Saturday, 11 July 2020

MISUNDERSTOOD



Cerita pasal nenas potong.
Ditengahari yg panas berdeting.
Bila ditanya harga kepada cewek indon yg jual ditepian longkang itu.
"Satu dua," katanya.
Jadi penulis berikan sahaja dua hinggit.
"Eh, bukan dua hinggitlah wak. Cuman satu hinggit dua pohsyen saja," katanya lagi.
"Masa satu dijual dua hinggit. Nanti orang lari ngga ada mau datang beli!" beritahu cewek.
Maksudnya, sepotong itu harganya ialah RM1.20.
Ooh, wak senyum sahaja.
Dan cewek indon itu pun membalas senyuman penulis.

Cerita lain lalat.
Petang tadi sudah berlarian ke Midvalley JB, bukan Midvalley KL.
Sebab isteri penulis (yg itu) berguling2 beberapa pekan mahu makan nasi ayam penyet.
Makan petang dahulu di LC Catering Jalan Tebrau.
Weh, saperla tak sayang bini. Tapi ada kan. Khannnns.

Blog bukanlah hakmilik kekal.




MISSION UNACCOMPLISHED



Walaupun sudah beratur panjang selama 33 minit.
Masih tidak berjaya solat jumaat.
Di Balai Polis Dang Wangi.
Tiada rezeki.

Tidak dapat bersolat jumaat berjemaah didalam.
Dapat tengok bumbung surau pun cukup kan.

Jadi bersidai sahaja di kedai mamak.
Pekena mee goreng mamak dengan teh o ais limau.

Sebelum masuk kepadang potong rumput, sempat lagi jenguk2 henfon baharu.
Tengok sahaja tau.

Blog bukanlah hakmilik kekal.







Friday, 10 July 2020

QILBAC



Penulis tidak patuh cuci tangan mengguna cecair pembasmi kuman.
Juga tidak ikut arahan pakai topeng penutup hidung dan mulut.
Apps Mysejahtera pun kadang2 pakai sahaja.
Tulis nama dan no henfon dibuku pelawat pun penulis buat cincai sahaja.
Tapi selalu kena tembak dikepala sebelum masuk kepadang tempat penulis potong rumput ini.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

GOOD MORNING KAMPONG BHARU



Assalamualaikum.
Dan selamat pagi lah kawan2 penulis2 semua.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





Wednesday, 8 July 2020

RM2 TIPS



Tengahari penulis sudah berlarian ke Pekeliling.
Naik grab sudah.

Pakai Grabpay, tidak perlu bayar tunai. Tapi.

Pépé (indon: Pergi dan pulang) penulis beri tip dua hinggit sahaja.
Walaupun tidak seberapa.
Namun bersungguh2 pemandu2 grab warga emas itu mengucapkan terimakasih.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 7 July 2020

IS THERE A BEST TIME TO DRINK MILK



Selamat pagi Selasa semua kawan2 penulis lah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Monday, 6 July 2020

CAESAR SALAD



Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday, 5 July 2020

KAIS PAGI



Kerja potong rumput di hujung minggu tidak berbayar.
Tanpa pengesahan majikan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday, 4 July 2020

DUIT RAYUAN BANTUAN GKP



Setelah mengharungi pelbagai cobaan dan rintangan.
Dan menunggu dengan penuh debaran dan tawaduk.
Akhirnya rayuan diLULUS juga.
Duit bantuan Geran Khas Prihatin (GKP) oleh kerajaan yg memerintah.

Duit bantuan BPN yg dahulu sudah lama habis. [+Peka B40]

Dan duit GKP sudah dideposit dengan selamat.
Dan bakal melangsaikan beberapa hutang bisnes kecil.
Dan untuk membeli mesin rumput yg baharu.
Termasuk bayar bil api TNB dan membeli sebongkah berlian. Boleh khanns?

#tqabahDin #covidisbad

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 3 July 2020

STUCK ON JALAN ISTANA



Unrelated lalat.
Sebelum ataupun selepas tohmahan dan kritikan pengurusan Jakel.
Penulis belum pernah masuk kedalam kedai lagi.
Walaupun sepelaung sahaja dari padang tempat penulis memotong rumput ini.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday, 2 July 2020

THE AHMAD MASLAN: TERKEJUT BERUK



Ahmad Maslan: Saya 'terkejut beruk' Shafie Apdal calon PM [+ kiniTV] [+youtube]

Setahu penulis "terkejut beruk" bukanlah peribahasa Melayu.

bagai beruk kena ipuh prb menggeliat-geliat kerana kesakitan;
berhakim kpd beruk prb meminta hukum kpd orang yg tamak;
bertukar beruk dgn cigak prb menukar yg lama dgn yg baru padahal sama juga buruknya;
mabuk kerana beruk berayun prb asyik memerhatikan sesuatu yg tidak berguna dgn menghabiskan masa.

