Tuesday, 30 June 2020

BERHARAP AIR, PANCURAN YANG TERBIT



Maksud peribahasa "berharap air, pancuran yg terbit."
Untuk mendapatkan sesuatu yg lebih besar dan istimewa daripada yg diharapkan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 29 June 2020

SOON NURSERY



Assalamualaikum.
Salam pagi senin ya kawan2 penulis semua2 lah.

Petang semalam temankan isteri penulis (yg itu) mencari anak pokok pisang atau kelapa.
Untuk ditanam di tanah sekangkang kera itu.
Tapi manalah ada jual ditengah pekan.
Lainlah kalau tinggal di kampung.

Walaupun begitu.
Terbelilah juga anak pokok rambutan, dan limau nipis.
Bonsai tidak dibeli, tapi.
Harap2 hidup subur.
Aminn.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Sunday, 28 June 2020

NASI KECIL

Mat Rock Food Truck Nasi Ayam Goreng Kunyit rm6 @2020

Tengahari jumaat.
Beratur di satu trak makanan nasi ayam goreng kunyit.

Ahmoi tetek besar: nasi kecil
Mamat trak: ha? nak nasik apa?
Kakak depan: dia nak nasik sikit je bro..
Mamat: oo nasi separuh

XIAOMI REDMI NOTE 9 PRO

Kelmarin sebelum PKP penulis telah beli henfon Redmi Note 8 Pro.
Untuk anak wedok yg masa itu masih kuliah di kolej matrikulasi.
[+ link]

Sejak dua pekan ini isteri penulis (yg itu) membebel pula pasal henfon cap aiYamnya.
Bateri henfon mudah kehausan - caj penuh dirumah tapi bila sampai di tesco sudah turun 10%.

Jadi tadi penulis telah belikan henfon murahan sama seperti henfon anak wedok.
Naiktaraf (baca, upgrade) sikit sahaja.
Weh, saperlar x sayang bini tapi ada kan. Khannns.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Updated lalat. Selepas seminggu, penulis tangkap gambar untuk informasi sahaja.

Saturday, 27 June 2020

COVID-19: TIDAK BERDOSA TINGGAL SOLAT JUMAAT TIGA KALI BERTURUT-TURUT



Assalamualaikum dan salam jumaat semua kawan2 penulis lah.

Sudah lama bebienor penulis tidak solat jumaat di mesjid.
Namun dalam keadaan keuzuran atau darurat seperti ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) disebabkan penyebaran virus covid-19 pada masa ini, harus hukumnya untuk meninggalkan solat jumaat di masjid walaupun sehingga tiga kali. Namun ia perlu digantikan dengan solat zuhur di rumah.

Hal ini berdasarkan kaedah الضرورات تبيح المحظورات (keadaan yang sempit membolehkan perkara-pekara yang dilarang).

Dalam hal ini, Hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas ra, Rasulullah saw bersabda :

‎مَنْ سَمِعَ النِّدَاءَ فَلَمْ يَأْتِهِ فَلاَ صَلاَةَ لَهُ إِلاَّ مِنْ عُذْرٍ

قالوا : يا رسول الله ، وما العذر ؟ قال : خوف أو مرض .

(رواه أبو داود ) .

Maksudnya : Sesiapa yang mendengar seruan azan kemudian tidak mendatanginya (pergi ke masjid) maka tidak sempurna solatnya, melainkan disebabkan keuzuran. Mereka (para sahabat) bertanya ; “Wahai Rasulullah, apakah keuzuran itu?” Baginda menjawab, “Ketakutan/kebimbangan atau penyakit”

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 26 June 2020

ɹƎHƆOɹ OɹƎɹɹƎℲ



˙lɐɥɐɯ ʇɐlǝʞoɔ ɯɐɯɐɯ ɥɐlsnɹɐɥ 'ʇndɯnɹ ƃuoʇoɯǝɯ ʇɐuǝd ᴉlɐʞǝsǝS
˙suuɐʞ

˙lɐʞǝʞ ʞᴉlᴉɯʞɐɥ ɥɐluɐʞnq ƃ0lq

Thursday, 25 June 2020

MAYBANK TOWER



Sebelum adanya Menara berkembar Petronas (KLCC), bangunan tertinggi di Malaysia adalah Menara Maybank.

Sekarang, kita ada projek pembaziran menara Ros Mahal dan menara Merdeka 118 Tower yg tak siap2.
Menara Merdeka (PNB) 118 ada di belakang menara Maybank itu yg akan menjadi bangunan tertinggi di Asia Tenggara.
Kelihatan dari surau tempat penulis memotong rumput ini.

Nota lalat.
Mula2 pun penulis ingatkan Menara Dayabumi adalah bangunan tertinggi sebelum menara berkembar KLCC., tetapi sangkaan penulis adalah salah selepas periksa di dalam wikipedia.
Kompleks Dayabumi = 157 m (515 ft)
Menara Maybank = 243.54 m (799.0 ft) - jauh lebih tinggi ya.
Menara KLCC Petronas = 378.6 m (1,242 ft) - sebagai perbandingan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 24 June 2020

RAYUAN GKP DILULUSKAN



Berikutan penularan wabak COVID-19 di seluruh dunia, ia memberikan kesan kepada ekonomi dunia dan negara kita tidak terkecuali.

