jobs and services on local newspaper, Hotel Paragon, Tanjung Balai, Karimun Kepri.

Sunday, 26 February 2017

KEBOSANAN MENCIPTA KELAINAN: TANJUNG BALAI KARIMUN

*Priceless immigration chop. On Selat Melaka, between Pulau Kukup and Pulau Karimun.

Sabtu pagi kelmarin, penulis telah berlarian ke Tanjung Balai Karimun, Indon.

Sinopsis. Kota Tanjung Balai Karimun adalah ibu kota di pulau Karimun di wilayah Kepulauan Riau (Batam, Bintan, Karimun). Pulau Batam penulis telah sampai tahun 2011 di SINI. Perjalanan dari jeti Kukup ke jeti Tanjung Balai selama sejam sahaja. Waktu di Tanjung Balai lambat sejam. Bahasa yang digunakan adalah Melayu asli.

Itinerari waktu tempatan:
7.41am, tiba di parkir pekan Kukup.
7.52am, naik feri Tuah.
8.15am, tiba di jeti Tanjung Balai, Karimun.
8.25am, periksa masuk Hotel Paragon.
10.25am, Kantor Pos Jalan Pramuka.
10.58am, KFC Tanjung Balai.
11.11am, noon break, Hotel Paragon.
3.44pm, tawar menawar untuk ke pantai Pelawan.
4.15pm, Masjid Agung Tanjung Balai.
5.05pm, Pantai Pelawan, hingga matahari terbenam, 6.33pm. Terus balik ke Hotel Paragon.
7.36pm, rumah makan Simpang Raya. Makan nasi ayam penyet.
8.12pm, pasar malam.
8.35pm, Hotel Paragon. Zzzz.

Total kerosakan hari ini, hari Sabtu, hari pertama di Tanjung Balai Karimun, Indon:
Feri, RM125
Pop Mie, Rp20k (RM6.80)
Hotel Paragon, Rp260k (RM88)
Kantor Pos, Rp20k (RM6.80)
KFC, Rp52k (RM18)
Angkut, Rp10k (RM3.40)
Pelawan, angkut, Rp200k (RM68)
+ air kelapa Rp15k (RM5.10)
Nasi Ayam penyet, Rp22k (RM6.80)
Tshirt, 2x, Rp100k (RM34)
Total, RM361

Updated. 11/3/17 Sabtu, setelah 2 minggu, poskad penulis dari kantor pos Tanjung Balai Karimun Indon masih belum kesampaian lagi. ;(

Updated. 12/3/17 Ahad, akhirnya kartu pos (baca, postcard) dari Tanjung Balai tiba siang tadi. Untuk baca entri terkini, sila capai di SINI. Perjalanan selama 15 hari dari seberang selat Melaka aje pun!

Blog bukanlah hakmilik kekal.

3D view mode of Kepulauan Riau (Karimun, Batam and Bintan) from current Peninsular Malaysia.



Friday, 24 February 2017

SUAMI JANGAN JADIKAN ISTERI SEPERTI ORANG GAJI

Panasonic vacuum cleaner, MC-CG333.

Sudah hampir 3 bulan, pembantu rumah (baca, bibik) penulis telah pulang ke Lombok. Jadi kesemua kerja rumah dibuat oleh kaum kerabat sendiri. Malam kelmarin bukan malam jumaat ya para pembaca, isteri penulis (yang itu) telah memerintah penulis memasang pembersih hampagas (baca, vacuum) dari dalam kotak asalnya. Selepas beliau siap menyedut habuk didalam bilik tuan (baca, master bedroom), disuruhnya penulis membukanya kembali dan diletak kedalam kotak asal yang sama. Tapi sebelum itu, bila diperiksa, mesin pembersih hampagas itu tiada beg habuk (baca, dust bag) didalamnya. "Dah lama takde la plastik habuk tu kanda," kata isteri penulis yang itu. Aiyah. Jadi, penulis pun bertungkuslumus menggeledah laman sesawang Lazada dan terjumpa juga beg habuk tersebut. Dan siang tadi, penulis sudah memesannya dengan segera. Harap-harap tidaklah penulis menerima lesung batu dalam bungkusan pula. OTL

Nota lalat. Lazada, 1 set of 5 dust bags costs rm34 only. Updated. Oops! Penulis tersilap pesan beg habuk yang salah! Entri terbaharu di SINI.

