Monday, 8 October 2018

BACK TO LUMUT AND STUCK IN DINDINGS



Selepas 6 bulan, penulis kembali ke tepian pantai ini untuk memotong rumput kembali.

Semoga semuanya dipermudahkan. Amin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 23 June 2018

SELAMAT MALAM KL



Selamat malam Kuala Lumpur.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 9 May 2018

I REFUSE TO PARTICIPATE IN VOTING TODAY



Hari ini hari pilihanraya umum yang ke 14.
Apa pun keputusan, semoga negara akan tatap aman damai sejahtera sentosa senantiasa.
Amin ya robbal alamin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 7 May 2018

MEETING FOR YOUR LAST DAY



Tengahari tadi penulis menghadiri mesyuarat yang penulis tidak rancang. Ingatkan perjumpaan dengan ejen biasa tapi ejen pula sudah temujanjikan dengan klien baharu pula. Di Bukit Jelutong sudah.

Usai mesyuarat haruslah menjamu selera juga. Ejen belanja tapi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.




Saturday, 5 May 2018

LOWONGAN KERJA DI SAPURA ENERGY LUMUT PERAK 2018



Tengahari tadi penulis sudah berlarian ke ILP Pasir Gudang untuk menghadiri temuduga terbuka. Mana tahu dapat meneruskan aktiviti memotong rumput di Lumut untuk membeli beras dan sebongkah berlian. Amin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 4 May 2018

SAYONARA LUMUT



Hari ini hari terakhir penulis berada di Lumut. Maka genaplah sebulan penulis berada di sini.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 2 May 2018

GOOD MORNING LUMUT



Selamat pagi kengkawan.

Movie lalat. Monster's Ball (2001).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 1 May 2018

STUCK IN LUMUT AND DINDINGS

Entering Seri Manjung town.

Hari ini Selasa, 1 Mei 2018, hari pekerja atau hari buruh.

Tidak memotong rumput.

Monday, 30 April 2018

TELUK BATIK SUNSET



Selamat malam Lumut. Esok cuti hari pekerja.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Pangkor Island sunset view from Teluk Batik, Lumut Perak @2018.

Sunday, 29 April 2018

HARI TERBUKA ARMADA LUMUT 2018

No 1: Hari Terbuka Armada Lumut @2018.

Ahad pagi-pagi lagi penulis sudah kena saman parkir. Lantaklah labu.

Hari terbuka Armada 2018 di dalam limbungan pangkalan tentera laut diraja Lumut ini selama 3 jam ditengahari yang panas berdeting atas dan bawah.

Amaran lalat. Ada 42 keping foto dalam entri ini yang disusun tidak mengikut turutan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

No. 2. Summon I got this Sundah morning by the local majlis MPM while having breakfast in Lumut. OTL

Saturday, 28 April 2018

SUNGAI MERAB SUNRISE



Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 26 April 2018

MALAM JUMAAT




Malam untuk mencuci baju luar dan dalam.

Movie lalat. 12 Monkeys (1995).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

RM3 to wash, and later rm3.50 might not enough to dry.

MAGGI CUP BODOH



Pagi tadi penulis sudah sertai perbarisan keselamatan dan senaman sedikit.

Malam pula, penulis jerang air dan jirus sahaja dalam mangkuk maggi.

Movie lalat. Coherence (2013).

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Wednesday, 25 April 2018

I SECRETLY ENJOY BEING ALONE

An expensive RM15 ticket.

Kebosanan mencipta kelainan. Malam ini penulis berlarian ke Aeon Seri Manjung menonton wayang cerita Ready Player One (2018). Alone matcham biasa. Tiada ulasan movie.

Cerita lalat lain. Cara bunuh lalat tanpa menggunakan pemukul lalat (baca, flyswatter) atau gulungan suratkhabar lama:
  1. Letak kedua-dua tapak tangan beberapa sentimeter diatas lalat itu.
  2. Tepuk.
  3. Cuci tangan.
Blog bukanlah hakmilik kekal.

At Motobatt Cafe, Setia Alam (not Seri Alam Masai) last Sunday @2018.

Monday, 23 April 2018

CHEAPER PILLS

Simvastatin 20mg at rm5 per papan, @2018.

