Saturday 4 July 2015

INDUSTRI MINYAK DAN GAS PENUH CABARAN

"where the grass is green and the girls are pretty"
Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur


HARINI (1 Julai) harga minyak Ron 95 naik lagi. Biarkan, biarkan. Bebienornya penulis sudah hendak mengisi minyak yang tiggal suku tangki semalam, tapi tidak perasan hari ini harga minyak akan dinaikkan. Biarkan, biarkan.

Cerita lain. Pasal kontrak penulis sebagai pemotong rumput sekolah cina yang akan tamat minggu depan. Kelmarin penulis sudah berjumpa dengan penyelia berbangsa benggali yang kurus kering itu. Ingatkan penulis berjumpa sekadar ingin memberitahu pasal kontrak penulis saja, tetapi penyelia benggali (bukan nama sebenar) telah mengajak penulis duduk mendengar ceramahnya saja. Penulis pun layan juga sebab tiada unsur-unsur politik yang keterlaluan. Antara intipati yang diperbualkan:

1. Harga minyak masih ditahap rendah, USD60 setong, jadi peluang kerja masih tidak stabil kerana Petronas pun tidak memberikan projek-projek baharu.
2. Amerika sudah punya simpanan minyak yang banyak selepas menjajah Iraq dan Afghanistan, jadi tidak hairan kalau negara Opec memboikotnya.
3. Amerika sudah berjumpa sumber minyak asli di Alaska dan akan menggunakan teknologi menggali yang canggih.
4. Insuran adalah penting untuk menjamin dan menyara kehidupan akan datang sekiranya berlaku kemalangan yang tidak dijangka.
5. Penyelia memberitahu beliau juga berasal dari Pontian, tempat yang menarik lawatan pelancong selain Tanjung Piai (the most southern tip of Asia continent) ialah transit feri ke Tanjung Balai. Apa ada di Tanjung Balai? Ramai pelawat dari Singapura ke Tanjung Balai melanggan comfort ladies (pelacur). Katanya, pelacur di Tanjung Balai antara yang termurah di rantau ini.
6. Untuk mengelakkan dijangkiti penyakit Aids, haruslah pakai kondom. Kalau kondom takut bocor, sila guna dua kondom sambil penyelia menunjukkan cara menggunakan 2 kondom. ;p

Lamalah juga penulis mendengar bebelan penyelia itu. Bebienornya juga, penyelia benggali itu baru saja menjalani pembedahan mata. Jadinya, beliau terpaksa memakai cermin mata gelap sementara penglihatannya kembali pulih. Kos pembedahan mata beliau ialah sembilan hibu hinggit, berbanding kos melaser mata penulis dulu pun baru tiga hibu hinggit saja. Mungkin sebab permasalahan biji mata kami yang berbeza agaknya. Dan kos minyak mesin rumput pun meningkat juga.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

7 comments:

  1. asalamualaikum wak....apabila minyak naik harga..barang2 juga turut naik harga....

    ReplyDelete
  2. amboi banyak diskusi tu

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Wak,
    Cmana pulak dari cerita minyak boleh sampai ke bab pakai kondom tu?

    ReplyDelete
  4. nak selamat pakai 3 layer je Wakkk.. Hik Hik Hik (ketawa jahat)...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Wak...Saya orang PONTIAN!

    ReplyDelete

Salam. Segala komen2 yang telah disiarkan adalah tanggungjawab penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yg disiarkan. Mana2 komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata2 maki hamun, soalan yg jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Komen yg berbentuk "speku" akan dipantau dan disantau. Begitu juga dengan unknown profile dan profile tanpa blog. Harak Maklong.

Majulah Sukan Untuk Negara

Waktu Solat (Jakarta)

Lalat Knows Who You Are

Lalat Around The World (Reboot 1.5.21)

Flag Counter

Random Old Lalat