Monday, 27 March 2017

KAMPUNG ORANG ASLI KUALA MASAI REVISITED

Jetty Kampung Kuala Masai, Johor, Malaysia.

Petang tadi, penulis bersama-sama dengan anak lanang bocah cilik telah berlarian ke pantai Kuala Masai.

Untuk membaca entri lama Kancil tersepit ditengah2 di Kuala Masai, sila sikunanti di SINI.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jetty Kampung Kuala Masai, Johor, Malaysia.

My green pasture currently. A view from Kampung Kuala Masai, Johor, Malaysia.

Kampung Orang Asli Kuala Masai, Johor, Malaysia.

Kampung Orang Asli Kuala Masai, Johor, Malaysia.

Kampung Orang Asli Kuala Masai, Johor, Malaysia.

Kampung Orang Asli Kuala Masai, Johor, Malaysia.

Sunday, 26 March 2017

NURSE INI SUNGGUH GARANG TAPI TIDAKLAH SEBIJAK MANA

This is the hospital cloth that my sister was wearing on the ICU bed. Warning: this is a restored image may not as sharp as you would like to see. OTL

Hari Ahad yang biasa-biasa.

Tengahari tadi penulis bersama anak lanang remaja itu sudah berlarian ke pusat bandaraya. Isteri penulis (yang itu) tidak ikut sebab ada temujanji dandanan rambut katanya.

Pertama, penulis tunjukkan jalan ke pusat servis Perodua Plentong untuk anak lanang hantar cikBibah pepel esoknya.
Kedua, penulis menziarah kakak penulis yang masuk ke wad ICU semalam kerana serangan jantung pula. Cerita mirikel sila meroyan di BAWAH.
Ketiga,  penulis singgah  di pusat belibelah yang hidup segan mati tak mahu itu untuk mengambil hardisk luaran (baca, external hardisk) yang baharu sebagai pengganti lama yang rosak dan masih dalam waranti.
Keempat, makan tengahari nasi ayam penyet di LC Catering Jalan Tebrau sahaja.

Untuk baca waktu lawatan Hospital Sultanah Aminah yang patut kau tahu, sila injek di SINI.

Pasal tajuk adalah berkenaan pasal lawatan penulis ke wad ICU tingkat satu di hospital Sultanah Aminah JB. Bila sudah sampai dikatil kakak penulis, kelihatan dua orang misi (baca, nurses atau jururawat) sedang berbual dalam bahasa yang penulis tidak faham. Punyalah khusuk mereka berdua berbual pasal kerja dan cara penggunaan alatan hospital agaknya sehingga penulis terpaksa menyampuk kerana ingin bertanya perihal keadaan kakak penulis. Misi yang jaga cakap, "wak ni sapa?" Penulis beritahu bahawa penulis adiknya. "Ahh, doktor boleh bagitahu situasi dan kondisi kakak wak ni pada suami dan anak2 dia saja," kata misi itu. Penulis beritahu suami dan anak2 kakak akan tiba sebelah petang. Kemudian penulis berdiri sekejap sebelah katil kakak yang agak uzur dan tidak boleh berkata-kata. Penulis tangkaplah gambar, tetapi tiba-tiba misi itu herdik belakang penulis, "wak kene padam gambar depan saya sekarang jugak!" Wak kata wak tak ambil gambar lagi, tapi misi tak percaya, membebel sebelah penulis, "wak tunjukkan galeri henpon wak saya nak tengok sekarang! Kita tak mau nnti ade aduan dan saman pasal gambar2 mcm nih!" Akhirnya penulis akur dan terpaksa tunjukkan juga gambar-gambar dalam henpon cap aiYam penulis dan padamkan gambar-gambar kakak penulis barulah misi itu berpuas hati dan terus pergi ke katil hujung disana. Geramlah juga hati penulis. "P*ndalela lah misi!," kata penulis dalam hati sahaja.

