Tuesday, 7 February 2017

BAGAI TIKUS MEMBAIKI LABU - PERIBAHASA MELAYU

"I'll do the dirty work myself."

Hos penyambung tandas duduk dibilik atas telah lama rosak. Jadi petang tadi, penulis membeli hos yang baharu, tetapi mat bangla penjaga kedai hardware hanya menjual yang jenis keras dan tebal. Bila penulis membawanya pulang kerumah, hos itu terlampau panjang dan sukar dipotong pula. Bila penulis ke kedai hardware yang satu lagi yang lebih jauh dari rumah, hos plastik ditemui juga, walaupun panjang tapi boleh dipotong. "Tapi wak," kata abam Mike taukeh kedai tu bilang, "budak yang keje yang pandai potong dah balik lah sekalang." Aiyah. "Esok sajalah wak datang amek dan bayar sekali," kata Mike lagi.

Juga kedai hardware yang mula-mula tadi penulis telah beli sangkar lampu kalimantang pendek. Bercukurlah kerana penulis dapat menukar sangkar yang lama dengan yang baharu dibeli tadi.

Masa penulis sibuk-sibuk menjadi tukang paip dengan tangan yang masih kotor sebentar tadi, sempatlah juga isteri penulis (yang itu) menyuruh bayar bil telefon. "Kanda, sila bayarkan bil webe nih untuk tiga orang," kata beliau. Pakai duit dalam akaun maybank2u dia lah tapi. ;p

Rujukan maksud labu dalam Kamus Dewan.

Labu, 1. sj tumbuhan (herba memanjat) dan buahnya berbentuk bulat berwarna jingga; ~ air = ~ putih sj tumbuhan (herba memanjat), Lagenaria leucantha; ~ air hutan = akar ~ air sj tumbuhan (herba memanjat), akar timun gagak, belistur, daun jari buaya, ketimun, pendendang gagak, Trichosanthes wallichiana; ~ ambun = ~ merah = ~ parang sj tumbuhan (herba memanjat), Cucurbita moschata; ~ besar sj tumbuhan (herba memanjat), Cucurbita maxima; ~ manis sj tumbuhan (herba memanjat), Cucurbita pepo; 2. = labu-labu a) sj buyung, bekas air, kendi; b) benda bulat perhiasan puncak masjid dll; c) Id bakul bulat yg digantung pd tiang di pelabuhan (utk menandakan kapal sudah boleh masuk); 3. Id sj botol yg besar bulat (berbagai-bagai jenis dan gunanya); ~ tanah sj kendi yg dibuat drpd tanah; mak ~ perempuan yg mengandung; ~ dikerbuk tikus prb gadis yg sudah dinodai (tidak dara lagi); melabu 1. spt labu bentuknya (bkn perut), gendut, buncit; 2. menjaram atau memupuk kepala (orang sakit) dgn labu; 3. = memperlabu mempermain-mainkan dgn kata-kata yg manis, memperolok-olokkan, memperdayakan. Pantun:

Labu putik di Tanjung Jati,
Pucuk lengkuas dalam dulang;
Baru bertemu kehendak hati,
Belum puas ditinggal pulang.

Terjemahan. Like rats repair pumpkin. 弄巧反拙 Interpretation: Wanted to play smart, the results do stupid things. With "self-defeating."

Blog bukanlah hakmilik kekal.

15 comments:

  1. hahahaha.. jadi time tangan tengah kotor, boleh bayau bil tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bole je, cuci je la tangan sikit., hahar2

      Delete
  2. Replies
    1. mkcik mcm kenal sangat jari wak tuuh., hahar2

      Delete
  3. Uiksss wak..
    Lalat dah jadi tikus pulak ye :D

    Boleh tu wak..
    Janji bersambung paip nya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tular mkcik, tengah try nak sambung la nih., hikhik2

      Delete
  4. hahahaha...

    naya labu dikerjakan si tikus.

    ehhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. si tikus dah nak jadi buaya darat., so hati2 dijlnraya naa., harhar2

      Delete
  5. Bukan 'bagai tikus membaiki labu'
    tapi 'bagai labu ditebuk tikus'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kang yang bijaksana, adakah sama spt peribahasa "bagai kelapa ditebuk tupai?"

      Delete
  6. Susah sembangdgn wak ni bnyk idenya

    ReplyDelete
    Replies
    1. xlah sebanyak idea makPah taip novel dalam blog gituu., hehe2

      Delete
  7. Menjadi ke tidak Wak tu?

    Jangan jadi hangin satu badan sudah ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah menjadi ., tgh tungu sparepart hos tu nnti sambungla elok2., mkcikA jgn risau naa ;p

      Delete
  8. jadilah tikus yang memasak seperti ratatoulle Wak..boleh jugak labu masak air ke, masak lemak ke..

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat