Friday, 6 December 2019

ON JALAN RAJA CHULAN

CCIFM France Malaysia, Plaza See Hoy Chan @2019

Petang tadi penulis sudah berlarian ke Plaza See Hoy Chan yg terletak di Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon.
Bukan Menara See Hoy Chan di jalan bapak Najib yg jem melekek tu ya.

Temuduga untuk menjadi pemotong rumput Bangla di Perancis katanya.
Jadi pemandu Uber pun boleh lah.

Tetapi kena jalani beberapa ujian saringan dahulu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 5 December 2019

SELAMAT HARITUA



Hari ini harijadi penulis yg ke ehem ehem.

Tiada siapa nak belanja penulis kanns.
Jadi penulis pun membelanjakan diri sendiri di Nippon Sushi Shah Alam sudah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 4 December 2019

BERYL'S



Kelmarin penulis sudah berlarian ke kedai di kilang cokelat Beryl's, Seri Kembangan.

Ramailah pengunjung datang, tapi kebanyakkannya pengunjung tempatan.
Tidak seperti kedai cokelat di Jalan Kampung, Pudu KL.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Tuesday, 3 December 2019

WARUNG BUNIAN



Pagi2 penulis sudah berlarian ke Warung Bunian untuk santapan nasi lemak telur bungkus terbaik.

Link lalat. Destinasi TV review youtube.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 2 December 2019

MATI ITU PASTI



Semalam pagi penulis telah dikejutkan dgn berita makcik penulis telah kembali ke rahmatullah.
Isteri kepada adik arwah ayahnda penulis di Parit Betak.

Penulis pun berlarian menggunakan lebuhraya Plus.
Tapi sungguh tak disangka, buah cempedak nak jedi nangka.
Semasa di RnR Machap, telefon pintar penulis telah terjatuh pula.
Dan telefon pintar itu tidak boleh dimulakan seperti biasa.

Nasib baik ada telefon pintar lama yg boleh dimulakan.

Dipendekkan cerita, penulis selamat sampai dan ziarah kubur makcik penulis itu walaupun tiba di kampung pun selepas solat zuhur.

Alfatihah untuk arwah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 1 December 2019

BUKIT BAGINDA THE REPEAT STILL UNDONE



Pagi pagi subuh sepie tadi penulis sudah berlarian ke Bukit Baginda Batu Kikir.
ini adalah kali kedua penulis mencuba daki.

Tapi cuaca mendung dan hujan pun mula turun, penulis pun terpaksa membatalkan niat ke puncak batu beralun (Wave Rock) itu.
Walaupun penulis sudah tiba di batu CP2.

Blog bukanlah hakmilik kekal.









Thursday, 28 November 2019

BIG DRYER



Bagaimana kalau berat pakaian yg hendak dikeringkan setelah dicuci itu tidak sampai 16kg?

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 27 November 2019

ANTI PATRIOTISM



Anti-patriotism is the ideology that opposes patriotism; it usually refers to those with communism views and is usually of an internationalist and anti-nationalist nature as well. Normally, anti-patriotism stems from the belief that patriotism is wrong since people born in a country, whether they like it or not and regardless of their individuality, are encouraged to love the country or sacrifice themselves for it; consequently, people who oppose patriotism may oppose its perceived authoritarianism, while others may believe that patriotism may lead to war because of geopolitical disputes.

博客不属于我们.

Ulangkaji bendera jalur gemilang

Tuesday, 26 November 2019

BUKIT PUTUS



Semalam penulis sudah berlarian ke kolej matrikulasi anak wedok penulis itu.
Tujuan menghantar beberapa barangan beliau yg tertinggal dan tambahan jajan dan air mineral botol besar.

Selepas itu penulis berlarian pulang ke gagang.
Dipertengahan jalan, mendapat berita ada rakan penulis terlibat dalam kemalangan lebuhraya.
"Angin lintang," katanya walaupun kejadian berlaku ketika hujan lebat.

Alhamdulillah, cuma kereta 4x4 saja yg kemek depan kiri bontot belakang.
Yg penting orangnya selamat.
Kereta boleh diperbaiki. Kann.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 25 November 2019

TAMAN TASEK TUN JEANNE ABDULLAH: THE LOST ONE



Baru saja pagi Sabtu lepas penulis dan isteri penulis (yg itu) berlarian di taman tasek Tun Jeanne Abdullah itu.
Isnin pagi tadi pun kami berlarian juga di taman yg sama.

Tapi kemudian penulis berseorangan mencuba mendaki bukit batu yg besar mencanak itu.

Adalah 3 orang bebudak kolej berlarian memasuki trek ke dalam hutan untuk kepuncak.
Penulis cubalah ikut, tapi mereka kemudian hilang dimana.

Putus asa, penulis pun berpatah balik.
Akan diusahakan untuk pendakian ke puncak di masa akan datang.
InsyaAllah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 24 November 2019

WHEN ONE BOWL IS NOT ENOUGH



Kelmarin penulis sudah berlarian ke pusat beli belah Mid Valley Southkey JB.

