Tuesday, 12 January 2016

HOTEL DAN PEJABAT POS TIDAK LAGI MENJUAL POSKAD

Menara Aqabah, Pasir Gudang.

SELEPAS penulis pusing keliling muzium-muzium di bandaraya Johor Bahru namun tidak berjumpalah juga poskad negeri Johor yang dicari-cari, maka esoknya penulis mula berlarian ke hotel-hotel terkenal disekitar bandaraya itu juga.

Mula-mula penulis ke Hotel Rennaisance Permas Jaya, kedai mudah dan senang (baca: convenience store) disitu hanya menjual poskad Kuala Lumpur saja. Di kedai mudah senang Hotel Selesa Pasir Gudang juga tiada menjual poskad. Keesokannya, penulis ke Hotel Thistle dan Tune Hotel tapi tiadalah juga poskad dijual selain cenderahati lain.

Akhirnya, penulis ke Pejabat Pos Besar Johor Bahru, dengan orang ramai yang ramai berurusan kerana hari Ahad adalah hari bekerja, namun bila ditanya, kaunter pejabat pos tidaklah menjual poskad juga.

Setelah dua hari dua malam penulis berlarian ke muzium, hotel dan pejabat pos, penulis dapat membuat kesimpulan bahawa poskad negeri Johor sudah pupus buat masa ini. Dan penulis pun ceritakan pengalaman penulis tersebut kepada isteri penulis (yang itu). Tapi ada mak kisah?

Blog bukanlah hakmilik kekal.

55 comments:

  1. Takde rezeki kan. Harap2 nnti jumpa la jugak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya xkan jumpa poskad negeri Johor lagi dahh, tapi xtau la kann kalo tetibe rejeki terpijak pulak., huhu2

      Delete
  2. hahaha poskad da jd bahan sejarah..xde kedai cenderamata ke wak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada kedai cenderamata byk jual FM keychain bagai, tapi xde poskad johor., huhu2

      Delete
  3. ala nanti jumpa la tu wak.. takde kat JB , Melaka pun ada ..meh sini mehh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xnak melaka, nak poskad johor., harhar2
      tp nnti wak cari la jugak poskad melaka tu ., mummy jgnla larik pulakk., hakhak2

      Delete
  4. tak cube cari ke kedai buku ke wak? mana tau kalau ada kan... mcmne nih takkan dh pps poskad kt johor...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya merata kedai buku jugak wak carik., tapi hampa jugak., memey dh pupus poskad johor kan makk ., ;;p

      Delete
  5. BETUL ... MMG SKRG NI PYH NK JUMPA POSKAD DAH .... ZAMAN GADGET KAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. poskad dah jadi barang rare skrg., org dh x pandang., mak eima kannn., huhu2

      Delete
  6. Memang kakak rasa zaman kakak kecik dulu aje kakak ada nampak postcard negeri Johor yg gambar Istana Bukit Serene dan Masjid Sultan Abu Bakar. Bila kenang balik macam sayanglah pulak kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. harhar2 barang yg lama jangan dikenang mak, nnti luka lama berdarah kembali, luka yg baharu nak letak dimana., ;p

      Delete
  7. saya berpuluh tahun dah tak membeli poskad wak...ape kebenda poskad tu ? hahaha...gurau2 je wak jangan kecam saya... :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. A postcard or post card is a rectangular piece of thick paper intended for writing and mailing without an envelope. Hehe, takper mak garam, generasi skrg mmg dh x kenal poskad tu ape., skrg kan dh ade emel bagaii., huhu2

      Delete
    2. Mungkin disebabkan orang jarang membeli membuatkan tidak dicetak lagi.

      Delete
    3. btolla mak, yg peliknye poskad johor je xde, tapi poskad klcc kl tower bagai bykla bersepah pulak., huhu2

      Delete
  8. WAH SAMPAI DUA HARI WAK BERLARIAN MENCARI POSKAD JOHOR YA BERSUNGGUH-SUNGGUH HATI TU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. harusla mak, usaha tangga poskad, tapi habuk pun takdak., huhu2 sodey kann

      Delete
  9. Dekat pejabat pos pun tak ada poskad ke wak

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat nih blom berjumpa lagi pejabat pos yg jual postcard ye mak yan., tgh usaha nih dgn gigihnye., kehkeh2

      Delete
  10. Payah nak cari poskad zaman sekarang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. zaman emel bagai skrg nih memey dh syusah nmpk poskad., yg byk poskad gmbr kl jeeer., huhu2

      Delete
  11. skarang dh ramai y x cari poskad..x mcm dlu2..dijadikan hobi.. maybe sbb tu limit sgt pgeluaran tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 pelancong yg datang mestila dorg cari poskad tentang tempat yg dorg lawati., masalahnye kat johor takkan nak asek beli poskad klcc jugakk., huhu2

      Delete
  12. Nak cari poskad zaman sekarang mcm mencari mesin taip.

