Thursday 29 April 2021

CUTI HARI NUZUL QURAN KECUALI JOHOR

Still memorizing surah al Jumuah 1-6
Assalamualaikum.

Hari ini (Khamis) bersamaan 17 Ramadhan adalah hari nuzul quran.
Hari dimana ayat alquran pertama kali diturunkan kepada nabi Muhammad saw melalui malaikat Jibrail.
Ayat pertama itu adalah surah al Alaq (Iqra').

Bukan negara Johor sahaja yg tidak bercuti hari ini ya.
Kerana negara Johor sudah mengambil awal Ramadhan kelmarin sebagai hari cuti.

Ooh. Gambar bulan pagi tadi masih kabur.
Lagipun langit masih berawan tebal.


Movie lalat. Godzilla vs Kong 2021.
Sebuah sekuel dari Godzilla: King of the Monsters (2019) dan Kong: Skull Island (2017).
Filem yg terbaik dari kesan khas dan urutan aksi, tapi skrip dan watak manusia yg agak menghampakan.
Kejutan di hujung satu pertiga filem kerana bukan sahaja cerita pasal Godzilla dan Kong, tapi... Ooops, perhatian spoilers.
Penulis puas hati lah juga menontonnya walaupun dalam skrin monitor kecil di rumah. 
Yg penting gratis.

Blog bukanlah hakmilik kekal.
The full moon this morning @2021
Malas nak buat entri baharu.
Petang tadi dalam kemalasan tahap sederhana.
Penulis berlarian ke param (pasar ramadhan) di Seksyen 3 sahaja.
Beli roti boom dan bihun bodoh satu.

Please hover your mouse to see before and after edit.


Wednesday 28 April 2021

ALMOST FORGET 15 RAMADHAN

Cikputih under the full moon @2021
Assalamualaikum semua kawan2 penulis lah.

Tidak terasa kita sudah memasuki hari ke 15 Ramadhan.
Ada 15 hari lagi untuk kita berpuasa pada bulan yg mulia ini.
InsyaAllah.

Dan matahari penuh sedang mengambang malam tadi.
Tapi awan agak tebal.
Jadi ini sahaja gambar yg dapat penulis tangkap.


Blog bukanlah hakmilik kekal.

BELI TETIKUS BAHARU UNTUK URUSAN KERJA & ADSENSE

A new replacement wireless mouse.
Petang penulis sudah berlarian ke kedai alatan komputer berdekatan. Jalan Diplomatik Putrajaya.
Mencari tetikus baharu.
Sebab tetikus lama penulis sudah rosak.

Cerita lalat lain.
Akhirnya iklan adsense penulis sudah berjaya tertampal di laman blog ini.
Harap2 lepas ini dapatlah berjuta2 pengikut followers. Aminn.
Dan penulis minta maaf terlebih dahulu jika terkeluar iklan terlampau mia khalifa dan ubat kuat main sahaja. Huhuhu.
Ek elehh. Blog cikkiah pun sama juga.

Kemaskini.
Pasal tetikus yg bermasalah.
Sebab tersangkut2 pula.
Jadi penulis sudah dapat gantian tetikus yg baharu.

Kenangan lalat.
Sepuluh tahun dahulu  2011.
Bersama kumpulan jurugambar amatur ke Bali dan jiwa kacau. [+ April 2011]

Movie lalat. Horse Girl 2020.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Tuesday 27 April 2021

AKU TAKKAN HALALKAN SIAPA YG CURI KURMA AKU - BUYER DAKWA BARANGNYA DICURI STAF KURIER

Colouring set for 7 years old girl
Penulis mahu buat entri mencarut.
Tapi dibulan puasa lah pula.
Huhuhu.

Sebenarnya ini cerita sebelum bulan Ramadhan lagi.
Sebenarnya penulis tidak mahu hebah2kan siapa yg curi.
Sebab tiada bukti yg kukuh.
Cuma ada bekas bungkusan ditoreh sahaja.

Cerita lalat.
2 minggu sebelum berpuasa.
Isteri penulis (yg itu) sudah berguling2 mahu beli kurma yg sedap (dan tentunya mahal).
Jadi penulis pun tanya rakan2 serumpun sedulor semua.

