PUKUL BODYGUARD BERPUASA - MOHON MAAF SAHAJA TIDAK CUKUP - Tiga Lalat 2021

PUKUL BODYGUARD BERPUASA - MOHON MAAF SAHAJA TIDAK CUKUP

By Wak Lat - Tuesday, April 20, 2021

Mee siam with ayam rendang, Kluang Station, Tesco Ampang
Petang tadi penulis sudah berlarian ke balai polis berdekatan.
Tujuan utama untuk merentasi negeri.
Urusan tidaklah memakan masa yg panjang.
Sebab semua dokumen sudah siap siaga.
Cuma beratur diluar pintu balai itu yg agak lama. 

Tapi ada abam sorang ini macam panik sahaja.
Mula2 penulis tiba di luar balai, seperti bertikam lidah dengan sorang ahkak ni.
Mukin ahkak ni sedara sedulor abam juga.
Dorang baru keluar dari balai.
Kedengarannya tidak lengkap dokumen, dan kena buat 2 salinan.
Abam tu pun naik motor dan kuar dari perkarangan balai.
Ada abam polis dari dalam balai jerit2 pada ahkak ni.
Disuruh masuk kedalam lagi.
Kemudian ahkak tu kuar duduk kat kerusi meja.
Isi borang dan sambil tekan2 telefon pintar lah sangat.
Penulis nampak tertulis urusan kematian abang.
Mukin abam polis itu kasihan dan tolong ahkak ni.
Urusan ahkak pun selesai.
Tapi penulis masih diluar pintu balai, tunggu giliran.
Tiba2 abam yg naik motor tadi pun tiba.
Ehh. Tiba2 nak potong kayu (baca, Q) katanya.
Kalut sungguh penulis lihat.
Penulis biarkan sahaja.
"Sebelum ni kat balai K oke je," sambil abam sengih2 belum masuk kedalam.
"Tak mintak pun 2 salinan, " katanya lagi.
Ooh, penulis baru perasan dia kuar naik motor tadi sebab nak buat fotostat.
Penulis pun tanya, "abis kenapa tak gi balai K saja?"
"Eh aku keje dekat je sini," balas abam tu.
Kan dah ditulis besar tu - DUA SALINAN!
"Eh manalah aku perasan!" jerkahnya lagi.
Yo wes lah.

Usai urusan di balai.
Penulis pun berlarian ke Ampang.
Sebab mahu perbaiki peti simpanan duit juta2 lemon penulis itu.
Masalah peti itu ialah bateri kong.
Tidak boleh lagi dibuka.
Silap penulis juga sebab tuari abaikan amaran lampu nak habis bateri.
Padan muka penulis.
Mula2 penulis carilah guna google tukang kunci berdekatan.
Ada ahpek ni sudah minta rm150. "Sikalang juga gua datang lumah," katanya.
Penulis rasa amat mahal dan tidaklah terus terima tawaran itu.
Penulis kata, "nanti gua pk dulu."
Teringatlah penulis akan tukang kunci di bukit belacan.
Penulis selalu guna khidmat dia dari buka kunci rumah lelong.
Kunci proton saga anak lanang yg tertinggal kunci didalam pun penulis panggil mamat ni.
Bila ditanya, "boleh wak, lima poh hinggit wak, tapi wak kena bawak peti datang kedai."
Okay lah.
Dipendek cerita penulis pun berlarian ke bukit belacan.
Singgah di tesco dulu untuk buka puasa.
Makan mee siam sahaja.

Bila sampai kedai kunci masih ditutup.
Bila penulis panggil (guna henfon cap aiyam lah), mamat cina tu tengah makan di rumah.
Dia nampak penulis (guna CCTV kedai) suruh tunggu.
Penulis pun tidak risau dan tunggu sahaja.
Tidak lama kemudian mamat cina datang dgn skuter.
Penulis bawa peti masuk kedai.
Mamat cina keluarkan peralatan sulit.
Percubaan pertama tidak berjaya..
Percubaan kedua tidak sampai 29 saat pun dapat dibuka.
Bukti lalat: ada gambar video penulis tangkap dibawah.
Penulis pun bergumbira lah.

