Saturday, 28 February 2015

KEBOSANAN MENCIPTA KELAINAN



TEKANAN kerja membawa saya mendaki Bukit Fraser, hanya mengambil gambar jam tugu di bulatan dan bulan mengambang. Boleh kan? Kannns.

Nota lalat. Tajuk 'kebosanan mencipta kelainan' diatas itu saya ciplak dari internet. Jangan saman saya.



Friday, 27 February 2015

TRAVEL MOVIES I WATCHED LAST WEEK



SELEPAS menonton wayang cerita 'Bucket List' yang ditayangkan di saluran televisyen berbayar itu, saya pun tergerak untuk menonton cerita-cerita yang terbaik tentang pengembaraan untuk inspirasi semata-mata.

1. Bucket List - around the world
2. Tracks - Australia
3. Lost In Translation - Japan
4. Motorcycle Diaries - South America
5. The Way - Spain
6. Wild - USA

Cerita lain lalat. Wayang 'Birdman' pun saya sempat tonton malam kelmarin disebabkan pengaruh anugerah Academy Awards.

Thursday, 26 February 2015

MASJID PEKAN NENAS



SEBENARNYA sudah lama saya hendak membuat kenyataan (baca: post) tentang keadaan masjid pekan nenas yang selalu saya singgah. Bukanlah saya hendak membuat komen negatif tentang tandas atau bilik air. Cuma saya rasa janggal ketika berada didalam masjid kerana keadaan lantainya yang tidak setara, terutama disebelah kanan masjid. Diharapkan bangunan masjid akan tetap utuh sampai bila-bila. Amin.

Nota lalat. Masjid jamek ini adalah masjid baru yang dibina menggantikan masjid lama yang terletak di Jalan Sungai Burong.

Wednesday, 25 February 2015

POS LAJU VS G-DEX



INI adalah pengalaman saya menghantar barangan anak dara saya ke kolejnya.

Sebelum raya cina, saya telah pergi ke Pejabat Pos, tetapi ramainya orangramai (70 orang) menunggu giliran, maka saya terpaksa tangguhkan, lagipun pejabat pos berkata tiada penghantaran pada minggu tersebut disebabkan perayaan. Esoknya saya cuba bertanya kaunter bergerak G-Dex dalam van yang berada ditepi longkang jalan, tetapi saya terkejut juga sebab mereka (G-Dex) hanya menghantar dokumen saja. Barangan yang saya hendak hantar ialah pemasak kuih jepun yang menggunakan elektrik, makanan cokelat kit-kat kegemaran anak dara.

Dipendekkan cerita, kelmarin saya pergi lagi ke Pejabat Pos yang sama. Saya datang agak awal dan selepas menunggu giliran (14 orang), saya diberikan kotak pra-bayar poslaju (RM30) untuk dimasukkan barangan yang dikirimkan. Itu saja pengalaman saya. ;)

Tuesday, 24 February 2015

LAST NIGHT I DREAMT OF NURUL



GAMBAR diatas ketika melayan anak lelaki bermain lego saja.

Cerita tajuk lalat. Wah! Tajuk boleh mengundang periuk belanga UFO terbang melayang-layang hinggap dibelakang. Sebenarnya malam kelmarin tiba-tiba saya saya ada bermimpi bos besar pasal kerjaya juga. Nama bos besar saya itu Nurul dan bos besar saya itu seorang lelaki. Dalam mimpi yang sebentar itu dia tidaklah marah-marah, jeling-jeling saiko saja. Tapi kesannya sampailah berhari-hari. *Bongok punya mimpi mainan tidur saja kan.

Monday, 23 February 2015

AIR PAPAN



KELMARIN saya sudah beriadah di pantai Air Papan pula. Kerana tiadalah perancangan awal, maka terpaksalah saya membeli tuala mandi, dan beberapa baju dan seluar basahan disana. Dan sekarang saya bercita-cita hendak membeli khemah pula untuk aktiviti beriadah dimasa akan datang.