Adalah penjual kenalan rakan sebagai pembekal kurma atas talian.
Jadi penulis sudah pesan 3 jenis balang kurma.
Jenis Mariami, Mabrooj dan Safawi.

Dipendek cerita, bungkusan kurma sudah terima.
Isteri penulis (yg itu) kata cuma 2 balang sahaja.
Aikkks.
Jadi penulis periksa semula dengan penjual mengatakan dia hantar 3 balang.
Balang kurma Safawi tiada.

Dipendek cerita, penulis pun buat aduan pada J&T.
Mereka akan siasat.
Iyelah tuh.

Dan penjual dengan baik hati telah menghantar balang ketiga tanpa kos apa2.
Tapi kali ini penjual guna khidmat poslaju lah sangat.

Pasal pencuri itu. 
Jangan khuatir. 
Penulis sudah halalkan. 

Nota lalat. Selain gambar2 bungkusan kurma yg paling bawah.
Gambar2 set mewarna ini telah tersalah alamat pula.
Tapi itu salah penulis sendiri.
Harak maklong.

Movie lalat. Stardust Memories 1980.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

 

Ini balang2 kurma yg diterima.

Monday 26 April 2021

KELAPA SAWIT & QUEEN

On the way to my little brother @Gunung Pulai 2021

Tengahari penulis telah berlarian ke rumah adinda penulis.
Untuk memberikan pakaian2 dan barang2 lama.

Movie lalat. Queen 2014 (Bollywood).
Sinopsis. Rani, seorang gadis Punjabi yg sederhana dan pemalu dari Delhi yg memulakan bulan madu seorang diri ke Paris dan Amsterdam setelah tunangnya Vijay membatalkan perkahwinan mereka.
Komen penulis. Watak wanita yg cekal dan kental dan yg penting tidak meroyan. Teringat komen pembaca. Lelaki mula2 je beriya. K bye. Ehh. Tapi perkahwinan (percintaan) adalah projek usahasama. Kalau salah laki, perempuan juga salah. Dua2 salah.  Oke bye. ;p

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday 25 April 2021

A MARKETING GIMMICK

Creative marketing idea at Jalan Tasik @2021
Tadi penulis sudah berlarian ke kedai serbaneka itu.
Dalam hujan gerimis membasahi bumi.
Selalu penulis ke kedai ini untuk urusan fotostat.

Bila ditanya, "satu copy seposen," kata taukeh.
Bila penulis persoalkan tulisan fotostat 5 sen diluar kedai itu.
"Ooh, itu kalau wak copy sehibu keatas," katanya.
Yo wes.

Maksud lalat.
Gimik adalah wadah atau idea baru yang diguna pakai terutamanya untuk menarik perhatian atau meningkatkan daya tarikan, selalunya dengan nilai gaya yang sedikit. Apabila digunakan untuk pemasaran runcit, ini adalah ciri unik atau pelik yang dirancang untuk menjadikan produk atau perkhidmatan menonjol dari pesaingnya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday 24 April 2021

BULAN PUASA TAK SAH KALAU TAK PERGI PASAR RAMADHAN

Param Taman Rinting Masai @2021
Semalam petang penulis pergi ke param berdekatan rumah hinggap ini.
Tapi banyak lalat lah pula. Huhuhu.

Jadi petang tadi penulis berlarian ke param (pasar ramadhan) sebelahan taman.
Kena keluar awal dari rumah, selepas asar.
Sebab kalau lambat sedikit akan tersekat di kesesakan jalanraya depan Tesco.

Bila tiba ditempat param tahun lepas.
Penulis lihat tiada pula.
Rupa2nya sudah bertukar lokasi.

Dipendek cerita.
Penulis beli rojak petis sahaja.
Dan ikan masak kari untuk bersahur esok pagi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday 22 April 2021

SURAH AL JUMU'AH (DINO JEMUAH)

Al-Quran dan Terjemahnya
Salam hari Khamis malam Jumaat semua pembaca.
Malam permintaan untuk kaum ibu. ;p

Kelmarin anak wedok penulis (yg itu) sudah pindahkan katil di loteng.
Loteng tingkat atas itu sebenarnya tempat simpanan barang2 lama juga.
"Nak privasilah ayahnda," katanya.