Selepas mengucapkan selamat tinggal pada kakak penulis yang lumpuh dan tidak boleh berkata apa2 itu, penulis berjalanlah ke parkir kereta dan tanya anak lanang penulis. "Senang je bah," katanya dan seterusnya menunjukkan cara-cara nak dapatkan semula gambar-gambar dalam folder gambar yang baru dipadam dalam henpon cap aiYam penulis ini. Kacang.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

KONG KONG: SKULL ISLAND 2017

Kong Kong Fishing Village, Masai, Johor, Malaysia.

Pagi-pagi tadi selepas Suboh sebelum fajar menyinsing, dan selepas menghantar anak wedok ke sekolah menengahnya, penulis pun apa lagi, berlarian lah ke jeti Kong Kong Laut. Alone matcham biasa.

Cerita tajuk lalat. Sekarang panggung wayang sudah ada di Todays Market. Tidak perlu lagi ke Jusco Aeon Tebrau yang jauh disana disana. Cerita Kong: Skull Island pun amat menarik dan tidak bosan menontonnya selama 2 jam.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Kong Kong Fishing Village, Masai, Johor, Malaysia.

Saturday, 25 March 2017

GOOD MORNING MASAI

7.54am, Persiaran Seri Alam.

Semalam cikBibah Pepel meragam semakin teruk. Merajuk kerana cikMaiBee Blue  parkir didalam rumah letteww.

Pagi-pagi tadi penulis sudah berlarian menghantar anak wedok ke tempat kerja beliau. Selepas itu, apa lagi, dalam perjalanan pulang, penulis pun berlarian terus mengejar matahari terbit di atas landasan keretapi Bandar Seri Alam yang ohsem itu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Lotte Chemical Titan, Pasir Gudang, Johor, Malaysia.

BILA BINI WAK BALIK DARI RUMAH PANJANG

Penang Street Art notebooks and souvenirs I bought for him.

Mingguan yang lepas kan penulis sudah bepergian ke utara mengambil anak lanang yang belajar di sana. Dalam masa yang sama, sempena cuti sekolah ini, isteri penulis (yang itu) berdua sahaja dengan anak lanang bocah cilik telah pulang ke rumah panjang nun jauh di seberang laut cina selatan.

Friday, 24 March 2017

LELAKI INI SOKONG TMJ JADI PRESIDEN FAM

Plaza Larkin, Johor Bahru.

Hari ini, 23 Mac 2017, Khamis adalah hari cuti sempena hari keputeraan Sultan Johor.

Allah selamatkan Sultan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 23 March 2017

TEMPAT MAKAN BEST & SEDAP DI JB YANG WAJIB DICUBA



Malam kelmarin, penulis telah berlarian ke pantai Senibong untuk makan makanan laut (baca, seafood). Penulis makan di restoran Selera Seafood Senibong (SSS) sudah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Wednesday, 22 March 2017

A BLUE LAKE POSTCARD TO A FRIEND IN PENANG BUT THE BLUE CAR IS NOT MINE

Sila goyangkan inul untuk lihat depan dan belakang poskad. Lokasi: Pejabat Pos Masai.

Tengahari tadi, rakan-rakan sekerja mengajak makan tengahari sambil memajukan perot masing-masing di Asam Pedas Kong Kong dalam kuarters perumahan TNB Pasir Gudang. Sempat lagi penulis berlarian ke pejabat pos Masai untuk mengirim sekeping poskad Tasik Biru kepada rakan blogger di Pulau Pinang. Jangan cakap Wak tak payung ye.

Bila penulis tiba di dewan makan itu, rakan-rakan semuanya sudah tiba dan menunggu makanan sambil bermain telefon bimbit masing-masing.

Nota lalat. Tiadalah gambar makanan di entri kali ini sebab penulis juga sibuk berjalan blog (baca, blogwalking). Lol.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Before the lunch - busy with their own cellphones.

Lepas makan pun sama... OTL

After the lunch - also busy with their cellphones.

KEBOSANAN MENCIPTA KELAINAN: TASIK BIRU MASAI REVISITED



Selasa petang, pulang dari memotong rumput, sempat lagi penulis menceroboh bukit kuari di belakang rumah penulis yang ini untuk menangkap gambiran matahari terbenam (baca, sunset). Alone matcham biasa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 21 March 2017

HOW TO FIX A BLUE SCREEN OF DEATH



Komputer penulis di dalam kabin reban ayam ini pun sekarang ini selalu sahaja keluar secara tiba-tiba. Terkena virus yang jahat sudah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 20 March 2017

SIX THINGS TO DO WHEN YOU'RE RUNNING OUT OF GAS

Boy on a bike mural, Leboh Ah Quee, Georgetown, Penang.