Mana tidaknya, semua golongan terkesan seperti peniaga kecil, syarikat besar, industri pelancongan dan banyak lagi pasti perlukan bantuan terutama sekali selepas Perintah Kawalan Pergerakan yg menjejaskan punca pendapatan.

Oleh itu, kerajaan telah memberikan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) untuk semua rakyat tidak berkecuali. Juga kerajaan meluluskan 76 peratus permohonan Geran Khas Prihatin (GKP) untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) mikro yg diterima setakat tarikh tutupnya 15 Mei lalu.

Alhamdulillah. Bulan lepas BPN penulis diluluskan. [+ Peka B40]

Golongan B40 adalah golongan sasaran yang wajib dibantu dalam sesebuah negara.
Pemotong rumput yg kais pagi kais petang ini adalah rakyat marhein yg termasuk dalam golongan B40.
Dan kontrak kecil-kecilan potong rumput yg penulis lakukan ini termasuk dlm PKS.

Bercukur saje khanns.

Dan hari ini rayuan GKP (Geran Khas Prihatin) penulis juga telah diluluskan oleh kerajaan yg memerintah.
Terimakasih abahDin.
Alhamdulillah.

Walaupun sebelum ini penulis tidak pernah menerima bantuan BR1M.
Tapi permohonan untuk BSH (Bantuan Sara Hidup) telah ditutup pula.
Yo wes.

Tiba-tiba penulis hendak makan ketam cili bertelur pula.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 23 June 2020

JANGAN MENZALIMI DIRI SENDIRI



SETELAH bertungkus lumus kais pagi kais petang potong rumput, haruslah penulis menghadiahkan diri sendiri dua pasang kasut baharu.

Beli harga potongan diskaun pasca PKP di SOGO yg sepelaung jauhnya itu sudah.

Kata orang, beli kasut baharu harus digigit kasut itu dahulu sebelum kasut itu menggigit tumit kita.
Betul kah?
Ah, bidaah semua tu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 22 June 2020

MAKAM ANAK DARA



Tengahari panas berdeting penulis telah berlari-larian mahu ziarah makam keramat.

Panjat bukit (atau pulau?) sampai keatas.
Tapi pintu pagar ditutup dan dimangga pula. Yo wes.

Blog bukanlah hakmilik kekal.




"SUDAH-SUDAHLAH DI PENGHUJUNG USIA REBUT NAMA"



Dr Maza perli Tun M.

“Dinasour dikatakan telah pupus. Itupun jika benar, satu rahmat ALLAH yang besar buat manusia.

“Andainya usia dinasour dipanjangkan sehingga kini, mungkin akan mengundang banyak masalah kepada kita.

“Manusia apabila usia lanjut tanpa ketakwaan, mungkin mengundang banyak masalah kepada manusia lain,” katanya.

Mohd Asri turut memuatkan doa Saidina Umar al-Khattab ketika pulang dari menunaikan haji.
Doa berkenaan bermaksud:

“Ya Allah! Sesungguhnya telah lanjut usiaku, telah rapuh tulang-belulangku, bertambah ramai rakyatku, maka ambillah nyawaku sebelum aku mensia-sia tugas dan tanpa ditimpa fltnah”.

"Maka, sudah-sudahlah di penghujung usia. Sehingga bila ingin merebut nama di dunia fana! Berhentilah! Lazimilah tikar sejadah.."

Sumber: Instagram Dr Maza
Nota lalat. Peringatan untuk diri sendiri.



Sunday, 21 June 2020

TEH O AIRCOND



Petang2 ngombe teh o panas kurang manis dengan aircond ditepi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.




Saturday, 20 June 2020

Friday, 19 June 2020

TANDAS CANGGIH



Disclaimer. Ini mungkin entri remeh.

Walaupun penulis orang kampung asli yg guna tandas cangkung.
Tapi bila guna tandas duduk tidaklah sampai penulis pijak tempat duduk dengan kasut.

Sekarang ini di tempat memotong rumput ini, penulis kena belajar cara guna tandas air semburan bidet itu pula.

Ada orang kata jamban di Jepun itu sudah lama guna semburan air seperti ini.
Tapi seingat penulislah, jamban cangkung di Jepun dorang guna terbalik.
Sila bayangkan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 17 June 2020

KL TOWER 2020

Menara Kuala Lumpur KL Tower @2020

Blog bukanlah hakmilik kekal.

A view from Jakel at Capsquare Mall @2020

A view from Parking Depan Balai Polis Dang Wangi @2020

KL sunrise this morning @2020

Tuesday, 16 June 2020

DK ILLUSTRATED FACTFINDER



Buku rujukan ensiklopedia pengetahuan am yg penulis beli pada tahun 1999.
Kulit buku pun sudah hilang entah kemana.

Dengan kemajuan canggih internet dihujung jari.
Juga dengan kehadiran youtube dan wikipedia.
Tiada lagi terbitan buku terbaharu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.