Itu belum lagi peribahasa berkenaan kera, monyet, babun, mawas, ungka, lotong, dll.

Nota lalat. prb = peribahasa

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 1 July 2020

SELAMAT PAGI DANG WANGI



Assalamualaikum dan selamat pagi warga blogger.

Cerita lain.
Alhamdulillah.
Solat Isyak berjemaah disurau berdekatan.
Pak imam orang Arab.
Baca sebahagian surah an-Naba dan an-Nazi'at.
Antara surah-surah yg penulis sedang hafaz.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Tuesday, 30 June 2020

BERHARAP AIR, PANCURAN YANG TERBIT



Maksud peribahasa "berharap air, pancuran yg terbit."
Untuk mendapatkan sesuatu yg lebih besar dan istimewa daripada yg diharapkan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 29 June 2020

SOON NURSERY



Assalamualaikum.
Salam pagi senin ya kawan2 penulis semua2 lah.

Petang semalam temankan isteri penulis (yg itu) mencari anak pokok pisang atau kelapa.
Untuk ditanam di tanah sekangkang kera itu.
Tapi manalah ada jual ditengah pekan.
Lainlah kalau tinggal di kampung.

Walaupun begitu.
Terbelilah juga anak pokok rambutan, dan limau nipis.
Bonsai tidak dibeli, tapi.
Harap2 hidup subur.
Aminn.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Sunday, 28 June 2020

NASI KECIL

Mat Rock Food Truck Nasi Ayam Goreng Kunyit rm6 @2020

Tengahari jumaat.
Beratur di satu trak makanan nasi ayam goreng kunyit.

Ahmoi tetek besar: nasi kecil
Mamat trak: ha? nak nasik apa?
Kakak depan: dia nak nasik sikit je bro..
Mamat: oo nasi separuh

XIAOMI REDMI NOTE 9 PRO

Kelmarin sebelum PKP penulis telah beli henfon Redmi Note 8 Pro.
Untuk anak wedok yg masa itu masih kuliah di kolej matrikulasi.
[+ link]

Sejak dua pekan ini isteri penulis (yg itu) membebel pula pasal henfon cap aiYamnya.
Bateri henfon mudah kehausan - caj penuh dirumah tapi bila sampai di tesco sudah turun 10%.

Jadi tadi penulis telah belikan henfon murahan sama seperti henfon anak wedok.
Naiktaraf (baca, upgrade) sikit sahaja.
Weh, saperlar x sayang bini tapi ada kan. Khannns.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Updated lalat. Selepas seminggu, penulis tangkap gambar untuk informasi sahaja.

Saturday, 27 June 2020

COVID-19: TIDAK BERDOSA TINGGAL SOLAT JUMAAT TIGA KALI BERTURUT-TURUT



Assalamualaikum dan salam jumaat semua kawan2 penulis lah.

Sudah lama bebienor penulis tidak solat jumaat di mesjid.
Namun dalam keadaan keuzuran atau darurat seperti ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) disebabkan penyebaran virus covid-19 pada masa ini, harus hukumnya untuk meninggalkan solat jumaat di masjid walaupun sehingga tiga kali. Namun ia perlu digantikan dengan solat zuhur di rumah.

Hal ini berdasarkan kaedah الضرورات تبيح المحظورات (keadaan yang sempit membolehkan perkara-pekara yang dilarang).

Dalam hal ini, Hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas ra, Rasulullah saw bersabda :

‎مَنْ سَمِعَ النِّدَاءَ فَلَمْ يَأْتِهِ فَلاَ صَلاَةَ لَهُ إِلاَّ مِنْ عُذْرٍ

قالوا : يا رسول الله ، وما العذر ؟ قال : خوف أو مرض .

(رواه أبو داود ) .

Maksudnya : Sesiapa yang mendengar seruan azan kemudian tidak mendatanginya (pergi ke masjid) maka tidak sempurna solatnya, melainkan disebabkan keuzuran. Mereka (para sahabat) bertanya ; “Wahai Rasulullah, apakah keuzuran itu?” Baginda menjawab, “Ketakutan/kebimbangan atau penyakit”

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Friday, 26 June 2020

ɹƎHƆOɹ OɹƎɹɹƎℲ



˙lɐɥɐɯ ʇɐlǝʞoɔ ɯɐɯɐɯ ɥɐlsnɹɐɥ 'ʇndɯnɹ ƃuoʇoɯǝɯ ʇɐuǝd ᴉlɐʞǝsǝS
˙suuɐʞ

˙lɐʞǝʞ ʞᴉlᴉɯʞɐɥ ɥɐluɐʞnq ƃ0lq

Thursday, 25 June 2020

MAYBANK TOWER



Sebelum adanya Menara berkembar Petronas (KLCC), bangunan tertinggi di Malaysia adalah Menara Maybank.