Penulis baharu sahaja tiba di rumah. Manis rumah manis (baca, home sweet home ya ;p )

Pagi-pagi tadi sudah periksa keluar dari Grand Inn Hotel Jalan Macalistair. Terus penulis berlarian ke Leboh Armenian. Penulis jentik dua tiga gambiran sudah. Sempat juga penulis membeli 20 keping poskad dan diceritakan di SINI. Selepas itu, singgah di muzium emas Public Gold (PB) Museum. Jam 10.33am sudah keluar dari pulau ikut Jambatan Sultan Abdul Halim terus menghala ke selatan.

Cerita tajuk lalat. Mirikel berlaku sekali lagi di Lebuhraya Plus selepas RnR Seremban bila penanda minyak petrol Jnulekasnova penulis tiba-tiba menunjukkan minyak sudah hendak habis. Aiyah. Ini adalah kali kedua penulis kehabisan minyak di lebuhraya di tempat yang sama. Untuk baca kali pertama, sila bekhen di SINI. Untuk terus ke RnR Ayer Keroh sejauh 45km takut pula tidak sempat. Jadi penulis keluar di persimpangan Pedas Linggi dan mencari stesen minyak Petronas Rembau yang agak jauh, 9.9km aduhai sakitnya tuh disitu, siapa yang makan Pedas sebab dia makan cili. Selepas minyak, bila penulis hendak masuk semula melalui jalan lama di persimpangan Simpang Ampat, tiba-tiba adalah kereta buruk Unser itu bertentang arah memotong kereta didepannya dan hampir melanggar Jnulekasnova penulis. Near missed, gitu. Dalam hati siapa yang tahu. OTL.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Little Children on a Bicycle, Leboh Armenian, Georgetown, Penang.

Sunday, 19 March 2017

17 TEMPAT MAKAN YANG SEDAP DI PENANG PATUT PERGI TAHUN 2017

aQi at Kolej Mara Kuala Nerang after one year doing foundation science.

Tengahmalam tadi penulis tiba di Bukit Belacan.

Pagi ini, Sabtu, penulis telah berlarian dari Bukit Belacan (jam 8.08am) tiba di Kuala Nerang (jam 5.15pm) dan terus menginap di Grand Inn Hotel Jalan Macalistair Pulau Pinang jam 8.08pm. 12 jam dalam perjalanan dan pemanduan.

Cerita lalat penulis akan kemaskini lagi. InsyaAllah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunset on the real Penang Bridge.

Saturday, 18 March 2017

BASIC SALARY OF DRAFTER IN SIMPAC MARINE PASIR GUDANG JOHOR MALAYSIA



Untuk baca entri pasal keponakan penulis yang meminjam wang yang banyak songeh tempohari, sila kelepek kelepek di SINI.

Dua minggu lepas, selepas penulis memberi pinjam berjuta juta lemon kepada keponakan penulis yang itu, penulis pun bertanyalah samada ada kekosongan jawatan pelukis pelan (baca, drafter) di tempat beliau bekerja yang lama. Beliau kata, "ada wak, tp gaji ciput, sbb tu saya lari pindah ke sini." "Dulu 2009, masa saya join, gaji rm900 je," katanya juga. "Ni pun nak pindah lagi Wak! Mana cukup gaji sekunk dgn harga barang semua naik, dengan ada baby baru," keluhnya lagi. Kemudian penulis meminta emel HR syarikat yang lama dan penulis hantar segera resume anak wedok.