Pasal tajuk.
Sila rujuk link di SINI.
Siapa kata ini kes terpencil?!!
Teringat dulu jiran cina penulis.
Pernah punya bibik yg bekerja dirumah.
Cewek cun dari semarang.
Bertahun2 jugalah cewek tinggal dengan mereka.
Dengan memandikan anjing2 dan masak makanan mereka.
Tapi setiap kali bulan puasa mereka akan melarang cewek itu berpuasa.
Bila ditegur, "nanti tak larat buat keje," kata jiran itu.
Komunis betullah kan.

Ehh, terpanjang pula entri penulis hari ini. ;p

Blog bukanlah hakmilik kekal.
Kluang station Tesco Ampang
Tesco Ampang [+ the same signboard but different logo 10 years ago - 2010]
Di Balai Polis B.
Balai polis B
Balai polis B
Pergerakan rentas negeri yg dibenarkan. Balai polis B

Peti simpanan penulis.
My old safe box
Cara membuka peti besi dalam masa 29 saat.

  • Share:

You Might Also Like

17 comments

  1. Dipendekkan cerita.....
    tapi panjang juga ceritanya

    ReplyDelete
  2. wow rajin tahap gaban tls n3 berjela selalu tu secoit je..yowes ok hepi ja kakpah baca

    ReplyDelete
  3. sudah di tampal besar-besar 2 salinan pun tak nak baca ye wak... aduh pastu nak marah pulak lah
    bizi betul wak semalam ye... tapi sedap pulak nengok mee siam wak tu...

    ReplyDelete
  4. Terang- terang tulis tu ha 2 salinan...wak...banyakaa ke isi peti tu wak..apesal x shoot isi sekali...hahaha...kot banyak boleh la sedekah sehelai dua kat SA ni...

    ReplyDelete
  5. Caps lock lagi tulisan 2 salinan tu.. hahahaha...
    Hamboi.. kemain lagi berpeti besi.. Muat ke beribu-ribu lemon simpan dalam tu.. hehehehe..
    Saya pernah tengok juga cewek pembantu rumah dibuli sebegitu..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum...
    Waaa.. makin cantik blog wak ni
    lama betul ss tak singgah ke sini. panjang betul cerita wak. tapi gigih jugak laa SS baca sampai habis.
    Semoga dipermudahkan urusan wak.

    ReplyDelete
  7. hebat laa wak org simpan duit wak simpan lemon dlm peti tu ya hahaahah #gurau

    ReplyDelete
  8. sepatutnya bukan puasa ini kita lebih tahan sabar dan mengelakkan perkara yang tidak diingini..

    ReplyDelete
  9. Aduh wak, orang macam abam tu jangan dilayan. Angin kus kus satu badan.

    ReplyDelete
  10. 1) Memang panjang kali ni.
    2) Rasa nak tukar proffesion lah... nak jadi tukang kunci...

    ReplyDelete
  11. hahahaha wow lebih 750 patah perkataan rasanya tapi kita baca sampai habis! hahahaha

    btw saya follow sini :) salam kenal!

    ReplyDelete
  12. First time baca wak entri berjela jela ni hahaha.
    Diri sendiri tak baca nak dua salinan, diri sendiri sibuk duk marah hahahaha,

    ReplyDelete
  13. Peti simpanan ada bateri ke wak sampaikan tak boleh buka kuncinya. Mee siam dengan rendang sodapnya wak

    ReplyDelete
  14. geram pulak dengan kes pukul pasal berpuasa tu...

    ReplyDelete
  15. Panjang entri Wak kali ini... yo wes!

    ReplyDelete
  16. Setiap balai polis lain dia punya prosedur dia. Ikutkan je la apa mereka nak asalkan boleh merentas ikut saluran yang betul.
    Bab majikan tak bagi puasa tu memang tak patut betul.
    Jarang entri wak panjang gini :)

    ReplyDelete
  17. wak... entry panjang first time baca ni eheheh

    ReplyDelete

Salam. Segala komen2 yang telah disiarkan adalah tanggungjawab penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yg disiarkan. Mana2 komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata2 maki hamun, soalan yg jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Komen yg berbentuk "speku" akan dipantau dan disantau. Begitu juga dengan unknown profile dan profile tanpa blog. Harak Maklong.

Majulah Sukan Untuk Negara

Random Old Lalat

Lalat Around The World (Reboot 1.5.21)

Flag Counter

Lalat Knows Who You Are

House Fly