Nota langau. Suami, jangan jadikan isteri seperti orang gaji. Dan jangan jadikan orang gaji seperti isteri sendiri. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 23 February 2017

TREND REMAJA UBAHSUAI BASIKAL SENDIRI

Cycling with cell phones: illegal or not?

Penulis sedang sibuk memotong rumput sekarang ini. Letak satu gambar boleh?

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 22 February 2017

DOES PLAYING CHESS MAKE CHILDREN SMARTER



Sejak penulis tidak lagi bertugas memotong rumput ke luar daerah, penulis terpaksa melayan kerenah anak lanang bocah cilik hari-hari. Kini beliau sudah berminat untuk bermain bowling dan catur. Penulis hanya tolong temankan sahaja sebab tiadalah kaum kerabat lain yang berminat melayannya. Biasanya penulis akan ajar dan berikan kemenangan mudah sahaja kepada anak lanang. Harap-harap minatnya berpanjangan dan membesar sebagai johan. Amin ya robbal alamin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Tuesday, 21 February 2017

Monday, 20 February 2017

PADAH BIARKAN ANAK BERBASIKAL TENGAH MALAM, 8 KANAK-KANAK MAUT DILANGGAR KERETA

Petronas Tower, and the skybridge, KLCC, Kuala Lumpur.

Hujung minggu di ibukota.

10.33am, penulis sudah tiba di perkarangan KLCC yang cantik dan ohsem seperti biasa yang dipenuhi pelancong luar dan dalam negeri.

11.33am, penulis makan daging panggang (baca, ribeye steak) di Chilis KLCC. Kaum kerabat yang jauh dimata telah memesan BBQ beef ribs, honey BBQ beef ribs, Fajitas mushroom and beef, Crispy Honey Chipotle Chicken.

2.33pm, bergerak pulang ke gagang.

4.13pm, kemalangan sebuah motor bersama pembonceng selepas persimpangan Ayer Keroh hala selatan di KM171.9. Sila lihat gambar dibawah (dengan amaran - jangan cakap Wak tak payung).

7.44pm, tiba di Lapanganterbang Senai untuk menyerahkan resit pindah milik PTG (Pejabat Tanah Galian) kepada bakal pembeli flat rumah murah. Sipembeli agak sibuk dengan ketibaan pesawat, jadi penulis tinggalkan resit tersebut dimeja kaunter Air Asia sahaja.

9.33pm, rumah manis rumah (baca, home sweet home).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Petronas Twin Tower, KLCC, Kuala Lumpur, Malaysia.

Sunday, 19 February 2017

8 REMAJA BERBASIKAL MENINGGAL DUNIA SELEPAS DILANGGAR KERETA DI JB

7.24am, somewhere between Ayer Keroh and Seremban on Plus highway heading north.

Pagi Sabtu yang hening, penulis telah bertolak ke Key Ell jam 4.04am. Dalamasa yang sama, peristiwa tragis dimana sebuah kereta yang dipandu oleh wanita cina telah melanggar dan membunuh 8 remaja berbasikal di Lebuhraya Lingkaran Dalam JB. Inna Lillahi wa inna ilaihi rajiun.

Tengahari, di rumah merpati penulis yang itu. Melayan mamat jurunilai harta bagi pihak pinjaman bank si pembeli.

Malam, jalan-jalan cari makan. Penulis ingat hendak mencuba steak Overloaded Western KL di Setiawangsa. Tapi tiadalah tempat parkir dan dipenuhi dengan pelanggan. Samalah juga kisahnya dengan warong bersebelahan Balai Polis Datok Keramat. Akhirnya, penulis makan tomyam sahaja di Juara Tomyam Kampung Baru yang biasa-biasa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

If everything goes well, this KLCC beautiful view maybe my last..

Bye bye view..

Kampung Bahru, Kuala Lumpur.

Saturday, 18 February 2017

EH, ADA AWEK MUDA JELITER NAK GAMBIRAN DENGAN WAK!

The lightest ball he could get, Kompleks Pusat Bandar.

Ahad kelmarin, penulis sudah berjanji dengan anak lanang bocah cilik untuk bermain bowling lagi. Jadi petang tadi, berbowling penulis berdua dengannya di kompleks pusat bandar itu. Selepas berbowling, anak lanang meminta dibelikan aiskrim sundae cone sehinggit. Murah gila, getus hati penulis. Jadi, penulis belikan dua kon, satu kon untuk diri sendiri.