Sementara itu, penulis ternampak buku terjemahan al-Quran lama penulis.
Rasanya sudah lebih 30 tahun.

Dan masa membelek2 buku terjemahan.
Terasa pula penulis mahu menghafaz surah al-Jumu'ah.
Cuma 11 ayat sahaja.
InsyaAllah.

Pasal surah hari Jumaat ini.
Teringat penulis pernah bersolat jumaat di masjid ditengah2 bendang sawah padi dahulu.
Bila imam tersekat2 membaca sebahagian surah ini kerana terlupa.
Tok Imam pun manusia biasa juga kann.

Kamus lalat.
Dino jemuah = hari jumaat.

Movie lalat. The Courier 2020.

Blog bukanlah hakmilik kekal.
Al-Quran dan Terjemahnya
Al-Quran dan Terjemahnya
Al-Quran dan Terjemahnya

KEDAI DUA HINGGIT

Please hover your mouse to see back and forth.
Mr Dollar, Today's Market Masai @2021


Oleh kerana penulis sudah lama tidak pulang ke rumah hinggap.
Isteri penulis (yg itu) berguling2 mengadu air manisan bergas sudah habis.

Sempat lagi dia sarankan untuk periksa kedai RM2 yg baru dibuka di Today's Market.
Jadi, penulis pun berlarianlah ke Today's petang semalam.
Memang betullah.
Semua barang cuma dua hinggit.
Walaupun air botol coke itu tertulis rm2.60.
Tapi rak kabinet dalam kedai masih belum penuh lagi.

Ehh. Pagi tadi penulis sudah sahur nasi goreng kampung sahaja.
Di masa dan tempat yg sama seperti semalam.
Alone matcham biasa.

Movie lalat. 4x4 (Argentine-Spanish 2019).
Sinopsis. Ciro, si mamat maling jalanan, cuba mencuri set radio didalam kereta 4x4 kepunyaan seorang doktor bersalin. Tetapi beliau terperangkap didalam kereta 4x4 itu yg canggih dgn ciri2 keselamatan. Ulasan penulis. Cerita disatu lokasi terkurung persis Phone Booth yg saspen, tegang dan mendebarkan. Tetapi akhiran yg agak kuchiva.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

KSL Condo. Taman Rinting during dusk @2021
Sahur this morning before dawn at Jalan Lembah @2021

Wednesday 21 April 2021

BREAKING FAST WITH HIGHWAY VIEW

Approaching Machap RnR heading south @2021
Walaupun mesyuarat tingkap tengahari tadi belum selesai.
Penulis sudah berlarian ke TBS.

Kemudian mengambil cikputih berdekatan Taman Leech Avenue.

Kemudian terus melarikan diri merentas negeri lagi ke selatan.

Nota lalat. Hidup ini komplikated.
Kalau takut dilambung ombak.
Jangan berumah banyak2 ditefian fantai.

Tambahan lalat. Malas mahu buat entri baru.
Penulis letak satu gambar masa sahur pagi tadi.
Boleh kan? Khannnns.

Blog bukanlah hakmilik kekal.
Sahur this morning at 3am, Jalan Lembah 19. Seri Alam Masai
Alone matcham biasa.

Tuesday 20 April 2021

PUKUL BODYGUARD BERPUASA - MOHON MAAF SAHAJA TIDAK CUKUP

Mee siam with ayam rendang, Kluang Station, Tesco Ampang
Petang tadi penulis sudah berlarian ke balai polis berdekatan.
Tujuan utama untuk merentasi negeri.
Urusan tidaklah memakan masa yg panjang.
Sebab semua dokumen sudah siap siaga.
Cuma beratur diluar pintu balai itu yg agak lama. 