Akhirnya penulis jumpa juga farmasi di sini yang menjual ubat kolesterol yang dicari-cari seantero dunia. Murah lagi. Tapi penulis belum tanya kalau-kalau farmasi ini ada menjual cialis 20mg juga. OTL

Movie lalat. Source Code (2011).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 22 April 2018

MOTOBATT CAFE



Petang Ahad penulis berlarian ke Setia Alam. Makan lamb chop di kafe Motobatt Cafe sudah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 21 April 2018

CHENG

Ebi Tenpira

Hari Sabtu penulis pun berlarian ke Masai, tapi tiba di tengah jalan isteri penulis yang itu sedang berlarian pula ke Simpang Ampat. "Nak tengok anak lanang kat rumah sewanya," katanya.

Jadi, dipendek cerita. Singgah di Tesco Tampin dan kemudian makan sushi di Sushi King Cheng sahaja.

Movie lalat. The Equalizer (2014) - unfinished.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 20 April 2018

NOT GOING OUT



Ini adalah hari kedua Jumaat penulis solah jemuah di dalam limbungan kapal ini.

Semalam petang ada masalah Digi tidak kecapaian di daerah jajahan Manjung ini. Nasib baik penulis guna Celcom sahaja. Kuchiva juga sebab tidak boleh tonton wayang atas talian.

Pasal kerusi plastik yang telah disediakan oleh pemilik rumah tumpangan ini telah patah dan sudah diganti dengan kerusi plastik yang baharu.

Movie muzik video lalat. Michael Jackon Live in Munich. Lagu Dangdut Indonesia.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

UNETHICAL WORKPLACE BEHAVIORS

Ready to go home...

Salam Khamis malam Jumaat. Ghau ghau.

Pagi-pagi tadi dipejabat, rakan sekerja memotong rumput, miss N mengadu. Semalam ada pengawal tentera di pintu utama A kaco beliau ketika hendak pulang. Disuruh miss N ikut pintu B esok dan hari-hari seterusnya. Pagi tadi miss N bawa kereta ikut pintu A boleh sahaja masuk kerana pengawal tentera itu tiada disitu. Penulis kata, pengawal tentera itu sengaja hendak usha miss N tapi miss N menafikannya kerana pengawal tentera itu berwajah serius. Maaf kalau penulis berfikiran negatif.

Selepas itu, jam 9.00 miss N naik motor dgn miss S ke bangunan utama keselamatan sebelum pintu keluar syarikat. Setengah jam kemudian miss N mengadu lagi. Pegawai yang menjaga kad pelepasan keluar masuk limbungan sedang makan, "kami sedang makan, sila datang pukul 9.40 nanti," kata rakannya. Benganglah juga miss N sebab ketika itu sudah waktu pejabat.

Dan bila miss N ke pejabat satu lagi bersama miss S, ahkak kerani tu tanya, "kenapa sampai dua orang datang?" Miss S pun jawab, mereka datang atas urusan berlainan. "Oooooh," jawab ahkak kerani itu. Dorang ingat kami tiada tugasan kah?

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 19 April 2018

DANUS GAJI MANE

[+ Danus Gaji Mane ]

Rabu di minggu kedua di Lumut.

Tiada yg menarik hari ini untuk penulis kemaskini blog selain kerja di tempat memotong rumput yg agak berkecamuk. Layan saja lah.

Ada gangguan talian internet Digi petang tadi dan tidak dapat menggunakan wifi di bilik sewa. Nasib baik talian internet Celcom penulis masih boleh diguna.

Movie lalat. Flightplan (2005).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

HOW TO STOP BIRD DROPPINGS FROM DAMAGING YOUR CAR PAINTWORK



Lebih baik parkir cikputih diruang panas berdeting daripada dibawah pohon rimbun yang redup tapi bila pulang diwaktu petang cikputih telah dipenuhi najis keputihan burung jilake. Nasiblah, di Lumut mana ada perkhidmatan Uber. OTL

Petang, penulis pun berlarian ke Tesco untuk mencuci cikputih. Luar dan dalaman.