Dalam perjalanan pulang, sempat penulis singgah di pejabat pos Masai mengirimkan 2 keping poskad.

Cerita tajuk lalat. Petang jumaat, 2 rakan sekerja dari key ell datang dengan membawa 3 komputer projek baru. Tinggal tunggu lesen perisian saja untuk dipasang pada hari Isnin nanti.

Friday, 17 February 2017

BIHUN SOTO VS CHICKEN BURGER

Restoran Hj Abu Soto Power.

Tengahari, penulis bersama AZZ and AZH (bukan nama sebenar) makan tengahari di Kampung Pasir Putih. Hajat penulis untuk makan siakap goreng di restoran Rahmat yang fofuler itu masih tidak kesampaian. Tapi melayan bihun soto juga tidak kurang hebatnya.

Malam pula, penulis telah membawa sebahagian kaum kerabat ke restoran Burger King berdekatan kerana ada keratan baucer dengan potongan harga yang menarik.

Cerita lalat lain. Tengahari kelmarin jam 12.09pm, penulis telah memanggil Puan Siti yang Lawa (bukan nama sebenar) di Pejabat Tanah Galian itu. Rakan sekerja lelaki menjawab, puan Siti tiada di meja beliau. "Dia pegi jamban la Wak," jawab lelaki itu lagi. Penulis beritahu akan telefon semula. Pagi semalam jam 9.32am, penulis telefon lagi. Puan Siti yang Lawa itu menjawab. Penulis nyatakan hajat penulis untuk mengetahui status permohonan pindahmilik rumah murah yang telah dihantar beberapa pekan yang lalu. "Aiseh Wak," balas Puan Siti yang Lawa, "sekarang takleh check komputer, line down!" Kannina, getus hati penulis. Penulis beritahu akan telefon sebelah petangnya. "Wak, sila telefon semula sebelum 3.30 ye," Puan Siti berkata dengan tegas dan lantang. Ada keraguan disitu, kenapa tidak sebelum jam 4.04 petang, sebelum pejabat ditutup? "Mukin malam ini malam jumaat agaknya, semua kaum ibu harus pulang dengan segera!" getus hati penulis dengan nada geram.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Burger King Seri Alam.

Thursday, 16 February 2017

READ YOUR PALM TO PREDICT YOUR LOVE LIFE

Jodoh pertemuan, ajal maut di tangan Tuhan.

Penulis telah memberi jawaban tetapi tidak seperti yang diharapkan. Walaupun penulis telah lakukan yang terbaik dengan segera. Inilah jodoh namanya. Terima kesilapan masing-masing dan banyakkan bersabar. "Kalau isteri bersalah, suami juga bersalah. Kalau suami bersalah, isteri juga bersalah," pernah ustaz poyo di Jabatan Agama itu dulu menasihati.

Tapi ada mak kisah? "Sakit hati sampai mati," katanya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 15 February 2017

HOW TO CREATE A HOVER EFFECT ON BLOG IMAGE

Depan kacang siam, belakang kacang Vietnam. Jangan cakap wak tak payung.

Kelmarin, anak lanang penulis dan isteri barunya telah pergi ke Phuket Siam untuk berbulan madu. Bila balik dibelikan penulis kacang siam.

Pada tarikh yang sama, rakan penulis yang pemandu Uber itu juga ke Hanoi Vietnam bersama bekas rakan2 sekerja bank beliau. Bila balik dibelikan penulis kacang Vietnam.

Tapi sebelum mereka pulang, penulis telah memesan dibelikan poskad Siam dan Vietnam masing-masing. Tapi penulis lebih gumbira kalau mereka dapat mengeposkan poskad-poskad tersebut dari sana disana.

Cerita lalat lain. Ibu jiran penulis, encik Will, yang berusia lebih 90 tahun telah meninggal dunia. Baru saja minggu lepas penulis lihat nyonya itu masih sihat berkebun.

Cerita lain lalat. Tadi pagi penulis berjumpa semula 2 orang rakan penulis yang sama-sama bertugas semasa penulis mula-mula bekerja memotong rumput 16 tahun dahulu di Key Ell. Sekarang giliran mereka pula menjadi suami mingguan (baca, weekend husband).