Kelmarin, semasa penulis berlarian pulang dari kedai makan Rahmat Jalan Pantai, pengurus sumber manusia (baca, HR) syarikat itu telah menelefon. "Wak, nak bgtau ni, smlm saya ada balas emel psl application anak wedok wak," kata HR wanita itu. "Saya dah kol byk kali, anak wedok wak x angkat, x dpt dihubungi, dua-dua henpon dia," cakap HR itu lagi. Kemudian HR beritahu, "emel saya smlm tu saya bgtau sbb xde kekosongan, tapi hari ini sudah ada, sebab tu saya nak panggil anak wedok wak utk datang interbiu esok pagi kol 9." Wah, gumbira sikit hati penulis.

Dipendek cerita, penulis pun hubungi anak wedok yang sudah 6 bulan tanam anggur dirumah, sambil menghabiskan beras dan sebongkah berlian. Esoknya (pagi Khamis), anak wedok datang temuduga ke syarikat itu yang jaraknya hanyalah sepelaung dari tempat penulis memotong rumput ini. Tengahari Khamis malam Jumaat pulang dan tiba di rumah dan memberitahu sudah selesai temuduga dan kena tunggu satu minggu untuk jawapannya. Tapi tidak sampai 13 minit, anak wedok hantar pesanan ringkas, "senin dah boleh keje bah!" terang anak wedok dengan gumbira. Alhamdulillah.

Cerita foto lalat. Masa entri ini diterbitkan, berkemungkinan penulis sedang dalam perjalanan ke utara naa. Semoga perjalanan penulis selamat pergi dan balik. Aminn ya robbal alaminn. Jumpa anda disana disana.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 17 March 2017

GADIS INI BERSIFAT BIADAB DAN KURANG AJAR

Kamus Perdana, mukasurat 174. Maksud perkataan "biadab" ialah tidak tahu adat dan angkara.
这个女孩是厌恶粗暴

Salam pagi Jumaat kawan-kawan penulis semua-semua lah.

Ini entri meroyan.
Sebenarnya penulis sudah 10 tahun berblog. Penulis ingat lagi, selepas kelahiran anak lanang bocah cilik (yang sama tarikh birthday dengan Albert Einstein) di Hospital Penawar itu, penulis kembali kerumah dan mulakan blog dan entri pertama melalui laman sesawang 'ekawan.com'. Laman sesawang itupun sudah lama berkubur. Ramai juga kawan dan lawan yang penulis temui atas gara-gara penulisan dalam internet.

Penulis hendak cerita satu cerita sahaja. 5 tahun dahulu penulis pernah berkawan dengan seorang blogger perempuan, hitam gelap tak jeliter tapi manis ada, seorang engineer Petronas yang kerja di KLCC yang jauh nun disana disana. Kami berkawan baik. Siap makan kat restoran Nyonya Wok (bukan nama restoran sebenar) di KLCC tingkat 4. Hari-hari penulis dan kawan, missGX, akan komen blog masing-masing. Dulu, tiada lagi whatsapp, hanyalah akaun Facebook sahaja. Entah macamana, suatu hari missGX telah meninggalkan satu komen yang agak "lucah" yang membuatkan penulis tertanjat. Ahh, sensitif dan poyo sungguh jiwa penulis waktu itu. Penulis terus unfriend missGX dari akaun Facebook. Segala komen-komen missGX penulis tidak luluskan.

Ya kawan-kawan, kita ingatkan kita kenal seseorang kawan blogger, kita boleh komen blog mereka sesuka hati tiap-tiap hari akan menjadikan kita kebal dan membolehkan kita berkomen apa sahaja. Peringatan untuk diri penulis sendiri.

Beberapa tahun kemudian, penulis sekodeng semula blognya. Masih aktif walaupun tidak semeriah dulu. Luka lama berdarah kembali, luka yang baharu nak letak dimana uooolss? Ke"silly"an penulis masa itu sungguh terasa dan amat disesali. Tapi apakan daya, cempedak dah jadi nangka. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak komen-komen dalam blog buruk padahnya.

Tapi tidak mengapa. It's not the end of the world. (Dah matcham dapat result SPM pula rasanya.) Hidup perlu diteruskan, kan mkcik kannns.