Tapi ada abam sorang ini macam panik sahaja.
Mula2 penulis tiba di luar balai, seperti bertikam lidah dengan sorang ahkak ni.
Mukin ahkak ni sedara sedulor abam juga.
Dorang baru keluar dari balai.
Kedengarannya tidak lengkap dokumen, dan kena buat 2 salinan.
Abam tu pun naik motor dan kuar dari perkarangan balai.
Ada abam polis dari dalam balai jerit2 pada ahkak ni.
Disuruh masuk kedalam lagi.
Kemudian ahkak tu kuar duduk kat kerusi meja.
Isi borang dan sambil tekan2 telefon pintar lah sangat.
Penulis nampak tertulis urusan kematian abang.
Mukin abam polis itu kasihan dan tolong ahkak ni.
Urusan ahkak pun selesai.
Tapi penulis masih diluar pintu balai, tunggu giliran.
Tiba2 abam yg naik motor tadi pun tiba.
Ehh. Tiba2 nak potong kayu (baca, Q) katanya.
Kalut sungguh penulis lihat.
Penulis biarkan sahaja.
"Sebelum ni kat balai K oke je," sambil abam sengih2 belum masuk kedalam.
"Tak mintak pun 2 salinan, " katanya lagi.
Ooh, penulis baru perasan dia kuar naik motor tadi sebab nak buat fotostat.
Penulis pun tanya, "abis kenapa tak gi balai K saja?"
"Eh aku keje dekat je sini," balas abam tu.
Kan dah ditulis besar tu - DUA SALINAN!
"Eh manalah aku perasan!" jerkahnya lagi.
Yo wes lah.

Usai urusan di balai.
Penulis pun berlarian ke Ampang.
Sebab mahu perbaiki peti simpanan duit juta2 lemon penulis itu.
Masalah peti itu ialah bateri kong.
Tidak boleh lagi dibuka.
Silap penulis juga sebab tuari abaikan amaran lampu nak habis bateri.
Padan muka penulis.
Mula2 penulis carilah guna google tukang kunci berdekatan.
Ada ahpek ni sudah minta rm150. "Sikalang juga gua datang lumah," katanya.
Penulis rasa amat mahal dan tidaklah terus terima tawaran itu.
Penulis kata, "nanti gua pk dulu."
Teringatlah penulis akan tukang kunci di bukit belacan.
Penulis selalu guna khidmat dia dari buka kunci rumah lelong.
Kunci proton saga anak lanang yg tertinggal kunci didalam pun penulis panggil mamat ni.
Bila ditanya, "boleh wak, lima poh hinggit wak, tapi wak kena bawak peti datang kedai."
Okay lah.
Dipendek cerita penulis pun berlarian ke bukit belacan.
Singgah di tesco dulu untuk buka puasa.
Makan mee siam sahaja.

Bila sampai kedai kunci masih ditutup.
Bila penulis panggil (guna henfon cap aiyam lah), mamat cina tu tengah makan di rumah.
Dia nampak penulis (guna CCTV kedai) suruh tunggu.
Penulis pun tidak risau dan tunggu sahaja.
Tidak lama kemudian mamat cina datang dgn skuter.
Penulis bawa peti masuk kedai.
Mamat cina keluarkan peralatan sulit.
Percubaan pertama tidak berjaya..
Percubaan kedua tidak sampai 29 saat pun dapat dibuka.
Bukti lalat: ada gambar video penulis tangkap dibawah.
Penulis pun bergumbira lah.

Pasal tajuk.
Sila rujuk link di SINI.
Siapa kata ini kes terpencil?!!
Teringat dulu jiran cina penulis.
Pernah punya bibik yg bekerja dirumah.
Cewek cun dari semarang.
Bertahun2 jugalah cewek tinggal dengan mereka.
Dengan memandikan anjing2 dan masak makanan mereka.
Tapi setiap kali bulan puasa mereka akan melarang cewek itu berpuasa.
Bila ditegur, "nanti tak larat buat keje," kata jiran itu.
Komunis betullah kan.

Ehh, terpanjang pula entri penulis hari ini. ;p

Blog bukanlah hakmilik kekal.
Kluang station Tesco Ampang
Tesco Ampang [+ the same signboard but different logo 10 years ago - 2010]
Di Balai Polis B.
Balai polis B
Balai polis B
Pergerakan rentas negeri yg dibenarkan. Balai polis B

Peti simpanan penulis.
My old safe box
Cara membuka peti besi dalam masa 29 saat.

Monday 19 April 2021

PUDURAYA - NAMAMU TIDAK SEGAH DAHULU

Perhentian bas dan teksi Sungai Besar @2021
Salam petang Ahad semua kawan2 penulis lah.

Tengahari sudah tiba di Puduraya.
Senyap dan sunyi seperti bangunan berhantu.
Tidak seperti dulu2.

