Thursday, 2 July 2020

THE AHMAD MASLAN: TERKEJUT BERUK



Ahmad Maslan: Saya 'terkejut beruk' Shafie Apdal calon PM [+ kiniTV] [+youtube]

Setahu penulis "terkejut beruk" bukanlah peribahasa Melayu.

bagai beruk kena ipuh prb menggeliat-geliat kerana kesakitan;
berhakim kpd beruk prb meminta hukum kpd orang yg tamak;
bertukar beruk dgn cigak prb menukar yg lama dgn yg baru padahal sama juga buruknya;
mabuk kerana beruk berayun prb asyik memerhatikan sesuatu yg tidak berguna dgn menghabiskan masa.

Itu belum lagi peribahasa berkenaan kera, monyet, babun, mawas, ungka, lotong, dll.

Nota lalat. prb = peribahasa

Blog bukanlah hakmilik kekal.

12 comments:

  1. tudiaaa..tersedak2 beruk dihutan bila wak asyik nyebut namanya

    ReplyDelete
  2. banyak juga peribahasa tentang beruk ya...dan beruk pun tersenyum melompat sana siniperhatikan kegelabahan mrk yg terkejut kerana lakunya

    ReplyDelete
  3. Kenapa beruk juga yang di sebut...

    ReplyDelete
  4. dulu selalu juga dgr org sebut mcm tu...sekarang dah tukar..."terkejut mak" :)

    ReplyDelete
  5. Penggunaan haiwan beruk okay lagi dari ayam dan Vavi Wak hahahhaaa....

    Satu lagi nak tambah pasal beruk 'mahal rantai dari beruk' kira macam kerja tol teller je tapi drive keta lambo eh! hahahaa....

    ReplyDelete
  6. beruk juga yang kena petik nama ek.. hehehe

    ReplyDelete
  7. kesian beruk dapat nama buruk

    ReplyDelete
  8. mujur terkejut jer tak berubah perangai macam gitu..hehee

    ReplyDelete

terimakasih diatas komen2 semua ye ...

House Fly