Sunday, 10 January 2016

MUZIUM CINA GALERI SENI MUZIUM TOKOH BATERI CAFE TAPI POSKAD TIADA JUGA

The Red House at Jalan Pahang and Jalan Tan Hiok Nee

PAGI-pagi kelmarin penulis telah berlarian ke beberapa muzium di bandaraya Johor Bahru itu. Tujuan utama mencari poskad tentang negeri Johor. (Total photo frames: 25)

Mula-mula penulis masuk ke Muzium Warisan Tiong-hua Johor Bahru yang penuh dengan informasi tentang kaum pendatang Cina dari dahulu hingga sekarang. Muzium warisan ini terletak di Jalan Ibrahim.

Kemudian penulis hendak ke muzium sultan abu bakar, tapi diberitahu muzium masih ditutup untuk renovasi yang tidak siap setelah lebih 3 tahun. Dari muzium warisan tionghua, penulis ke masjid sultan abu bakar pula kerana terdapat ramai pelancong. Yang ada cuma, 2 orang pakcik yang sedang menjual sejadah dan cenderahati kecuali poskad. Pakcik yang seorang itu memberitahu mungkin penulis boleh mencari poskad di Jalan Trus dan Jalan Dobi, yang mana penulis pun terus bergegas kesana. Tetapi penulis sempat singgah dan masuk ke Zoo Johor mencari kedai cenderahati yang masih belum dibuka. Seperti yg dijangka, tiadalah kedai yang menjual cenderahati atau poskad di kedua-dua jalan tersebut (Jalan Trus dan Jalan Dhoby). Kiosk pelancong pun entah dimana.

Kemudian penulis ke galeri seni johor bahru. Disitu penulis diberitahu bahawa tiada bekalan poskad disitu dan mungkin boleh mencuba ke muzium tokoh pula.

Di muzium tokoh, memang terdapat poskad daerah johor, tetapi bukanlah poskad bergambar fotografi, cuma lakaran dan lukisan tangan sahaja. Tetapi abang yang menjaga kaunter disitu menunjukkan satu buku koleksi poskad2 yang penulis kehendaki, tetapi beliau tidak menjual, hanya untuk simpanan peribadi. Abang kaunter juga menyuruh penulis ke Bateri Cafe Jalan Tampoi untuk mencari cenderahati disana.

Bila penulis tiba di Bateri Cafe, banyak kedai2 belum dibuka kerana baru pukul 12 tengahari. Selepas melihat2 sekeliling cafe disitu, penulis simpulkan bahawa masih tiada poskad dijual.

Sebelum penulis pulang ke gagang, penulis pun menjamu selera makan tengahari di LC Catering. Penulis pesan nasi ayam penyet sudah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Johor Bahru Chinese Heritage Museum tells about the history of the Chinese community in Johor Bahru (former name is Iskandar Puteri).

The RM6 tickets and exhibitions. Johor Bahru. Chinese Heritage Museum tells about the history of the Chinese community in Johor Bahru (former name is Iskandar Puteri).

The exhibitions. Johor Bahru Chinese Heritage Museum tells about the history of the Chinese community in Johor Bahru (former name is Iskandar Puteri).

The exhibitions. Johor Bahru Chinese Heritage Museum tells about the history of the Chinese community in Johor Bahru (former name is Iskandar Puteri).

The exhibitions. Johor Bahru Chinese Heritage Museum tells about the history of the Chinese community in Johor Bahru (former name is Iskandar Puteri).

Rubber tappings. Johor Bahru Chinese Heritage Museum tells about the history of the Chinese community in Johor Bahru (former name is Iskandar Puteri).

aQi. Johor Bahru Chinese Heritage Museum tells about the history of the Chinese community in Johor Bahru (former name is Iskandar Puteri).

The exhibitions. Johor Bahru Chinese Heritage Museum tells about the history of the Chinese community in Johor Bahru (former name is Iskandar Puteri).

Gambier. Johor Bahru Chinese Heritage Museum tells about the history of the Chinese community in Johor Bahru (former name is Iskandar Puteri).

How they cook the gambier. Johor Bahru Chinese Heritage Museum tells about the history of the Chinese community in Johor Bahru (former name is Iskandar Puteri).

Hub Riadah Berbasikal. There is a small kiosk which I thought was a tourist center, but when I asked it's a place for renting bicycles only.

Then I tried to look for a gift shop inside Zoo Johor, but no one selling postcard too.

Galeri Seni (Art Gallery) Johor Bahru.

Galeri Seni (Art Gallery) Johor Bahru.

Galeri Seni (Art Gallery) Johor Bahru.

Galeri Seni (Art Gallery) Johor Bahru.

Galeri Seni (Art Gallery) Johor Bahru.

Galeri Seni (Art Gallery) Johor Bahru.

Galeri Seni (Art Gallery) Johor Bahru.

Galeri Seni (Art Gallery) Johor Bahru.

Muzium Tokoh, Bukit Senyum, Johor Bahru.

Muzium Tokoh, Bukit Senyum, Johor Bahru.

Finally, before leaving the museum, the caretaker showed me his postcard book collection. Muzium Tokoh, Bukit Senyum, Johor Bahru.

Bateri Cafe, Jalan Tampoi.

12 comments:

  1. Best layan muzium ni kan Wak.
    - tapi pengalaman K.Sham naik istana Sri Menanti N9.. jeng jeng jenggggg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg berlaku ... apacyg menanti kak sham?

      Delete
  2. Ni best ni...
    Pasai pa dok JB dulu tak tau ni.
    Cuti hari wilayah nk p lawat jaybee lah...
    Insya Allah

    ReplyDelete
  3. Ni yg rasa macam nak balik kampung nih....

    ReplyDelete
  4. sy pun suka carik poskad....gigih wak carik poskad....hihihihi

    ReplyDelete
  5. kesian tak dapat poskad tu wak..saya yang membaca pun rasa penat gak..

    ReplyDelete
  6. Kreativenya idea gambar Wak black & white kat art gallery tu

    ReplyDelete
  7. wow mummy suka ! bestkan pi tempat2 heritage macam ni.. mengimbau nostalgia gitu!

    ReplyDelete
  8. suka sy tgk cawan kopi tu...very the klasik ;-)

    ReplyDelete
  9. cantk lak merak tu kembangkan bulunya . ada tokoh di celah tokoh2 itu ... heheheee ... anime kat baju bocah lanang kiut tu ...

    ReplyDelete
  10. bateri cafe ? asek dengar ja... tahun bila ntah nak sampai.. huk2

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat

House Fly