Cerita lain2 lalat. Ada rakan bertanya macamana penulis membuat efek "mouse hover" sekejap terang sekejap kabur pada gambar2. Bukannya penulis kedekut ilmu sebab ilmu bukan boleh dibawa mati. Dalam blog terdahulu penulis ada tunjukkan tapi tiada seorang pun yang ingin membuatnya. Sedih kan. Boleh sahaja bertanya kepada pakcik gugel di SINI. Tapi kalau ada rakan2 lain yang ingin bertanya, bolehlah emel kepada penulis. Jangan cakap wak tak payung.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Depan poskad Siam, belakang poskad Vietnam.

Monday, 13 February 2017

JANGAN TIDUR SETELAH SUBUH

A new mosque in my neighborhood.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 12 February 2017

PERJALANAN HIDUP SEORANG PIPING ENGINEER

To see clearer image, please hover your mouse! Jangan cakap wak tak payung.

Pagi jumaat, Bob (bukan nama sebenar) sudah memanggil penulis untuk sama-sama naik kapal. Periksa sana dan periksa sini. Ukur sana dan ukur sini. Ke mudik ke hulu. Penulis ikut sahaja. Dua jam jugalah diatas kapal yang panas berdenting (panas terik). Basah atas dan bawah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 11 February 2017

BAD SERVICE WITH GDEX | PENGALAMAN MENGGUNAKAN SERVIS GDEX YANG KECEWA

Sorry no cure. Ai tio hoot?

Ingatkan panas sampai ke petang, rupa-rupanya tunggu barang dari Gdex tidak sampai-sampai. Ini entri maki hamun.

Kronologi peristiwa malang yang menimpa penulis. Malanglah sangat.

1 Feb (Rabu) - penulis buat pesanan pertama, order no. #361 (poskad) dari Gogoprint.

Friday, 10 February 2017

TIME TO BALIK TONGSAN

Grass is grass, Gunung Pulai, Johor (not Kedah).

Hari cuti umum sempena Thaipusam yang tiada rancangan untuk jalan jauh kemana-mana.

Penulis pun berlarian pulang ke kampung menziarah adik lelaki penulis yang sedang pulih dari sakit angin ahmarnya. Singgah sebentar di Tesco Kulai membeli barang-barang dapur untuk keluarga beliau.

Nota lalat. Kamus dewan: tongsan C; ikan ~ ikan negara China; pulang ~ balik ke negaranya (China). Manakala maksud sengkek ialah orang cina yang baharu tiba dari negara China, sehelai sepinggang.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 9 February 2017

THE 5 BIGGEST CHALLENGES THE GLOBAL ECONOMY FACES IN 2017

"Ada yg lagi susah."

Sekarang zaman kegawatan ekonomi. Terutama dalam bidang minyak dan gas. Ada rakan penulis yang sudah lebih setahun tanam anggur. Ada yang empat bulan bekerja tapi tidak mendapat gaji sepatutnya. Bila penulis menyarankan agar beliau mengadu ke jabatan buruh. Beliau berkata dalam bahasa wassap, "Dh, tapi tak dilayan." Biar betik, jawab penulis, mungkin kena tunjuk bulu (kaki) agaknya. "Gaji 2k bawah je boleh report wak," keluh beliau lagi. Untunglah pekerja bawahan gaji rm2k, sudahlah mendapat bantuan BR1M yang lumayan.

Cerita lalat lain. Akhirnya penulis mempunyai kewibawaan dan berjaya menonton wayang Deepwater Horizon yang sudah lama penulis salin dan pendam didalam cakera keras. Cerita bersandarkan kisah benar sebuah pelantar minyak yang menemui nahas kemalangan dan terbakar kerana kesilapan klien yang kedekut. Sesuai ditonton untuk sesiapa yang berminat bekerja dipelantar minyak dengan gaji lumayan seperti offshore engineer dsb.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Wednesday, 8 February 2017

NASI AYAM PENYET TOP TEN DAN AIR SUAM PASIR GUDANG

Does eating rice everyday make me fat?

Makan tengahari di tempat yang biasa. Warung Top Ten Taman Pasir Emas, Jalan Pengkalan 5, Kampung Pasir Putih, Pasir Gudang, Johor. Banyak sangat pasir kan? Jangan tabur pasir ke dalam periuk nasi penulis sudahlah ya.

Seperti biasa, penulis memesan nasi ayam penyet dan air suam sahaja. Dibawah atap zink yang panass atas dan bawah. Aduhai.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 7 February 2017

BAGAI TIKUS MEMBAIKI LABU - PERIBAHASA MELAYU

"I'll do the dirty work myself."