Movie lalat: Gerald’s Game.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 18 April 2018

MORNING TOOLBOX TALK



Sudah lama penulis tidak ikuti ceramah keselamatan di waktu pagi. Bukan setakat ceramah keselamatan sahaja, mula-mula ada doa, kemudian ada senaman ringan goyang-goyang tangan, kaki, kepala dan pinggul juga.

Petang. Teringin hendak makan mee bandung, tapi rasa agak jauh restorannya. Jadi, penulis singgah makan piza sahaja. Di Dominoes Pizza Lumut sudah.

Movie lalat: The Commuter.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 16 April 2018

AYAM PENYET CHICKETORI



Minggu lepas sudah mencuba nasi ayam penyet Jawa Timur Seri Manjung kerana tidak berjumpa restoran Chicketori ini.

Jadi petang tadi, usai tugasan memotong rumput, atas bantuan rakan sekerja pemastautin seri manjung, penulis terus berlarian ke restoran berdekatan restoran Bawah Pokok itu. Rasanya, biasa biasa sahaja.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 15 April 2018

TELUK SENANGIN

Pulau Pangkor view from Teluk Senangin.
Diambil dengan phone cap aiyam. @2018.

Hari Minggu penulis telah berlarian ke Teluk Senangin dan Pantai Remis Perak, bukan Pantai Remis Kuala Selangor ya. Dan sanggup berpatah balik semula ke Teluk Senangin semata-mata untuk mengambil gambar pulau Pangkor yang jauh ke tengah.

Nota klasik. Dulu, Sepetang di Port Weld (2012).

Nota malam. Tonton wayang Rampage 2018 di pawagam TGV Aeon Seri Manjung (bukan Aeon Tebrau yg TMJ sudah belanja rm1juta pada hari Rabu minggu lepas) sudah. Usai wayang, jam 11.15pm mencari cikputih terpaksa pusing tawaf satu mall sebab tidak cam masa mula-mula masuk tadi. OTL
Untuk cerita RAMPAGE 2018 ini penulis beri 3 bintang saja, walaupun kesan khas CGI yang hebat tapi jalan cerita yang biasa dan boleh diagak.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 14 April 2018

FOLD BIKE



Setelah beberapa hari mencari basikal tangan kedua (baca, second hand) untuk diguna ditempat penulis memotong rumput ini, akhirnye penulis berjumpa juga. Basikal kecil berwarna merah yang boleh dilipat tiga untuk mudah dimasuk dalam kereta dan dibawa ke tempat tugasan memotong rumput itu. Tempat duduk pun boleh dinaikkan secukup rasa punggung penulis. Yg penting sekarang tidak lagi perlu berjalan kaki dari pagar keselamatan kedua ke dalam kabin yg jaraknya sepotong rokok.

Nota peraduan lalat. Basikal dimenangi hasil peraduan (2014).

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Friday, 13 April 2018

BOARDING LITTORAL COMBAT SHIP

On Maharajalela combat ship @2018

Untuk baca entri lama KENAPA DISEBUT PORT & STARBOARD SIDE BUKAN LEFT & RIGHT SIDE, sila naiktanggamonyet di SINI

Pas Umno solat jemuah, penulis sempat lagi naik dan lawat kapal perang yang sedang dalam pembinaan. Dengan cuaca panas berdeting dan bahang angin laut membuat peluh berjurai-jurai membasahi tubuh badan atas dan bawah.

Link: Littoral Combat Ship in Wikipedia.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Bonus photo: Lumut sunset @2018

Thursday, 12 April 2018

PANGKOR ISLAND VIEW



Tiada yg menarik hari ini.

Petang sempat lagi berlarian ke pulau buatan Marina Island untuk menangkap matahari terbenam (baca, sunset).

Juga ke hotel Brezza meminta resit penginapan tempohari untuk tujuan pampasan.

Juga mencari kedai internet di Seri Manjung. Sehinggit untuk pemakaian tidak sampai sejam.

Singgah di Tesco membeli sabun pencuci mesin basih dan sedikit peralatan memotong rumput dan bilik sewa.