Sekarang, kita ada projek pembaziran menara Ros Mahal dan menara Merdeka 118 Tower yg tak siap2.
Menara Merdeka (PNB) 118 ada di belakang menara Maybank itu yg akan menjadi bangunan tertinggi di Asia Tenggara.
Kelihatan dari surau tempat penulis memotong rumput ini.

Nota lalat.
Mula2 pun penulis ingatkan Menara Dayabumi adalah bangunan tertinggi sebelum menara berkembar KLCC., tetapi sangkaan penulis adalah salah selepas periksa di dalam wikipedia.
Kompleks Dayabumi = 157 m (515 ft)
Menara Maybank = 243.54 m (799.0 ft) - jauh lebih tinggi ya.
Menara KLCC Petronas = 378.6 m (1,242 ft) - sebagai perbandingan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Wednesday, 24 June 2020

RAYUAN GKP DILULUSKAN



Berikutan penularan wabak COVID-19 di seluruh dunia, ia memberikan kesan kepada ekonomi dunia dan negara kita tidak terkecuali.

Mana tidaknya, semua golongan terkesan seperti peniaga kecil, syarikat besar, industri pelancongan dan banyak lagi pasti perlukan bantuan terutama sekali selepas Perintah Kawalan Pergerakan yg menjejaskan punca pendapatan.

Oleh itu, kerajaan telah memberikan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) untuk semua rakyat tidak berkecuali. Juga kerajaan meluluskan 76 peratus permohonan Geran Khas Prihatin (GKP) untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) mikro yg diterima setakat tarikh tutupnya 15 Mei lalu.

Alhamdulillah. Bulan lepas BPN penulis diluluskan. [+ Peka B40]

Golongan B40 adalah golongan sasaran yang wajib dibantu dalam sesebuah negara.
Pemotong rumput yg kais pagi kais petang ini adalah rakyat marhein yg termasuk dalam golongan B40.
Dan kontrak kecil-kecilan potong rumput yg penulis lakukan ini termasuk dlm PKS.

Bercukur saje khanns.

Dan hari ini rayuan GKP (Geran Khas Prihatin) penulis juga telah diluluskan oleh kerajaan yg memerintah.
Terimakasih abahDin.
Alhamdulillah.

Walaupun sebelum ini penulis tidak pernah menerima bantuan BR1M.
Tapi permohonan untuk BSH (Bantuan Sara Hidup) telah ditutup pula.
Yo wes.

Tiba-tiba penulis hendak makan ketam cili bertelur pula.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday, 23 June 2020

JANGAN MENZALIMI DIRI SENDIRI



SETELAH bertungkus lumus kais pagi kais petang potong rumput, haruslah penulis menghadiahkan diri sendiri dua pasang kasut baharu.

Beli harga potongan diskaun pasca PKP di SOGO yg sepelaung jauhnya itu sudah.

Kata orang, beli kasut baharu harus digigit kasut itu dahulu sebelum kasut itu menggigit tumit kita.
Betul kah?
Ah, bidaah semua tu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Monday, 22 June 2020

MAKAM ANAK DARA



Tengahari panas berdeting penulis telah berlari-larian mahu ziarah makam keramat.

Panjat bukit (atau pulau?) sampai keatas.
Tapi pintu pagar ditutup dan dimangga pula. Yo wes.

Blog bukanlah hakmilik kekal.




"SUDAH-SUDAHLAH DI PENGHUJUNG USIA REBUT NAMA"



Dr Maza perli Tun M.

“Dinasour dikatakan telah pupus. Itupun jika benar, satu rahmat ALLAH yang besar buat manusia.

“Andainya usia dinasour dipanjangkan sehingga kini, mungkin akan mengundang banyak masalah kepada kita.

“Manusia apabila usia lanjut tanpa ketakwaan, mungkin mengundang banyak masalah kepada manusia lain,” katanya.

Mohd Asri turut memuatkan doa Saidina Umar al-Khattab ketika pulang dari menunaikan haji.
Doa berkenaan bermaksud:

“Ya Allah! Sesungguhnya telah lanjut usiaku, telah rapuh tulang-belulangku, bertambah ramai rakyatku, maka ambillah nyawaku sebelum aku mensia-sia tugas dan tanpa ditimpa fltnah”.

"Maka, sudah-sudahlah di penghujung usia. Sehingga bila ingin merebut nama di dunia fana! Berhentilah! Lazimilah tikar sejadah.."

Sumber: Instagram Dr Maza
Nota lalat. Peringatan untuk diri sendiri.



Sunday, 21 June 2020

TEH O AIRCOND



Petang2 ngombe teh o panas kurang manis dengan aircond ditepi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.




House Fly