Hos penyambung tandas duduk dibilik atas telah lama rosak. Jadi petang tadi, penulis membeli hos yang baharu, tetapi mat bangla penjaga kedai hardware hanya menjual yang jenis keras dan tebal. Bila penulis membawanya pulang kerumah, hos itu terlampau panjang dan sukar dipotong pula. Bila penulis ke kedai hardware yang satu lagi yang lebih jauh dari rumah, hos plastik ditemui juga, walaupun panjang tapi boleh dipotong. "Tapi wak," kata abam Mike taukeh kedai tu bilang, "budak yang keje yang pandai potong dah balik lah sekalang." Aiyah. "Esok sajalah wak datang amek dan bayar sekali," kata Mike lagi.

Juga kedai hardware yang mula-mula tadi penulis telah beli sangkar lampu kalimantang pendek. Bercukurlah kerana penulis dapat menukar sangkar yang lama dengan yang baharu dibeli tadi.

Masa penulis sibuk-sibuk menjadi tukang paip dengan tangan yang masih kotor sebentar tadi, sempatlah juga isteri penulis (yang itu) menyuruh bayar bil telefon. "Kanda, sila bayarkan bil webe nih untuk tiga orang," kata beliau. Pakai duit dalam akaun maybank2u dia lah tapi. ;p

Rujukan maksud labu dalam Kamus Dewan.

Labu, 1. sj tumbuhan (herba memanjat) dan buahnya berbentuk bulat berwarna jingga; ~ air = ~ putih sj tumbuhan (herba memanjat), Lagenaria leucantha; ~ air hutan = akar ~ air sj tumbuhan (herba memanjat), akar timun gagak, belistur, daun jari buaya, ketimun, pendendang gagak, Trichosanthes wallichiana; ~ ambun = ~ merah = ~ parang sj tumbuhan (herba memanjat), Cucurbita moschata; ~ besar sj tumbuhan (herba memanjat), Cucurbita maxima; ~ manis sj tumbuhan (herba memanjat), Cucurbita pepo; 2. = labu-labu a) sj buyung, bekas air, kendi; b) benda bulat perhiasan puncak masjid dll; c) Id bakul bulat yg digantung pd tiang di pelabuhan (utk menandakan kapal sudah boleh masuk); 3. Id sj botol yg besar bulat (berbagai-bagai jenis dan gunanya); ~ tanah sj kendi yg dibuat drpd tanah; mak ~ perempuan yg mengandung; ~ dikerbuk tikus prb gadis yg sudah dinodai (tidak dara lagi); melabu 1. spt labu bentuknya (bkn perut), gendut, buncit; 2. menjaram atau memupuk kepala (orang sakit) dgn labu; 3. = memperlabu mempermain-mainkan dgn kata-kata yg manis, memperolok-olokkan, memperdayakan. Pantun:

Labu putik di Tanjung Jati,
Pucuk lengkuas dalam dulang;
Baru bertemu kehendak hati,
Belum puas ditinggal pulang.

Terjemahan. Like rats repair pumpkin. 弄巧反拙 Interpretation: Wanted to play smart, the results do stupid things. With "self-defeating."

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 6 February 2017

ENGKAU JANGAN SAMAKAN AKU DENGAN SI JAAFAR DENGAN SI HASHIM DENGAN SI SALLEH TU PAH

"When going green is not enough. 11.06am, Woodlands old town."

Ahad pagi yang biasa.

Selepas menghantar isteri penulis (yang itu) main mahjong mengurut kaki di Giant, penulis pun berlarian dan berenang-renang ke seberang tambak. Alone matcham biasa. Hari Ahad yang tenang kerana tiada kesesakan lalulintas di kedua-dua pusat pemeriksaan CIQ.

Tepat sejam, selepas membeli suratkhabar dan sebongkah berlian, penulis pun kembali ke tanahair dengan selamat. Dan sempat lagi tiba di Giant sebelum isteri penulis selesai main mahjong urut kaki.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 5 February 2017

SUAMIKU BEKAS PEMANDU UBER



Tajuk bukanlah TELENOVELA.

Semalam tengahari, dari tempat memotong rumput, penulis terus berlarian ke pusat servis Perodua Taman Cendana. Ini adalah servis pertama kereta baharu cikMaiBee. Meter pun hampir capai 2000 km. Sebenarnya penulis masih fobia untuk menghantar kereta servis disini kerana kejadian yang berlaku pada cikBibah pepel beberapa tahun yang lepas. Tapi pusat servis ini adalah satu-satunya yang dibuka pada hujung minggu.