Itu sahaja penulis nak bercerita. Terimakasih kerana membaca blog penulis yang biasa-biasa ini. Terimakasih kerana meninggalkan komen-komen bernas lah sangat yang memberi semangat jitu (ahh, ayat cliche) dan membuat penulis terus berblog sehingga kini. Penulis memohon maaf sekiranya ada komen-komen penulis diblog kawan-kawan yang lain yang menyentap dengan ayat-ayat yang kurang sopan. Hati-hati dijalanraya. Majulah sukan untuk negara.

Blog bukanlah hakmilik kekal.




Thursday, 16 March 2017

PENGALAMAN WAKTU KERJA DI MMHE PASIR GUDANG JOHOR MALAYSIA

HRZ as a model, Kedai Makan Rahmat Siakap Goreng, Kampung Pasir Putih.

Tengahari semalam, penulis ingatkan tidak mahu keluar makan tengahari. Tetapi siapa sangka, buah cempedak nak jadi nangka, ada jabatan operasi datang dari key ell nak membelanja makan.

Mula-mula nak makan ayam bakar masjid Pasir Putih, tetapi penuhlah pula dengan orangramai.

Kemudian, melayan ke restoran Rahmat Siakap Goreng yang fofuler itu.

Wednesday, 15 March 2017

BIRTHDAY GIFT IDEAS FOR 10 YEAR OLD BOY



Monologue.
Today is Albert Einstein's birthday.
Albert Einstein did not invent the NU CLEAR bomb.
North Korea got NU CLEAR bombs.
Malaysia only got LINE CLEAR restaurants closed yesterday. OTL


Hari ini harijadi anak lanang bocah cilik penulis yang itu yang ke sepoh tahun mah.

FULL MOON OF JAMADIL AKHIR


Semalam 15 haribulan Jamadil Akhir tahun 1438 Hijrah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 14 March 2017

WAKTU LAWATAN HOSPITAL SULTANAH AMINAH JOHOR YANG PATUT KAU TAHU



Pagi Isnin yang biasa-biasa, penulis rakamkan sekeping gambiran (diatas) sebuah tangki besar yang dibawa dari bengkel ke limbungan kapal. Besar giler.

LIFE IS FRAGILE.

Pagi tadi juga, penulis diberitahu melalui wassap bahawa kakak penulis telah dimasukkan ke hospital Sultanah Aminah JB kerana terkena angin ahmar (baca, stroke). Maka tengahari, penulis pun berlarian ke hospital. Bila tiba jam 12.15pm, penulis bertanya kepada abang polis kemudian diarahkan bertanya ke kaunter sambut pesakit untuk mencari katil dan wad dimana kakak penulis berada. Dipendekkan cerita, penulis pun tiba dan kelihatan anak saudara ada disitu. Kakak penulis terkena angin ahmar dua hari lepas dan menyebabkan sebelah badannya lumpuh. Jika keadaan beransur pulih, doktor akan memindahkan kakak ke hospital Pontian pula petang ini.

Waktu lawatan di Hospital Sultanah Aminah (HSA JB) ialah dari 12.30 - 2.00 ptg, dan 4.30 - 7.00 ptg.

SOARING REAL ESTATE PRICES EXPECTED TO CONTINUE.

Selepas itu, penulis berlarian kembali ke Tanjung Puteri Resort untuk meninjau di pejabat jualan samada masih ada kekosongan rumah. Sebelum pulang ke padang memotong rumput, penulis singgah di restoran Top Ten Kampung Pasir Putih untuk menjamah nasi ayam penyet yang garing itu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.




Monday, 13 March 2017

10 PERKARA ANDA WAJIB TAHU SEKIRANYA INGIN KAHWIN DENGAN ORANG TERENGGANU



Penulis kopipes dari internet:

Gadis Terengganu (adalah) yang terbaik jika nak dijadikan isteri! Mereka boleh menjadi isteri yang terbaik dengan sifat tradisionalnya. Mereka pandai memasak dan juga suri rumah yang baik. Mereka adalah contoh isteri Melayu. Gadis Terengganu sangat bekerja keras, berdikari dan bijak mencari wang sendiri. Menyayangi anak-anak dan bagus dalam hal memuaskan suami. Jika anda mempunyai isteri dari pantai timur ini anda seorang yang bertuah dan bernasib baik. Mereka juga bersifat sederhana.