Pudu Sentral atau Hentian Puduraya satu nama yang gah satu ketika dulu mula dibuka pada 1976 oleh Perdana Menteri ketiga, Tun Hussein Onn. Ia dikenali sebagai tempat perhentian bas utama di Kuala Lumpur.
Ketika menjelang musim perayaan, orang ramai pasti menyerbu Hentian Puduraya bagi mendapatkan tiket bas untuk ke utara, barat, timur dan selatan negara.
Pelbagai ragam masyarakat dapat dirakam termasuk gelagat saat-saat akhir mereka yang cuba mendapatkan tiket bas untuk pulang menyambut perayaan di kampung halaman masing-masing.
Kesesakan lalu lintas di kawasan berkenaan menjadi penyumbang sistem pengangkutan awam di Hentian Puduraya dipindahkan ke Terminal Pengangkutan Bersepadu Bandar Tasik Selatan (ITT BTS) atau TBS (terminal Bersepadu Selatan) pada awal Januari 2011. - pressreader.

Petang sempat lagi singgah Giant.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sunday 18 April 2021

WORDLESS SABTU

Outpatient Clinic, Sabak Bernam Hospital
Selamat berhujung minggu semua kawan2 penulis lah.

Amaran lalat. Komen2 yg speku penulis akan santau ehh pantau ya. ;p
Majulah sukan untuk negara.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Saturday 17 April 2021

SAWAH PADI, POHON SEBATANG DAN SUNGAI BESAR

Sungai Besar foodcourt
Pagi tadi penulis sudah berlarian mencari pelabuhan untuk kerja memotong rumput.
Medan selera yg ditutup pada siang hari itu kelihatan sesuai.
Yg penting, ada saluran kuasa elektrik berhampiran.

Mesyuarat tingkap pada jam 11.45am.
Walaupun mesyuarat berjalan seperti biasa.
Tapi keadaan medan selera yg memualkan.
Dengan bau longkang yg meloyakan sungguh.
Jadi penulis terpaksa berangkat segera dari situ.

Solat lalat.
Sempat penulis berlarian ke masjid ditengah bendang.
Untuk menunaikan solah jemuah.
Yg penting pematuhan SOP masih dijalankan.
Kes covid baharu sejak kelmarin sudah melampaui dua hibu.

Ooh. Petang pula penulis sempat menziarah param (pasar ramadhan).
Sambil bertanya jadual bas untuk merentas negeri lagi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.
Masjid an-Nur, Sungai Haji Dorani
Masjid an-Nur, Sungai Haji Dorani
Masjid an-Nur, Sungai Haji Dorani
Bazar Ramadhan Sungai Besar @2021

Friday 16 April 2021

MAKNA NOMBOR 8 DALAM NUMEROLOGI CINA

8 O'clock at night
Nombor 8 (八).

Bagi orang Cina, nombor 8 paling popular kerana ia membawa pengaruh yang sangat tinggi di samping kejayaan dalam kehidupan.

Tafsiran nombor 8 ialah kaya, makmur.

Nota lalat. Semoga kehadiran nombor 8 ini memberikan lebih kesejahteraan, keamanan dan kemakmuran dalam kehidupan. Amin ya robbal alamein.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thursday 15 April 2021

MASALAH PARKIR KERETA DI HOSPITAL MASIH KRITIKAL

My laptop dusty screen @2021
Tengahari tadi penulis sudah mencari pelabuhan untuk bermesyuarat tingkap.
Sebab internet di kawasan penulis bermukim (Bukit Belacan) tidak baik.
Penulis parkir berdekatan hospital sahaja.
Parkir yg digenangi air pun tetap lima hinggit sekali masuk.

Yg penting keadaan bateri laptop penulis pun masih terbaik, tiptop dan sihat.
Kalau penuh boleh berlarian selama 2 jam setengah.
Mesyuarat tingkap biasanya tidak sampai sejam pun.

Movie lalat. Coming Home 1978.

Blog bukanlah hakmilik kekal.
Hospital Ampang private public rm5 per entry @2021

Waktu Solat (Jakarta)

Lalat Knows Who You Are

Lalat Around The World (Reboot 1.5.21)

Flag Counter

Random Old Lalat