Olehkerana pembelian cikMaiBee tiada promosi servis, siang-siang lagi apek pomen tu sudah beritahu bahawa kos penyelenggaraan adalah RM188. Aiyah. Ingatkan ada servis percuma tiga kali.

Sementara tunggu cikMaiBee diservis selama sejam, penulis pun memanggil kereta Uber untuk ke pekan koboi Masai. Bila dapat, Uber apps memberitahu pemandu akan tiba 15 minit lagi kerana pemandu terdekat sedang berada di Tanjung Puteri. Penulis tak kisah. Tapi bila pemandu itu, bro Malim (bukan nama sebenar), telefon penulis memberitahu akan tunggu di stesen Petron diseberang jalan saja untuk mengguna mesin ATM. Tetapi setelah beberapa lama menunggu berbaris di mesin ATM dibelakang 5 orang, penulis terpaksa batalkan kerana lambat. Bila keluar saja dari kedai Petron, pemandu Uber barulah tiba dengan kereta Persona. Didalam kereta, bro Malim agak peramah orangnya dan kami berbual-bual sehingga ke destinasi di depan pejabat pos Masai. "Sekarang saya keje di Johor Port lah wak, ni keje part time saja," katanya. "Uber lebih baik berbanding Grab walaupun tambang Grab lebih mahal. Penumpang Uber tak putus2 ya wak, tapi kalau dapat penumpang Grab memey lebih lumayan dan hebat," bro Malim beriya2 bercerita.

Usai membeli barang2 di kedai Sukan dan kotak catur untuk anak lanang penulis, penulis memanggil kereta Uber sekali lagi untuk pulang ke bengkel Perodua tadi. Pada mulanya penulis lihat dalam apps, pemandu akan tiba dalam masa 5 minit. Bila pemandu telefon, penulis cadangkan supaya menunggu di pejabat pos Masai ditepi jalan besar, tetapi JASMEN (bukan nama sebenar) beritahu akan ikut gps. Lantaklah kau minah. Tetapi beberapa minit kemudian penulis lihat ketibaan pemandu menjadi 9 minit. Mungkin pemandu tersesat jalan agaknya. Penulis tak kisah dan tunggu sahaja. Bila hampir tiba, Jasme telefon, "saya kat depan pejabat pos nih, wak dimana?" Aiyah, bukankah tadi penulis sudah menawarkan diri untuk tunggu didepan pejabat pos itu? Didalam kereta, kami tidak berbual pada mulanya. Selepas 6 minit, penulis cuba memecah ais dan Jasmen membalas berbual dengan ramah juga. Olehkerana kereta Proton Saga FLX plat KL yang diguna, Jasmen memandu di JB kerana beliau kerja di Singapura. "Sekarang saya drive part time lah Wak," katanya. Penulis saja bernada pelik dan sinis kerana kerja di Singapura mestilah pendapatan yang agak lumayan. "Sekarang semua mahu dibayarlah wak, hutang piutang saya," keluhnya lagi.

Kedua-dua pemandu Uber telah penulis berikan 5 bintang. Semoga mereka terus maju jaya memandu dan hati-hati dijalanraya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Saturday, 4 February 2017

ADAT TURUN KE BENDANG



Penulis ingatkan panas terik hingga ke petang. Rupanya hujan turun dengan lebatnya selepas waktu asar tadi sehingga waktu hendak pulang pun masih belum mahu berhenti.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 3 February 2017

BUKAN SALAH ABAM POSMEN LETAK SURAT DAN POSKAD DI CELAH PAGAR



Petang tadi, bila tiba penulis di rumah kelihatan sekelompok surat2 dan poskad2 penulis yang diikat dengan gelang getah telah diletak di celah pintu pagar. Nasib baik jugalah hujan gerimis, bukan hujan banjir yang baru turun. Sebenarnya bukan salah abam posmen tidak meletakkan surat di dalam peti surat di tembok rumah penulis yang ini, tetapi kerana kereta cikBibah pepel penulis masih parkir sejak semalam menghalang diluar pagar.

Pautan lalat tentang poskad untuk hari ini, sila bergolek2 ke SINI.

#abamposmenxsalah

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Mouse hover technique.