Nota lalat. Wifi dalam bilik sewa perlahan sungguh macam siput cadbury. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 11 April 2018

SELAMAT PAGI LUMUT



Hari 4 di Lumut dan hari ketiga di tempat tugasan memotong rumput.

Pagi menghadiri mesyuarat luarbiasa.
Petang misi mencari basikal terpakai biasa-biasa.

Malam. Ingatkan pergi makan kedai tomyam siam sebelah kedai “bundle” Jalan Marina Island itu memberi servis terbaik seperti malam kelmarin. 30 minit baru lauk pauk sampai. Kena tunggu 20 minit lagi kerana menunggu nasi yang kau baru tanak. Tomyam campur kau tadi pun sudah dingin. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 10 April 2018

DAY 3: LUMUT SUNSET



Hari kedua ditempat tugasan.

Kursus induksi. Siap.
Jeket merah. Siap.
Pengesahan cap ibujari. Siap.
Makan tengahari di kantin. Siap dan berbasikal.

Diluar kotak limbungan.
Periksa masuk ke bilik sewa di Taman Melati (bukan Gombak).
Nasi ayam penyet Jawa Timur di Seri Manjung. Suap.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 9 April 2018

DAY 2: DOUBLE SECURITY



Hari pertama di tempat tugasan memotong rumput yg baru baharu. Hari kedua di tepian pantai Sungai Perak Manjung. Pemandangan matahari terbenam yg cantik. Tangkap satu dua gambar sudah.

Mesyuarat pertama. Siap. Tapi banyak isu yg harus dibentanngkan di mesyuarat akan datang kerana ketidakhadiran pegawai penting.

Misi lepas waktu kerja. Mencari kedai terpakai (baca, bundle) seluruh pekan Manjung, Sitiawan hingga ke Sungai Lekir, namun baju jeket merah tidak diketemukan.

Misi mencari bilik sewa. Berjaya jumpa 3 tempat dengan harga berlainan, dan sedang membuat keputusan memilih. Sebulan sahaja kan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 8 April 2018

DAY 1: LUMUT



Perjalanan yg agak jauh harini limpas Sungkai.

Jalan-jalan disekitar pekan koboi Lumut mencari sekeping poskad tempatan. [+ A Postcard I Want ]

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 18 March 2018

SHARING THE SAME BIRTHDAY

Welcome to Legoland Malaysia @2018

Rabu, 14 Mac 2018 adalah harijadi anak lanang bocah cilik. Harijadi Albert Einstein pun jatuh pada tarikh yang sama.

Sabtu, 17 Mac 2018, penulis menemankan bocah cilik ke Legoland. Penulis ingatkan boleh lagi pesan tiket atas talian semalamnya. Setelah mencuba berkali-kali, akhirnya penulis akur bahawa tempahan tiket harus dibuat 7 hari sebelum. Kebetulan, penulis terjumpa laman fesbuk Legoland, seorang ulat tiket, dan terus memesan tiket utk keesokan harinya (Sabtu). Sebenarnya kan, penulis boleh sahaja beratur di kaunter tiket di Legoland itu. OTL

Sabtu malam pula, penulis temankan bocah cilik menonton wayang Lara Croft 2018. Tengok di Today's Market sudah.

Nota klasik lalat. Takperlah, Me Pass (2012)  kali terakhir penulis ke Legoland.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


They are sharing the same birthday every year!

Saturday, 17 February 2018

CUTI BODO CINO



Jumaat, 16 Februari 2018. Tahun Baru Cina.

Sempat balik kampung, penulis berjumpa abang ipar (suami arwah kakak penulis) pasal urusan penjagaan kebun sekangkang kera dan upah penjualan buah cempedak. Agak lumayan juga. Sambil memetik buah rambutan yang sudah lama masak ranum menjadi hitam. Dan memetik buah limau nipis itu.

Sabtu pula penulis sempat menghadiri jemputan kahwin bekas rakan asrama di Taman Scientex Kulai (bukan Taman Scientex Pasir Gudang ya). Kesesakan lalulintas dari plaza tol Skudai menghala utara yang agak luarbiasa sempena cuti raya cina.

Kamus lalat. Bodo = raya, Cino = Cina

Blog bukanlah hakmilik kekal.




House Fly