Monday, 15 June 2020

KUNDOR BEACH



Petang tadi penulis sudah berlarian ke tepian pantai.
Tangkap gambiran matahari terbenam guna henfon cap ayam sudah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 14 June 2020

DURIAN MURAHAN



Beli durian murah ditepi longkang rm12 sekilo sudah.
Kalau musang king atau d24 paling kurang pun rm35 sekilo.

Petang.
Jalan-jalan singgah Kedai Lima untuk lihat stadium terbaharu JDT itu.
Stadium Sultan Ibrahim berdekatan pekan Lima Kedai.
Ambil gambiran dari luar pagar sudah.
Alone matcham biasa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 13 June 2020

PARKING DEPAN BALAI POLIS DANG WANGI



Hari pertama bertugas memotong rumput di pejabat yg baharu. WFO.
Setelah dua bulan lebih penulis memotong rumput dari rumah. WFH.

Dan bersama-sama dengan superintendent dari luar pantai.
Yg selama ini dikenali suara masing2 dari mesyuarat tingkap Skype sahaja.





DRIVE LIKE A LADY

Pagi-pagi sudah tiba seperti dijangkakan.

Penulis parkir di depan balai polis, di kawasan terbuka. RM6 sekali masuk.
Superitendent Lim (bukan nama sebenar) parkir dibawah bangunan. RM3.50 sejam.
Jadi tadi Superitendent Lim hendak keluarkan keretanya dan parkir didepan balai polis juga.
"Kete mewah baru pon nak jimat parking," getus hati penulis.
Penulis ikut juga sebab kena ambil tetikus yg tertinggal dalam cikputih.
Kalau tiada tetikus bagaimana hendak memotong rumput kan?

Punyalah lemah lembut Superintendent Lim memandu kereta itu.
"Wak jangan marah naa, ni keleta bahalu waiff saya punyah," beritahunya.
"Saya tak suka reverse," katanya lagi.
"Wak mesti pakai seatbelt," sambil menjeling dan tunggu penulis pasangkan belt sendiri.
"Saya kelije offshore 20 tawon, ni keleta bahalu waiff bawak pon dekat2 saja," Superintendent Lim borak2.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Friday, 12 June 2020

DIPLOMATIK



Itu bukan motorsikal penulis ya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 11 June 2020

MANGGA HARUM MANIS KEMBOJA



Kelmarin isteri penulis (yg itu) berguling2 minta carikan mangga harum manis.
Dulu penulis pernah pesan buah mangga harum manis Perlis. [+ link]
Harga rm30 sekilo.
Tapi sekarang tiada dalam stok.
Weh, siapalah tak sayang bini. Tapi ada kan? Khanns.

Tapi kelmarin penulis ternampak juga penjual mangga harum manis.
Penjual ditepian longkang sahaja.
Harga rm9 sekilo.
Murah gila, getus hati penulis.
"Ooo ni mangga harumanis kemboja wak," kata ahkak penjual itu.

Rasanya pun manis juga. Yo wes.

Eh, penulis terjumpa pantun pula.
Buah duku buah mangga
Buah mangga manis rasanya
Andai wak boleh menduga
Adik manis, pasti Nurul namanya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 10 June 2020

TAFSIR SURAH AN NABA AYAT 33



DISCLAIMER. Ini bukan entri lucah merenyam.

Alhamdulillah semasa laukdaun ini, penulis berjaya hafaz surah 78 An-Naba' (Berita Besar).
Juga surah 79 An Naazi'at (Malaikat2 yg Mencabut).
Cuma cabaran harus praktis menghafaz setiap hari agar tidak lupa.
Dan kurangkan tonton benda2 yg tidak berfaedah.

Semasa penulis mencari informasi tentang tafsir surah an-Naba.
Ternyata banyak tafsiran berkenaan ayat 33.
Dr. Maza yg fofuler itu pun ada bincangkan. [+ link]

Ayat 33 Surah An Naba.
Pemaknaan kawā’iba atrāban (كواعب أترابا) di sini sangat bermacam-macam dan kebanyakan menggunakan makna yang cenderung menunjukkan sensualitas perempuan.

Alquran itu realistik.
Orang lelaki memang suka dengan ayat ini.

Kalau wanita tua biasa buah dada akan turun dan kendur.
Tapi Allah sebut "kawaib" maksud wanita yg berjalan, berdiri atau duduk dengan keadaan tertonjol buah dadanya.

"Atraba" bermaksud yg sebaya umurnya yg muda yg paling baik. Sebahagian mufasirin mengandaikan pada umur 33 (kebetulan ayat 33?). Tetapi pada umur yg paling dekat dan paling menimbulkan keseronokan.

Alquran bukan nak cerita untuk galakkan seks.
Tapi realitinya begitulah manusia.

Hakikatnya "kawaib" di akhirat itu lebih hebatlah, tak boleh dibandingkan.

Wallahualam.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 9 June 2020

AND SOME REDS TOO



Blog bukanlah hakmilik kekal.



House Fly