Thursday, 2 February 2017

SIKIT SIKIT LAMA LAMA HABIS



Dua minggu lepas penulis pernah beli rempeyek wak tunot yang dahsyat itu ke pejabat tempat penulis memotong rumput ini. Rempeyek telah penulis beli di Mydin Taman Rinting. 3 balang sahaja, satu balang penulis tinggalkan di rumah, satu balang penulis bawa ke dalam kabin dipejabat, dan satu balang lagi penulis tinggalkan di pantri pejabat utama. Belum sampai petang, kedua-dua balang pun sudah tinggal habuk. Alhamdulillah.

Semalam pun penulis beli lagi 3 balang rempeyek yang sama.

Cerita lain lalat. Malam tadi sempat lagi penulis berlarian dengan anak lanang bocah cilik dan kakaknya bermain bowling di kompleks pusat bandar. Main dua pusingan sahaja pun penulis sudah sakit pinggang.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





Dan satu bonus klip video.



Wednesday, 1 February 2017

PENGALAMAN MEMBELI KERETA PERODUA MYVI ADVANCE 1.5 BAHARU, PART TRAVEL

"Ahmoi pun tada cuti raya maa?" Ahmoi is fixing by gluing the fell off plat number. The damage is RM3. 
Hari ini, 1 Febuari 2017, hari Wilayah dan harga minyak petrol naik 20 sen. Biarkan. Biarkan.

Pengalaman penulis yang ringkas ketika memandu kereta cikMaiBee baharu dibeli beberapa hari yang lepas. Pemanduan sejauh 800km lebih, pergi dan balik.

1. Tangki minyak petrol yang kecil, isi ron95 sebanyak rm50 pun sudah penuh dan dapat berlarian sejauh rm400.
2. Steering yang ringan, tapi bukan power steering. "Power pakai elektrik, takde minyak steering lagi wak," kata jurujual di Perodua Plentong tempohari.
3. Tidak kedap udara, bunyi yang bising. Tidak dengar percakapan orang yang duduk dibelakang.
4. Kamera undur belakang yang ohsem siap dengan penanda hijau kuning dan merah ketika memarkir kereta.
5. Tempat letak cawan air yang banyak, dipintu kiri pemandu, dipintu kiri penumpang, ditengah-tengah depan dan belakang.

6. Panduan GPS Perodua yang tidak berapa dahsyat. Tetapi ada amaran kalau melebihi halaju. Boleh digunakan untuk mencari arah destinasi walaupun kereta sedang bergerak laju.
7. Ada pemain DVD yang hampeh. Hanya boleh bermain DVD ketika kereta berhenti dan ditarik brek tangan. Lebih baik tiada.
8. Nombor plat pendaftaran kereta dihadapan tertanggal satu digit, entah jatuh dimana. Dijamin tidak kena saman ekor.
9. Penyaman udara yang tidak berapa nak sejuk di tengahari yang panas terik.
10. Ketika GPS digunakan, tidak ada penanda waktu di skrin utama atau di dashboard pemandu. Terpaksa tekan butang rumah atau radio untuk lihat jam pukul berapa.

11. Ada penunjuk baki jarak untuk mengisi minyak. Tetapi kadang-kadang penulis tidak perasan dan pernah terpaksa keluar dari lebuhraya berdekatan persimpangan Labu mencari stesen minyak Petronas.
12. Sarung kulit leather steering juga tidak selesa tangan penulis memegangnya. Mungkin sebab masih baharu. Gatal-gatal telapak tangan penulis kalau mendapat durian runtuh tidak mengapa juga.
13. Brek cikMaiBee yang tidak berapa dahsyat. Bile tekan pedal brek, cengkaman brek seperti tidak berapa mencengkam.

Malam tadi, penulis sudah singgah di kedai alat-alat tambahan untuk menambah angka "1" yang tertanggal di plat cikMaiBee itu. (Gambar atas.)

Hujung minggu ini pula akan menghantar ciMaiBee untuk diservis bodinya, luar dan dalaman. Odometer pun sudah mencecah 2000 km.

Secara keseluruhan, penulis amatlah berpuas hati dengan mutu keunggulan kereta Perodua Myvi Advance 1.5 Baharu ini. Walaupun kecil, tapi comel, dan stabil dijalanraya. Yang penting, kereta Myvi baharu ini tiada masalah teknikal ketika penulis melenjan dengan memandunya jauh ke utara naa. Alhamdulillah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.