Manakala ini kenyataan blogger lain yang ganas yang penulis kopipes dari internet juga:
Manis2, comel2, kiut2 tapi, queen qontrol, kuat menyuruh, kedekut, baik hati, sayang orang sampai mati, suka beramal jariah, suka simpan harta banyak2, tak boleh dimadukan, gatal, garang sangat2.

Kawan, so sorry I said something stupid yesterday. Maaf untuk kawang-kawang penulis yang terasa. Penulis hanyalah manusia biasa. Kadang2 dalam solat pun penulis terlupa berapa rakaat.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 12 March 2017

PENGALAMAN PERGI MELAWAT ZOO JOHOR DI TAHUN 2017

After cutting my hair at Tesco Seri Alam.

Pagi Ahad yang hening, penulis telah berlarian ke Zoo Johor itu. Tiket masuk ialah RM2 (dewasa) dan RM1 (kanak-kanak). Gerimis juga tidak menghalang penulis berjalan perlahan-lahan didalam zoo yang daif itu. Melihat keadaan singa yang berkurap juga agak kasihan. Kata orang dulu-dulu, hidup segan mati tak mahu.

Updated. Cerita lalat 1. Kartu pos dari Tanjung Balai Pulau Karimun Indon yang penulis telah poskan 2 minggu lepas baru sahaja penulis terima siang tadi. Untuk baca entri terdahulu tentang Kebosanan Mencipta Kelainan: Tanjung Balai Karimun, sila debik di SINI.

TANJUNG LANGSAT SUNRISE REVISITED


Pagi-pagi Sabtu yang hening, selepas penulis menghantar kaum kerabat ke sekolah cina untuk acara merentas desa anak lanang bocah cilik, penulis terus berlarian ke Tanjung Langsat. Tangkap gambiran satu dua petik sahaja, penulis pun berlarian ke padang tempat penulis memotong rumput ini sebelum jam delapan.


Saturday, 11 March 2017

KEBOSANAN MENCIPTA KELAINAN: SENIBONG SUNSET

Senibong sunset photography.

Petang tadi selepas memotong rumput untuk membeli beras dan sebongkah berlian, penulis sudah pun berlarian ke Kampung Senibong yang fofuler dengan makanan laut (baca, seafood). Tetapi penulis singgah sahaja di restoran Nasi Lemak Berlauk.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Watermelon lychee drink.

Nasi lemak ayam masak rendang.

Friday, 10 March 2017

KENAPA LALAT TAK PERNAH JATUH SAKIT



Semalam, bila penulis sudah tiba dirumah, hendak berehat, hendak beradu, sudah memakai kain pelikat tidur, tiba-tiba anak lanang bocah cilik merayu-rayu, bergulingan dan berlinangan air mata hendak ke kedai buku di tengah malam yang gelap gulita. Bila ditanya, "nak beli buku tuisyen cina lah bah!" Aiyah. Macam percaya, macam tak nak percaya juga.

Siapalah tidak sayang anak, tapi ada makcik kan? Kannns. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Updated. Cerita lain lalat. Penulis ada ternampak buku majalah sekolah anak wedok diatas meja belajarnya. Terujalah penulis untuk membelek-belek. Nostalgia kembali ke zaman penulis masa bersekolah dulu-dulu. Tapi tiba-tiba juga, mata penulis tertancap pada nama penuh penulis sebagai salah seorang ahli jawatankuasa PIBG. Biar betik, getus hati penulis. Masa bila penulis jadi ajk terhormat begini? Tapi, mungkin juga, fikiran penulis yang baik-baik berpendapat bahawa mungkin juga ada orang lain yang sama nama dengan penulis. Sebab dulu pun penulis pernah terjumpa nama yang sama, tapi abang haji yang kerja di Tabung Haji itu sudah pun bersara. Lol.

Thursday, 9 March 2017

KENAPA DISEBUT PORT & STARBOARD SIDE BUKAN LEFT & RIGHT SIDE

Cleaning the Consort Justice.

Semalam petang penulis telah menaiki kapal.