    ReplyDelete
    Replies
    1. barang2 antik dh pupus tuuh, tapi kat kl senang je nak carik poskad gmbr klcc., huhu2

      Delete
  13. mgkn sbb jrg org guna skg..tu tak jual

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kat kl bykla pulak poskadnye.,
      wak tgh carik poskad JB je skrg nih, yg ada kalo jumpa pon kat JB poskad gmbr KLCC jeer., camane tuuuh., huhu2

      Delete
  14. siannye wak....xpe wak....mgkin diorg akan masukkan poskad sbgai barang yang dilindungi dari pupus masa akan dtg.....hiihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. diulangi 'poskad johor' ye makk., poskad klcc bersepah., harhar2

      Delete
    2. Hihihih komen Sis D kelakar. Kalau dilindungi dari pupus, lagilah tak leh beli kan,..

      Delete
  15. Replies
    1. wak je sorang2 yg ngade carik poskad lah kunun., kihkih2

      Delete
  16. Replies
    1. xde hal cik kak yee., projek suke suki cari poskad, kalo fenat nnti wak berenti lar., huhu2

      Delete
  17. Dah bertahun saya tak cari poskad.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. samala dgn wak, dh berkurun x cari poskad, ni saje ngade nak gatal2kan tangan nak hntr poskad fulakkk., huhu2

      Delete
    2. kalau dapat nanti pos arr dekat kite wak.. ekekeke..

      Delete
  18. Apakata wak produce poskad pulak.
    gambar2 yg wak amik tu cun sgt dh.
    #2kerja
    hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. gud idea tuu, tgh carik idea nih., ;)

      Delete
  19. selalunya blh jumpa kat kedai buku . diletakkan bersama dengan kad2 ucapan . la ni , masuk kedai buku , dah x de jumpa lagi poskad ... huhuhuuu ... cuba wak buat poskad n jual online ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgh carik idea la ni nk buat poskad sendirik, tp ada sape nak beli keew., huhu2

      Delete
  20. Anak2 zaman ni pun tak tau apa poskad ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kanak2 lebih kenal dinosaur drpd kenal poskad mak kannn., huhu2

      Delete
  21. Hahaha.. kedai senang dan mudah.. Ini direct translation ka atau memang bahasa baku.. Bila la last MD dapat postcard.. Memang rare dah sekarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo abg doc nak poskad leh join postcrossing., kalo siyesla., harhar2

      Delete
  22. Wak,
    K.Sham dah lama stop hobi kumpol poskad. Tgk.. asyik2 poskad yang ada lambang visit Malaysia tu ajer yg dijual.

    ReplyDelete
    Replies
    1. misti k.sham dulu2 minat kumpul poskad dgn setem kannn., hehe2
      kalo tau tuari mintak poskan poskad kuwait satuuu., huhu

      Delete
  23. wak..
    skrg poskad memang da pupus..neng kedai pon poskad wes larang.. padahal dulu dlm singgit skrg 4.90 gambau permandangan aje pon..kepiye toh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mbakyu ezwaty seng ayu, kedai endi kuwi seng jual poskad sampek RM4.90 sak keping?

      Delete
  24. betul la Wak. kat Perak ni pon mcm dah pupus aje poskad.

    ReplyDelete
  25. Entri wak ni buat saya rasa nak mengkaji, adakah poskad di kawasan saya juga telah pupus?

    ReplyDelete
  26. hahaha.. sudah pupus ? mungkin poskad JDT ada di negeri lain sempenan mempromosikan nya.. dan tidak di negeri sendiri.. hurmhhh

    ReplyDelete
  27. Haha.....
    Cari dekat tempat pelanconganlah wak mcm kedai convineance kat legoland ke, Desaruke....tepi Danga Bay ke, manalah tau ada

    ReplyDelete
  28. tgh mencari jugak poskad.. cuba jugak usya Etsymalaysia tapi mahal sesangat plak.. so if you are thinking of making your own - I think I would buy it if the design is cool.. :)

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat

House Fly