Thursday 14 February 2019

CARA MELAHIRKAN ANAK LUAR NIKAH DI HOSPITAL KERAJAAN

Unrelated photo. KLCC during dusk today on Akleh @2019.

Entri kali ini tiada kena mengena dengan diri penulis. Hanyalah rujukan semata-mata.

PENGALAMAN BERSALIN ANAK LUAR NIKAH DI HOSPITAL KERAJAAN

Nama aku N, berumur awal 20-an. Cerita aku agak panjang, sesuai untuk ibu2 yg tgah tgu masa nak bersalin, so xde la blur sgt apa kena buat bila oegi hospital dan keadaan dlm dwn bersalin.

Aku baru je melahirkan anak pertama, anak lelaki. Tapi anak aku anak luar nikah, dia dilahirkan sebelum ibu dan ayahnya sempat bernikah dan insyaAllah akan berkahwin xlama lagi. Doakan kami ye.

Dari mula aku dpt tahu aku pregnant, aku buntu xtahu apa nak buat. Aku mmg rahsiakan dari keluarga, x ada yg tahu aku pregnant kecuali rakan kat tmpt kerja. Sampai la masa aku dah sakit contraction, aku dan dia(bf aku) pegi ke hosp kerajaan untuk check jalan dah buka berapa cm.

Sakit contraction ni rasanya macam pinggang korang nak tercabut haha sakit tulang belakang ape semua, nak jalan pun macam cramp je tang pinggang. Baby mengeras dgn contraction ni lain rasanya, tp bila nk dkt bersalin, mmg baby kerap mengeras, sakit kat tulang vagina, sakit tulang belakang dan sakit bila nak berjalan. Nak heret kaki p toilet pun seksa yg amat. [+ bersambung di infoje (iiumc.com) ]

PROSES DAFTAR DAN CARA BUAT SURAT BERANAK UNTUK ANAK LUAR NIKAH (ANAK TAK SAH TARAF)

Pada tahun lepas, Mahkamah Rayuan telah memutuskan anak luar nikah boleh dibin nama bapa, tetapi masih ramai yang masih keliru tentang cara buat surat beranak anak luar nikah.

Setakat ini, proses pendaftaran kelahiran anak luar nikah atau anak tak sah taraf di JPN masih berjalan seperti biasa. Mahkamah Rayuan memutuskan hanya anak orang Islam yang lahir kurang 6 bulan daripada perkahwinan ibu bapa boleh menggunakan nama bapa yang sebenar. [+ bersambung The Asian Parent ]

PANDUAN BAGI IBU YANG MENGANDUNG ANAK LUAR NIKAH

Setelah mengendalikan kes-kes kecil dan menyediakan sedikit bantuan buat seorang wanita mengandung anak luar nikah ini. Di sini ingin saya berkongsi dengan semua pembaca sekelian apa yang seharusnya dilakukan sekiranya anda terlibat dalam kes seperti ini.

Sekiranya anda terlibat dengan perzinaan :
Pertama : Anda sepatutnya bertaubat daripada melakukan perkara haram itu lagi di masa akan datang.

Kedua : Mengetahui bahawa Kerajaan Malaysia melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat menyediakan perkhidmatan untuk anda. Anda perlu mendaftarkan diri di Pejabat JKM terdekat . Pihak JKM akan menguruskan anda sebaik mungkin. Kes anda akan dikendalikan sebagai kes rogol.

Bantuan atau perkhidmatan melalui JKM ialah :

~ Bagi Ibu - Pusat Jagaan Sinar Kasih, Batu Gajah , Perak : Ibu akan dijaga disini sehingga selamat melahirkan bayi.

~ Bagi bayi luar nikah - akan dihantar ke Rumah kanak-kanak Tengku Ampuan Fatimah, Kuantan, Pahang.

Ketiga : Anda berhak mendapatkan rawatan ibu mengandung di Klinik kesihatan kerajaan. Anda perlu membuka kad ibu mengandung (kad merah) bagi membolehkan anda melahirkan anak dengan selamat di hospital kerajaan. Kakitangan hospital bukanlah hakim yang menjatuhkan hukuman terhadap dosa dan kesalahan yang telah anda lakukan. Mereka diamanahkan oleh rakyat untuk menjaga kesihatan dan keselamatan rakyat!

