Saturday, 26 August 2017

DILEMA DAN CABARAN SEORANG SURVEYOR JURU UKUR TANAH

Near Gunung Pulai | Johor 2017

Untuk baca entri Balik Kampung Nak Jengah Kebun, sila tebas di SINI.

Tengahari tadi sempat lagi penulis berlarian pulang ke kampung untuk melihat jurukur yang dilantik untuk mengukur dan membahagi sebidang tanah pusaka arwah ayahnda. Kerja pengukuran tanah yang bermula hampir sebulan. Mula-mula penulis diberitahu kerja-kerja pengukuran tanah akan berakhir hari ini. Tetapi bila penulis tiba, mereka masih terkial-kial mencari batu sempadan dari Jabatan Tanah yang tidak dijumpai. Nampaknya kena tunggu lagi beberapa minggu untuk diselesaikan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

A surveyor's tripod is a device used to support any one of a number of surveying instruments, such as theodolites, total stations, levels or transits.

7 comments:

  1. Hehehe... macam nak buat kajian arkeologi lak siap cari batu lagi hehe 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lar, pihak jabatan tanah dan surveyor dulu pon letak batu kat mana., takut dh tenggelam kene makan tanah je., huhu2

      Delete
  2. memang sangat mencabar bila terpaksa guna teori untuk kerja carian secara fizikal. rindu zaman survey dulu. huhuhu
    paling azab sekali, bila muka burn! huhuhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. muka burn masih maintain jeliter lagi kan cikSofie tuu., hehe2

      Delete
  3. Tetiba teringat batu sempandan rumah mak saya, ada lagi ntah tidak.. Kalau hilang leceh jugak sebab takde tanda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo xde kene panggil professional surveyor ukur balik., duit lagi., huhu2

      Delete
  4. rumit kerja juru ukur ni wak kena faham heh..heh..

    ReplyDelete

wak kaca wak cermin,
Lepas baca harap komen. OTLalat

House Fly