Penulis hendak makan nasi ayam krapow siam di restoran Noodle Boat itu.

Makanan diatas adalah untuk anak wedok penulis yg sedang berkembang tubuh badannya.
"Satu mangkuk hayun mana cukup bah," katanya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 22 November 2019

UPSR 2019



Alhamdulillah.
Semalam keputusan peperiksaan UPSR 2019 anak lanang bocah cilik telah keluar dengan selamatnya.
Yg penting lulus bahasa melayu dan tidak perlu menduduki kelas peralihan tahun hadapan.

Anak lanang adalah anak kelima penulis dan terakhir yg bersekolah di sekolah cina.
Bila ditanya anak lanang mahu makan sushi katanya.
Walaupun baru minggu lepas makan sushi yg sama.
Dan sempat mengepau headset yg ada mikrofon yg baharu.

Wehh, saperlar tak sayang anak. Tapi ada kan. Khannnns.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 21 November 2019

PROTON: "JERKING" ADALAH SIFAT KERETA MEREKA





Penulis sudah hantar kereta anak lanang di pusat servis.
Selain servis biasa, penulis juga mengarahkan bengkel untuk perbaiki masalah sentakan (baca, jerking) semasa di persimpangan lampu trafik.

Sementara tunggu, penulis singgah dan beriktikaf di masjid bersebelahan.
Praktis hafalan surah2 yasin, arrahman dan alwaqiah sudah.
Alhamdulillah.

Nota lalat. Langit itu biru.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Tuesday, 19 November 2019

NASI LEMAK ROYALE KEDAH : VERSI TIPAH TERTIPU



Kelmarin penulis teringin hendak mencuba makan di restoran viral nasi lemak Royale Kedah Putrajaya.
Viral sebab Agong pernah singgah mencemar duli disini bulan lepas kan. [+ link]

Tapi jangan hukum buku dengan pandangan kulitnya. Haha.
Bila ditanya mami jarum di kaunter, "hehe kami guna jenama untuk rebranding jeer," sambil mengilai ketawa.

Rupanya kedai mamak nasi kandar yg biasa-biasa.
Telur dua biji setengah masak pun tidak sampai-sampai.

Sebelum pulang, singgah solat di masjid besi.
Semoga dipermudahkan segala urusan. Amin ya robbal alamin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





Monday, 18 November 2019

WHERE IN THE WORLD IS GUNUNG TAMPIN



Kelmarin penulis pun berhajat mahu meripit pendakian ke Bukit Baginda yg ada Batu Berombak itu.
Itu hari kan sekerat jalan sahaja. [+ Link]
Tapi bila tiba di pekan Tampin, penulis tertariklah pula dengan Gunung Tampin.
Tidaklah tinggi sangat, sebut Bukit Tampin pun boleh.

Jalan yg bertar sehingga menara TM, katanya.
Tapi penulis tidaklah sampai ke puncak.
Penulis sampai ke airterjun dipertengahan jalan sahaja.
Setelah berehat beberapa minit, penulis pun turun kebawah kepangkal jalan.

Blog bukanlah hak milik kekal.



Saturday, 16 November 2019

WHERE IN THE WORLD IS CAPE RACHADO



Petang tadi penulis sudah berlarian ke Tanjung Tuan Melaka. Limpas Negeri Sembilan ya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.









Tuesday, 12 November 2019

ROS MAHAL

A view from Jalan Perwira, Kampung Pandan @2019

Umpama Taj Mahal, suami itu guna duit rakyat bina bangunan tertinggi untuk isteri tercinta.
Romantik kanns.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 11 November 2019

SELAMAT MALAM MELAKA

Masjid Selat, Pulau Melaka @2019

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 10 November 2019

AWEK KASTAM TERLAMPAU




Pagi2 tadi penulis sudah berenang-renang ke tepian tambak.
Tujuan untuk membeli suratkhabar dan sebongkah berlian.

Alone matcham biasa.

Nota lalat. Sila abaikan tajuk.

Blog bukanlah hakmilik kekal.








Saturday, 9 November 2019

PARADIGM MALL JB



Tengahari tadi penulis sudah berlarian ke pusat beli belah Paradigm Mall Skudai.

Sempatlah penulis dipau membeli bagpack dan seluar track.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 8 November 2019

POPIAH BASAH KAK RAJA



Pagi tadi isteri penulis (yg itu) sudah wasap, "nak popiah basah ni," sambil tunjuk gambar viral "The bestselling popiah in town."

Jadi tengahari tadi penulis pun sudah berlarian ke Kampung Medan.
Mencari lokasi popiah Kak Raja amatlah mudah.
Ikut saja arahan dari Waze.

Penulis beli 10 ketul popiah basah.
Dan beli 2 ketul popiah goreng.

Wehh, saperlar tak sayang bini, tapi ada kan? Kannns

Blog bukanlah hakmilik kekal.

House Fly