KWSP UMUM DIVIDEN 2020 5.20 PERATUS

By Wak Lat - Saturday, February 27, 2021

KWSP umum dividen 5.2 peratus untuk akaun Konvensional
Alhamdulillah.
Akhirnya berita yg dinantikan sudah tiba.
Dividen KWSP untuk tahun 2020 adalah 5.20 peratus sahaja.
Lebih baik daripada dividen dan bonus ASB kann.

Bebienornye penulis ingin cerita pasal mula2 bekerja dan menerima faedah kwsp ini.
Kerjaya pertama penulis ialah bekerja di kilang basikal.
Dapatlah pergi berlatih di Singapura (3 bulan) dan Jepun (6 bulan).

Kerjaya kedua pula mula bertugas memotong rumput (oil & gas).
8 tahun juga di Pasir Gudang.
Ini pun mendapat caruman kwsp juga dari syarikat oil & gas itu.

Penulis mula tidak mencarum kwsp bila bertugas di ibukota.
Sebab kerja kontrak potong rumput.
Kesemua syarikat yg penulis tugas sebagai pekerja kontrak tanpa caruman kwsp.
Tapi ada satu syarikat ini yg sudi mencarum kwsp setiap bulan.
Walaupun penulis sudah tidak bekerja di syarikat itu. 
Syarikat yg penulis pernah tugas di Gebeng Kuantan.
Syarikat Perancis yg hanya perlukan sijil penulis kerana penulis berstatus Bumiputera.
Walaupun tidak banyak, tapi jumlah caruman setiap bulan selama 15 tahun yg banyak menyumbang perkembangan dan kenajuan simpanan kwsp penulis sehingga sekarang.
Sehinggalah 3 tahun lepas, tiba2 caruman tersebut dihentikan.
"Kami dah ada ramai pekerja Bumiputera lain lah wak," kata pengurus wanita berbangsa tionghua itu.
Yo wes.

Movie lalat. The Chaser (Korea: 추격자) 2008.
2. A Short Film About Love (Poland: Krótki film o miłości) 1988.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

  • Share:

You Might Also Like

11 comments

  1. Lebih baik simpan dalam KWSP daripada ASB
    Ruginya wak takde akaun KWSP

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah,merasa juga akhirnya hehu.
    www.ameridzuan.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah..Ada juga akaun KWSP wak.
    Movie The Chaser tu best. Dah tengok :)

    ReplyDelete
  4. bestnya pernah stay japan 6 bulan, balik tu pandai tak cakap jepun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sblm gi jepun kene amek kursus belajar nihongo di spore selama 3 bulan.. skrg pon boleh je ngomong jepon jepon jepon.. hehehe

      Delete
  5. igt kn dpt duit i-sinar tadi hahahahha

    ReplyDelete
  6. sebagai penjawat awam, saya pon takde caruman kwsp

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah...berkembang jugak walo da keluarkan sikit i-sinar..uhuhuu

    ReplyDelete

terimakasih diatas komen2 semua ye ...

House Fly