Masa mula-mula penulis bertugas memotong rumput diatas kapal, penulis agak kebingungan dengan istilah perkataan "starboard side dan port side", bukan "left side dan right side". Berikut adalah maksud sebenar istilah kamus pelayaran mudik kehulu.

Port dan starboard adalah istilah diatas kapal untuk menyebut sisi kiri dan kanan diatas kapal ketika kita menghadap kearah haluan atau membelakangi buritan (PORT=KIRI, STARBOARD=KANAN). Pada mulanya pelaut menggunakan istilah ini untuk menghindari kebingungan antara kiri dan kanan.

STARBOARD; Sejarah munculnya istilah port dan starboard ini sangat menarik, yaitu pada awal-awal pelaut menggunakan perahu sebelum adanya kapal-kapal yang memiliki kemudi pada centerline, perahu dikendalikan dengan kemudi dari dayung. Kerana kebanyakan pelaut menggunakan tangan kanan sebagaimana manusia hingga saat ini hanya sebahagian kecil yang menggunakan tangan kiri (kidal) maka kemudi dayung ditempatkan disisi kanan buritan. Lalu pelaut mulai menyebut sisi sebelah kanan menjadi “StéorBord” atau Steer Side (sisi kemudi) dengan menggabungkan dua kata Inggeris kuno (Old English): stéor: steer (kemudi) dan bord: board (sisi perahu). Dengan berjalannya waktu dan kerana pengaruh bahasa Inggeris moden penyebutan “StéorBord” kemudian berubah menjadi “Starboard”

PORT; Seiring makin besarnya ukuran perahu demikian juga dayung kemudinya semakin besar, tentunya akan lebih mudah untuk sandar dari sisi kiri perahu dibandingkan sisi kanan (starboard) yang terpasang dayung kemudi dan juga untuk mencegah kerusakan terhadap dayung kemudi jika berlanggaran dengan sisi dermaga. Maka sisi kiri perahu dinamakan “lardboard” yang berasal dari dialek Inggeris daerah tengah yang berarti loadboard (the loading side) atau sisi muat. Tapi timbul persoalan ketika diteriak dibawah buaian angin kata “larboard” akan terdengar samar-samar dengan “starboard” sehingga digantikan dengan kata “port” (dermaga). - Untuk rujukan asal sila jeling di buritan Kamus pelayaran dan Wikipedia.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 8 March 2017

10 TAHUN BERSAMA CIKPUTIH



Sudah 10 tahun penulis menggunakan cikputih yang ini. 10 tahun yang penuh cabaran. Ada senang ada shushah. Kabi kushi Kabi gam. Kadang-kadang gumbira, kadang-kadang sedih.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 7 March 2017

ANAKNDAKU, CINTA SAHAJA TIDAK CUKUP MENJAMIN KEBAHAGIAAN RUMAHTANGGA

Midas studio apartments for sale.

Isteri penulis (yang itu) telah lama menunggu projek kondominium Amber Heights dibelakang rumah untuk dimulakan. Tapak projek, rumah contoh dan gerbang pengawal keselamatan pun sudah lama siap. Tetapi setelah sekian lama, projek kondo Amber itu masih belum nampak pelancaran jualannya.

Petang tadi, semasa di Tesco, penulis dan isteri tertancaplah iklan projek Pangsapuri Midas, bersebelahan Aman Sari. Agak jauh dari rumah tapi masih dalam kawasan perumahan yang sama. Jadi, tanpa berfikir panjang, isteri penulis telah pun menempah satu unit studio sahaja dengan mendapat diskaun sebanyak 20 peratus. Diletakkan anak wedok sebagai nama kedua.

Bila sampai dirumah, penulis pun beritahu anak wedok, kalau nanti sudah berkahwin beruntunglah bakal suaminya kerana sudah ada rumah dan kereta. "Mana boleh," bentak isteri penulis, "nanti kalo kakak kawen soh laki kakak belikan rumah dulu, senang kalo kena halau leh dok umah sendiri!" Sentaplah sikit perasaan penulis, tapi apakan daya, penulis kena berpijak dibumi yang nyata. OTL

Kamus lalat. Anak wedok = anak dara, anak perempuan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Midas at Tesco Seri Alam, Masai.