Keempat: Sekiranya anda bernasib baik - terdapat orang/ keluarga yang sanggup untuk mengambil bayi anda sebagai anak angkat , anda mempunyai tempat pelindungan yang selamat sehingga melahirkan bayi. Anda seharusnya merasa bersyukur teramat sangat kepada Allah! .

Untuk menyerahkan bayi anda kepada keluarga angkat anda perlu mengisi Borang Akuan Berkanun yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara. [+ rujukan Salwati ]

Unrelated photo. My Balls Your Chin! Masjid Pengkalan Udara Subang @2019.

PERLINDUNGAN, KETENANGAN BUAT WANITA HAMIL TANPA NIKAH

Hamil luar nikah. Bagi sesetengah orang pasti melihat kesalahan yang pernah dilakukan remaja perempuan itu dengan pandangan negatif, malah ada yang terus menjatuhkan ‘hukuman mati’ kepada pelaku tanpa sedikit ruang kemaafan atau peluang untuk mereka kembali ke pangkal jalan.

Namun, itu tidak berlaku di Rumah Kita. Di rumah ini, mereka menganggap remaja terbabit sebagai hamba Allah yang perlu dibimbing dan dicorak semula menjadi insan yang lebih baik.

Mungkin segelintir masyarakat memandang serong atas kesilapan dan dosa yang mereka lakukan sebelum ini tapi jauh di sudut hati penghuni, andai masa dapat diputar mungkin tidak sesekali mereka mahu terjebak dengan hubungan haram tanpa ikatan yang sah. [+ bersambung Harian Metro ]

FB PUSAT JAGAAN KASIH HAZIRA [+ 0192228354]

Pusat jagaan yang bagus untuk wanita2 yang tersilap langkah. InshaAllah dapat memulihkan mereka dari segi emosi dan rohani. Semoga selamat semuanya.

HUKUM KAHWIN SEMASA MENGANDUNG ANAK LUAR NIKAH

Hukum kahwin semasa mengandung anak luar nikah adalah sah, dan anak yang lahir lebih dari enam bulan selepas nikah adalah anak sah taraf.

Jadi, kalau mengandung anak luar nikah, apa yang perlu buat adalah nikah segera. Mungkin anak itu akan lahir selepas enam bulan, menjadikan dia anak sah taraf.

Kalau bermasalah untuk nikah segera di Malaysia, ada yang boleh bantu untuk nikah segera di Thailand, supaya anak itu mempunyai peluang lebih untuk dibinkan kepada ayah kandungnya. [+ bersambung Hamil Luar Nikah di Siam 2019.]

HUKUM BERNIKAH DENGAN WANITA HAMIL AKIBAT ZINA

Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-3 yang bersidang pada 21-22 Januari 1971 telah membincangkan Mengahwini Perempuan Yang Sedang Mengandung Anak Luar Nikah. Persidangan telah memutuskan bahawa perempuan yang sedang mengandung anak luar nikah harus dinikahkan tetapi anaknya

• tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu,

• tidak dapat pusaka daripadanya,

• tidak menjadi mahram kepadanya

• dan lelaki itu tidak boleh menjadi walinya. [+ Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan]

Nota lalat. Semua maklumat dan informasi dalam entri ini diceduk dari pakcik google.com. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian hilang pendapatan yang paling sesal cukai pendapatan. Nasi sudah menjadi bubur. Yang korang susah hati dengan nasi dah jadi bubur tu kenapa? Bubur okay lagi what? Masih boleh dimakan lagi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

No comments:

Post a Comment

Salam. Segala komen2 yang telah disiarkan adalah tanggungjawab penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yg disiarkan. Mana2 komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata2 maki hamun, soalan yg jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Komen yg berbentuk "speku" akan dipantau dan disantau. Begitu juga dengan unknown profile dan profile tanpa blog. Harak Maklong.

Majulah Sukan Untuk Negara

Waktu Solat (Jakarta)

Lalat Knows Who You Are

Lalat Around The World (Reboot 1.5.21)

Flag Counter

Random Old Lalat