Nota lalat. Air Papan, berkoordinat 2°30′59.26″N 103°50′5.6″E, (GPS 2.518402, 103.833573) merupakan sebuah pantai yang terletak di Kampung Air Papan, Mersing, Johor, Malaysia. Terletak kira-kira 12 KM utara Mersing, pantai ini adalah popular di kalangan penduduk setempat terutama pada hujung minggu dan cuti umum. Mereka boleh berenang di dalam air biru, bermain permainan di pantai yang luas atau hanya duduk dan berehat di bawah naungan pokok-pokok di sepanjang tepian pantai. Dari sini, pengunjung boleh melihat dengan agak jelas gugusan pulau-pulau seperti Pulau Besar , Pulau Rawa , Pulau Tioman dan Pulau Tengah, serta pulau-pulau kecil berdekatan seperti Pulau Batu Gajah dan Pulau Setindan. - wikipedia








Sunday, 22 February 2015

TASIK HIJAU JEMALUANG



KELMARIN saya sudah berpergian ke pantai Mersing untuk berkelah katanya. Dan sudah menjadi kebiasaan apabila melalui pekan Jemaluang ditengahari yang panas terik, saya akan berehat dan terlelap sebentar di tasik hijau yang nyaman itu.




Saturday, 21 February 2015

TANJUNG PIAI: UNDER RENOVATION AGAIN AND AGAIN



KELMARIN selepas singgah di rumah adinda saya di kampung, saya terus ke Tanjung Piai. Taman Negara yang sedang dibaikpulih. Kali terakhir saya datang kesini pun keadaan yang sama juga.













Friday, 20 February 2015

BATU LAYAR



HARIRAYA Cina kelmarin saya mula-mula bercadang hendak ke Port Dickson, tapi bila masuk lebuhraya Plus di Tol Kempas dan Skudai pun sudah sesak (baca: bumper to bumper) dengan kenderaan. Jadi saya keluar terus ke Kulaijaya dan terus ke Desaru dan beriadah di pantai Batu Layar pun ramai juga orangramai.

Selepas beriadah, hendak membilas diri pun semua tandas dan bilik mandi pun tiada air. Tetapi, saya tidak menyangka juga di Masjid Bandar Penawar memang ada bilik air untuk bermandi. Alhamdulillah.













Thursday, 19 February 2015

BACKSEAT VIEW



SELALUNYA bila saya menaiki bas, saya suka duduk di bahagian hadapan. Selalunya kerusi bujang (baca: single seat) adalah pilihan utama saya. Tetapi kadang-kadang tidak semua keinginan kita dapat pada bila-bila masa. Bila musim puncak, duduk di kerusi barisan paling terbelakang juga pun harus kita bersyukur. Walaupun lambat sedikit sampai ke destinasi.

Wednesday, 18 February 2015

NUMBER TWO IS NOT ENOUGH



KELMARIN juga hadiah peraduan Mamee Monster telah tiba. Saki-baki hadiah kemenangan peraduan dari tahun lepas. Hadiah kedua berupa telefon jenama tidak popular yang biasa-biasa saja.

Tuesday, 17 February 2015

DIRTY OLD SHIRT



SUDAH lama saya tidak membeli baju kebun yang baru.

Monday, 16 February 2015

WEDDING PHOTOGRAPHY: THE DEBUT



HARI minggu yang lepas saya sudah memberanikan diri sendiri untuk cuba menangkap gambiran pengantin buat pertama kalinya. Dari masjid Bandar Baru Uda (akad nikah), ke Taman Desa Rahmat (bersanding 1), ke Taman Universiti (bersanding 2) dan disebelah petang pula terus ke Puteri Harbor (outdoor 1 & 2) memeylah mencabar juga. Pengalaman yang tidak boleh dijual beli (bahasa orang kampung saya: precious). Terimakasih saya ucapkan kepada rakan fotografi di Picturesque Photo Studio (Kota Masai). Korang memang terbaik dan semoga rezeki korang terus bertambah.

Nota lalat. Maksud perkataan debut adalah / The meaning of debut is : kemunculan sulung di mata awam. Ai laike.





Sunday, 15 February 2015

TANPA WAS WAS



SUDAH lama saya tidak bersarapan di kantin bangunan Tabung Haji itu. Hiasan kafe yang serba baru. Harga yang sentiasa mahal. Lontongnya pun tidak kurang hebat juga. Mestilah semuanya digantung ditanggung halal bukan? Masih was-was?

Nota lalat. Ini kafeteria Tabung Haji di Jalan Tun Razak Kuala Lumpur, bukan di Johor Bahru. Harap maklum.


Saturday, 14 February 2015

UNI QLO




DIDEPAN gedung fesyen Uni Qlo di Suria KLCC ada kedai menjual pelbagai jenis gula-gula (baca: candy), cokelat dan lolipop.

Friday, 13 February 2015

MINYAK TURUN HARGA, TIADA RUSUHAN



TENGAHARI kelmarin ketika saya sedang memberhentikan motor kapcai saya dipersimpangan trafik itu, tiba-tiba saya ditegur oleh abang matcha EX5.

Abg Matcha: Itu anwar punya kes takde rayuan kah?
Mula-mula saya sangsi juga, tetapi tengok dia buka cermin muka topi helmet dan rupa seperti hero tamil itu, maka saya pun melayan saja.
Wak: Dah buat rayuan lah nih.
Abg Matcha: Sudah buat rayuan kah?
Wak: Sudah lah, tak berjaya. Kena penjara lah sekarang.
Abg Matcha: OOOO gitu kah?

Dan bila lampu trafik hijau, kami pun meneruskan perjalanan ke destinasi masing-masing.

Nota lalat. Innalillah wa-inna ilaihi raji’un – Truly to Allah we belong, and truly to Him shall we return.. alfatihah untuk Hasbullah Awang dan Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Thursday, 12 February 2015

PERIGI MENCARI TIMBA



WALAUPUN sekarang ini saya kurang aktif dalam bidang fotografi sebagai hobi, tetapi sudah lama saya teringin hendak membeli lens baharu kamera dslr saya itu. Mula-mula saya mengidam hendak membeli 50mm f1.4 (RM1500 - Canon, RM2900 - Sigma). Kemudian kedai kamera di Ampang Park menawarkan lens 50mm f1.8 (RM280 - Canon). Tetapi tiba-tiba ada kawan saya teringat ada kawan beliau yang mempunyai dua lens 50mm f1.8 yang sama dan sanggup menjualnya dengan harga rakan-rakan kasih sayang sebanyak RM150 sahaja. Nampaknya lens 50mm f1.4 itu terpaksa menunggu didalam senarai timba (baca: bucket list). Sila abaikan tajuk.

Wednesday, 11 February 2015

DAPAT BAJU CAP AYAM



AKHIRNYA projek kecil-kecilan telahpun selesai dipersembahkan. Baju cap ayam kasawari pun selamat diterima.

Cerita lain lalat. Suasana tegang ketika memegang telefon pintar (baca: smartphone) ditelinga kanan selama 41 minit untuk kerjaya masadepan memang juga melenguhkan otot-otot dilengan.

Nota lalat. Sebenarnya baju itu bukan jenama cap ayam, tapi baju sempena projek kecil-kecilan yang bernama 'Kasawari'. Kasawari adalah sejenis ayam juga. Betul ataupun tidak kawan-kawan? *Ketawa.

Monday, 9 February 2015

CIK SAL STOPPPP!!!!



CIK SALLLLLL!!!!

MASA ITU TIME



KELMARIN saya mencuba menaiki keretapi dari TBS ke Bukit Belacan. Dahulu saya pernah naik teksi yang tiketnya berharga RM35. Tetapi malam kelmarin dengan menaiki tren dari Bandar Tasik Selatan, transit di Chan Sow Lin dan destinasi terakhir di Ampang (RM1.60), kemudian saya mengambil teksi (RM6), saya telah menjimatkan kos pengangkutan sebanyak RM27.40. Memanglah masa itu emas, tapi duit itu emas juga.

Sunday, 8 February 2015

PERTANDINGAN MEMANCING PASIR GUDANG



KELMARIN sedikit lagi saya terlepas menyaksikan pertandingan memancing di tasik Bukit Layang-layang.